• Anonym (inte råd och för spontan)

Utomlands

Har två barn på 6 år och 3,5 år och två bonusbarn på 15 år och 12 år.

Jag var lite för spontan på julafton och bokade en utomlandsresa på julafton till i vår för alla oss. Men nu till saken har vi inte pengarna och kommer inte hinna spara ihop så mycket heller. Dom tre äldsta såg och hörde att jag bokade resa. Till saken hör att jag måste komma iväg till sol och värme. 
    Så nu kommer jag och sambon åka själva på resa och alla fyra barnen får vara hemma. Gör vi helt galet? 12 åringen blev jätte arg MEN har inte råd och mycket är pga dyra fritisaktiviteetr för de stora barnen som sätter käppar i hjulet. 
    12 åringen tycker alla ska vara hemma då jag och sambon åkt på några resor själva utan barn när dom var små och dom var hos deras mamma

• Svar på tråden Utomlands
  • Anonym (Tilly)
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-28 12:23:12 följande:
    Dom satt brevid i soffan när jag kollade resan... och jag pratade med sambon men dom har stora öron..

Så vad är det rätta och göra nu? Att jag och sambon åker eller jag åker helt själv? För jag måste iväg
    Om du måste så måste du. Jag tycker inte att man spontanbokar en resa som man inte har råd med. Inte heller bjuder man med några som man sen meddelar att de inte får följa med. 

Men det rätta att göra, det kan bara du och din sambo bestämma. 
  • Anonym (Tilly)
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-28 21:42:34 följande:
    Det är främst mina behov att jag vill åka men sen att vi inte har råd hela familjen just nu. Sa till 12 åringen att dra ner på fritidsintressena eller vänta 1-1,5 år innan hen kan med men hen ville ha både och nu men det går inte. 

Jag har dels en sjukdom som gör att jag har behov av en resa nu och sen är jag utmattad, 

Antingen åker jag och sambon, har haft det jobbigt några år så skulle verkligen även där behöva komma iväg själva och se hur vi väljer och göra i framtiden.

JAG har egentligen råd med en resa för oss allihopa men tar emot när onusbarnen inte kan jämka och hjälpa till här hemma och tänkte att dra ner på deras kostnader. Så sparar ett år och åker med dom senare..

Vad är en budjet vecka? det bliggiaste jag sett är för 34000kr och det är det jag inte har råd med..
    Antingen har 12-åringen sina aktiviteter eller inte, men ni vuxna måste ta ansvar för hur ni hanterar familjens ekonomi. 

Snacka om ansvarslöst av er vuxna att slänga detta på 12-åringen, att hen är för dyr i drift och därför blir det ingen resa. Hur ska 12-åringen hjälpa till hemma för att ni ska få råd med resan? 

En 12-åring kan inte ta ansvar för att avstå aktiviteter för att åka på en resa. Och inte ta det beslutet i stunden som man fått veta att en resa som bokades blev avbokad.

• enmamma

Har själv en 12åring med ?häst som intresse?.

Inte kan jag be henne sluta med sin dyra hobby om hon vill följa med på semestern.

Det är vi vuxna som får styra upp ekonomin så barnen kan ha en meningsfull fritid och ibland åka på semester.

Anonym (bibo) skrev 2017-12-29 08:58:41 följande:
    Om ni har råd nu så åk alla och ta en ensam nästa gång istället tycker jag. En 12 åring är inte så stor. Taskigt att ta bort ett intresse om den haft det innan. Vad säger pappan om allt det här?
    Pappan tycker som jag....

Om vi åker alla så kommer vi inte kunna göra något annat än att spara och spara och inte leva alls fram till resan i maj... 

Vi har bestämt nu att jag och sambon åker och sparar till nästa år till hela familjen.
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-12-29 09:31:15 följande:

Jag antar att du kommer att ta med era gemensamma små barn på resan?
    Men bonusbarnen få stanna hemma?
    Inte första gången jag hört detta på familjeliv.

