• Anonym (inte råd och för spontan)

Utomlands

Har två barn på 6 år och 3,5 år och två bonusbarn på 15 år och 12 år.

Jag var lite för spontan på julafton och bokade en utomlandsresa på julafton till i vår för alla oss. Men nu till saken har vi inte pengarna och kommer inte hinna spara ihop så mycket heller. Dom tre äldsta såg och hörde att jag bokade resa. Till saken hör att jag måste komma iväg till sol och värme. 
    Så nu kommer jag och sambon åka själva på resa och alla fyra barnen får vara hemma. Gör vi helt galet? 12 åringen blev jätte arg MEN har inte råd och mycket är pga dyra fritisaktiviteetr för de stora barnen som sätter käppar i hjulet. 
    12 åringen tycker alla ska vara hemma då jag och sambon åkt på några resor själva utan barn när dom var små och dom var hos deras mamma

• Svar på tråden Utomlands
  • Anonym (gomez)
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 12:17:23 följande:
    Jag är helt emot så här dyra och ofta deras aktiviteter är men om man bor under samma sak drabbas jag och mina små barn tyvärr...
    Se till att separera era ekonomier på en gång.
    Sedan kan du göra precis vad du vill!

Jag skulle aldrig i livet dela min ekonomi med någon.
  • Anonym (men)
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 12:16:35 följande:
    Vi har inget och säga till om, mamman till barnen säger att dom ska ha dessa aktiviteter och vi får snällt betala.. Hon skuldbelägger sambon som inte har samma ekonomi som hon och säger att barn kostar pengar. Men sammanlagt aktiviteter för 20.000kr per år för två barn, tycker inte jag är rimligt. Plus att det blir mer då de tillkomer avgifter 
    Men ändå tar du ut på 12-åringen det som hens mamma bestämt?

Och sen lägger du skulden på 12-åringen för att familjen inte kan resa. Men du kommer inte på det här med kostnaden innan du spontanbokat en resa, sett till att alla vet om resan och sen avbokar den för att 12-åringens aktiviteter för för dyra.

Så när barnets mamma skuldbelägger din sambo, så skjuter du vidare och skuldbelägger barnet. 
  • Anonym (men)
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 12:37:36 följande:
    Ja, det är det och framförallt när man som vuxen inte har rätt att besluta om saker som gäller sin egen ekonomi. 
    Det har tärt mycket på mig och om jag hade vetat hur det hade blivit hade jag antingen inte gått in i en relation med en man med barn sedan tidigare iallfall inte skaffat barn tillsammans med honom utan valt ett liv utan biologiska barn så här i efterhand
    Och det enda alternativet som du ser som rimligt i den här situationen är låta en 12-åring ta skulden för att familjens ekonomi haltar?
    Anonym (aa) skrev 2017-12-29 12:41:58 följande:

Är tolvåringens aktivitet är för dyr för er får ni förstås förklara det och sluta bidra till den. Men det var fult gjort att dra in detta som orsak till utebliven resa. DU gjorde missbedömningen att boka utan att ha pengarna till resan. DU borde ha förklarat för barnen att ni insett detta när ni tittade närmare på utgifterna. Utan att dra in ev fritidsaktiviteter.

Vad gäller att åka iväg utan barnen är det upp till er om ni tycker det är OK men du frågar vad andra tycker om det. Personligen tycker jag du låter egotrippad som inte vill vänta tills ni har råd  att åka alla. Vad då "måste" ha sol och värme liksom. Har du reumatiska besvär/psoriasis räcker knappast en kortare semesterresa så jag antar det handlar om att du  tycker det skulle vara skönt och avkopplande. Och nej, jag förstår inte att åka på solsemester utan barnen. Skillnad om det handlat om kulturweekend i en storstad och mycket små barn. Du har ingen skyldighet att betala för dina styvbarn men du tänker ju lämna även dina egna barn hemma, och din sambo är tydligen  OK med att åka utan både sina egna och era gemensamma barn om han följer med dig.

Jag har även fått diagnosen utmattningssyndrom...

Är det bättre att jag åker med en kompis alternativt helt själv om ingen vill/kan med av mina vänner?
    smulpaj01 skrev 2017-12-29 11:24:54 följande:
    Jo bland annat jag och jag tycker det är märkligt att lämna så små barn hemma under lång tid.
    Jag har länmat bort mina barn en vecka tidigare, förra sommaren och nu i somras. 
    Är det fel och göra det? Trodde de va rätt vanligt
  • Anonym (men)
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 14:31:46 följande:
    Jag har även fått diagnosen utmattningssyndrom...

Är det bättre att jag åker med en kompis alternativt helt själv om ingen vill/kan med av mina vänner?
    Felet är inte att ni åker själva på en resa utan barnen.

Felet är att du bokade en resa, lät barnen veta att ni skulle åka allihopa, kom på att det inte gick, bokade av och sen skyllde på 12-åringens dyra aktiviteter för att ni inte har råd.

Nu är det gjort och inte så mycket att göra åt. Åk du på din resa och vila upp dig. Och tänk efter lite hur du agerar med din ekonomi och gentemot alla barnen som finns i er familj.
  • Anonym (Alicia)

Tycker att det är hemskt av dig att ge 12-åringen skulden för att hela familjen inte kan åka. Som andra sagt ska det ansvaret självklart inte ligga på ett barn.

Och är aktiviteterna för dyra är det ju bara att bestämma (ni vuxna) att dra ner på dem. Skyll på biomamman så mycket du vill, men det är upp till din sambo vad han spenderar sina pengar på. Ta av dig offerkoftan och gör nåt för att göra situationen bättre istället.

• Annita

Kommer osökt att tänka på sägningen "egna barn och andras ungar". Tycker att du agerar omdömeslöst (i din spontanitet) och egoistiskt. Men om du tycker att du måste åka så är det väl så. I bästa fall accepterar barnen detta när ilskan och besvikelsen lagt sig. Men å andra sidan kan ju detta komma att påverka familjedynamiken under oöverskådlig framtid.

• Ess
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 12:37:36 följande:
    Ja, det är det och framförallt när man som vuxen inte har rätt att besluta om saker som gäller sin egen ekonomi. 
    Det har tärt mycket på mig och om jag hade vetat hur det hade blivit hade jag antingen inte gått in i en relation med en man med barn sedan tidigare iallfall inte skaffat barn tillsammans med honom utan valt ett liv utan biologiska barn så här i efterhand
    Hade du verkligen velat enbart leva med andras ungar?
    Har ni inte separat ekonomi?
    Jag skulle aldrig valt gemensam iom att hans ungar kostade pengar och tog upp plats.
  • Ess
    Annita skrev 2017-12-30 00:40:51 följande:

Kommer osökt att tänka på sägningen "egna barn och andras ungar". Tycker att du agerar omdömeslöst (i din spontanitet) och egoistiskt. Men om du tycker att du måste åka så är det väl så. I bästa fall accepterar barnen detta när ilskan och besvikelsen lagt sig. Men å andra sidan kan ju detta komma att påverka familjedynamiken under oöverskådlig framtid.

Vem bryr sig egentligen huruvida de accepterar det eller ej. 
Svar på tråden Utomlands