• Anonym (inte råd och för spontan)

Utomlands

Har två barn på 6 år och 3,5 år och två bonusbarn på 15 år och 12 år.

Jag var lite för spontan på julafton och bokade en utomlandsresa på julafton till i vår för alla oss. Men nu till saken har vi inte pengarna och kommer inte hinna spara ihop så mycket heller. Dom tre äldsta såg och hörde att jag bokade resa. Till saken hör att jag måste komma iväg till sol och värme. 
    Så nu kommer jag och sambon åka själva på resa och alla fyra barnen får vara hemma. Gör vi helt galet? 12 åringen blev jätte arg MEN har inte råd och mycket är pga dyra fritisaktiviteetr för de stora barnen som sätter käppar i hjulet. 
    12 åringen tycker alla ska vara hemma då jag och sambon åkt på några resor själva utan barn när dom var små och dom var hos deras mamma

• Svar på tråden Utomlands
  • Anonym (X)

Så du bokade för alla och talade om det, för att sen avboka, "haha, vi åker själva"?

Det var jävligt omdömeslöst och fel.

Anonym (X) skrev 2017-12-28 12:20:11 följande:

Så du bokade för alla och talade om det, för att sen avboka, "haha, vi åker själva"?

Det var jävligt omdömeslöst och fel.

Dom satt brevid i soffan när jag kollade resan... och jag pratade med sambon men dom har stora öron..

Så vad är det rätta och göra nu? Att jag och sambon åker eller jag åker helt själv? För jag måste iväg
  • Anonym (T)

Jag tycker att du gjort allt fel från första början. Varför boka en resa ni inte har råd med? Och dessutom låta barnen höra att ni bokar? Det enda rätta är att avboka resan och spara ihop till en ny med hela familjen. Jag tycker inte att det är fel att föräldrarna reser själv någon gång, men då gör man klart att det är så redan från början. Du skriver att ni gjort flera resor utan barnen tidigare, så jag har full förståelse för att de också vill följa med!

• Ess

Du och maken kan ju resa själva.
    Jag hade bara sagt till det klagande barnet att det inte har med att göra huruvida vi vuxna väljer att resa eller inte.

• Anonym (X)
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-28 12:23:12 följande:

Dom satt brevid i soffan när jag kollade resan... och jag pratade med sambon men dom har stora öron..

Så vad är det rätta och göra nu? Att jag och sambon åker eller jag åker helt själv? För jag måste iväg

Pratade du om och bokade en resa för er alla då eller gällde resan alltid bara er två/dig?
  • enmamma

Varför måste du åka?

Är det för att ladda batterierna och komma bort?

Funderar lite hur man spontant kan boka en resa för 6 personer utan att ha koll på ekonomin.

Jag skulle bokat om och valt en budjetvecka.

Räcker inte pengarna till så får alla stanna hemma.

Anonym (T) skrev 2017-12-28 13:14:02 följande:

Jag tycker att du gjort allt fel från första början. Varför boka en resa ni inte har råd med? Och dessutom låta barnen höra att ni bokar? Det enda rätta är att avboka resan och spara ihop till en ny med hela familjen. Jag tycker inte att det är fel att föräldrarna reser själv någon gång, men då gör man klart att det är så redan från början. Du skriver att ni gjort flera resor utan barnen tidigare, så jag har full förståelse för att de också vill följa med!

Det var för flera år sedan när vi var nykära som jag och sambon åkte på tre resor utan hans barn men sen har dom varit med på två utomladsresor som tydligen inte räknas bara för vi åkte själva först. 
    Ess skrev 2017-12-28 17:52:25 följande:

Du och maken kan ju resa själva.
    Jag hade bara sagt till det klagande barnet att det inte har med att göra huruvida vi vuxna väljer att resa eller inte.

Tack :)
    Anonym (X) skrev 2017-12-28 17:56:14 följande:
    Pratade du om och bokade en resa för er alla då eller gällde resan alltid bara er två/dig?
    För alla i familjen 
Svar på tråden Utomlands