Nä, kommer inte ta med gemensamma på den här resan utan nästa resa nästa år när vi sparat ihop till bättre ekonomi. 
    smulpaj01 skrev 2017-12-29 10:25:47 följande:
    Ja men när ts vägrar att svara på frågan om var de gemensamma ska vara under redan ligger det lätt till hands att anta det.
    Särskilt eftersom ts vill ha sol och bad så det blir en längre resa (tänker Thailand i februari) och då är dem troligen borta minst 10 dgr-2veckor vilket är länge för deras småbarn. Särskilt 3 åringen.

Så jag tvivlar starkt på att de inte tar med gemensamma. Ännu tydligare när ts skriver att bonusbarnen inte förtjänar denna resa trots att dem faktiskt HAR råd att ta med dem.
    Ingen har frågat vart de gemensamma barnen ska vara vad jag har läst, utan frågan har bestått av vart ungarna ska vara och jag svarade då att bonusbarnenen inte ens är här den veckan. 
    Vad spelar det för roll vart dom gemensamma barnen är? Har ju skrivit att inga barn ska med på resan, räcker inte det?
  • Anonym (Tips)

Här hittade jag en resa i maj för hela familjen för 18190 https://www.ving.se/boka-resa-hotell?UseBookingFlow=true&QueryDepID=2788&QueryCtryID=-1&QueryResID=-1&QueryDepDate=20180527&QueryUnits=0&QueryAges=42%2C42%2C4%2C6%2C12%2C15&QueryDur=8&mucd=vs&SelectedPackage=72_cd20180527n3_VAR8%3A4_FLAM2_VS2%3A6_H12-2Xc1_End201805273_ARN3_VAR8%3A2_VS2_711%3A&ItemId=1743&HotelId=1743&RoomKey=CgJWUxIDVkFSGgRGTEFNIgZIMTItMlgqAkJC&TransportKey=CgJWUxIDQVJOGgNWQVIgCCoECJyUAjICNzE6AUU%3D&HotelKey=CgJWUxIERkxBTRoDVkFS

Så det går att få det billigare än 34000...

Anonym (Tilly) skrev 2017-12-29 10:34:29 följande:
    Antingen har 12-åringen sina aktiviteter eller inte, men ni vuxna måste ta ansvar för hur ni hanterar familjens ekonomi. 

Snacka om ansvarslöst av er vuxna att slänga detta på 12-åringen, att hen är för dyr i drift och därför blir det ingen resa. Hur ska 12-åringen hjälpa till hemma för att ni ska få råd med resan? 

En 12-åring kan inte ta ansvar för att avstå aktiviteter för att åka på en resa. Och inte ta det beslutet i stunden som man fått veta att en resa som bokades blev avbokad.
    Sa att hen får välja att minska ner sina aktiviteter eller vänta med resan.. det är ju sanningen 
  • smulpaj01
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 11:00:14 följande:
    Ingen har frågat vart de gemensamma barnen ska vara vad jag har läst, utan frågan har bestått av vart ungarna ska vara och jag svarade då att bonusbarnenen inte ens är här den veckan. 
    Vad spelar det för roll vart dom gemensamma barnen är? Har ju skrivit att inga barn ska med på resan, räcker inte det?
    Jo bland annat jag och jag tycker det är märkligt att lämna så små barn hemma under lång tid.
  • Anonym (Tilly)
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 11:06:08 följande:
    Sa att hen får välja att minska ner sina aktiviteter eller vänta med resan.. det är ju sanningen 
    Så 12-åringen ska känna sig ansvarig för att familjen inte kan få åka på resan? 

Antingen så får 12-åringen ha sina aktiviteter eller så bestämmer ni att dra ned på dem. Men det är ni vuxna i familjen som ska ta det ansvaret, både för aktivtetskostnader och pengar till resor.

En 12-åring kan inte ta ett sånt ansvar för sin familjs ekonomi. Och sen skuldbeläggas på det sättet när någon bokar en spontanresa för alla i familjen, inser att den är för dyr, avbokar och åker endast två av sex personer.
Svar på tråden Utomlands