• Bueno

4 månader kräver konstant underhållning

Är det en fas nu som gör vår 4 månaders dotter så extremt uppmärksamhetskrävande och gnällig? Försöker med allt, bara tyst när man leker och dingar sig extremt med henne eller bär runt på henne. Men även då kan det gnällas. Blir ju helt slut av att bära omkring eller leka varje vaken stund hela tiden. Även i sele, behöver ju kunna sitta ner också för att vila. Tv vill jag ej låta henne se även om det hjälper en stund. Vagn promenad tar vi varje dag. Någon som har tips på vad man kan göra för att få barnet nöjt? Denna fas har precis börjat och känner mig redan trött.. Är det bara att härda ut? Blir det bättre sen?

Trött mamma

• Svar på tråden 4 månader kräver konstant underhållning
  • Anonym (Jisses...)

Jag är ledsen att säga det men välkommen till föräldraskapet! Det är så här det är att ha barn, de kräver din uppmärksamhet för att du ska lära dem allt du kan. Du ska ge dem världen när de är för små att nå den själva. Du ska spegla samhällets normer, regler, värden osv så att barnet kan tolka å förstå sina omgivningar... Du hat 18 år kvar av detta. Kanske ska du lägga det gamla talesättet på minnet: små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer...

• Anonym (Hfhffyyf)

Det började gå över i 2 årsåldern när lillen började kunna leka själv kortare stunder.

• Anonym (Liv)
    Anonym (Jisses...) skrev 2018-01-03 19:07:10 följande:

Jag är ledsen att säga det men välkommen till föräldraskapet! Det är så här det är att ha barn, de kräver din uppmärksamhet för att du ska lära dem allt du kan. Du ska ge dem världen när de är för små att nå den själva. Du ska spegla samhällets normer, regler, värden osv så att barnet kan tolka å förstå sina omgivningar... Du hat 18 år kvar av detta. Kanske ska du lägga det gamla talesättet på minnet: små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer...

Antingen har du aldrig varit med om det ts beskriver eller så har du glömt. Denna fas återkommer ej. Det blir andra bekymmer men aldrig såhär. Att ha en ettåring eller tvååring eller treåring eller tioåring är sju gånger lättare än den fas ts beskriver, man blir aldrig så låst och bunden igen.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Liv) skrev 2018-01-03 19:14:54 följande:

Antingen har du aldrig varit med om det ts beskriver eller så har du glömt. Denna fas återkommer ej. Det blir andra bekymmer men aldrig såhär. Att ha en ettåring eller tvååring eller treåring eller tioåring är sju gånger lättare än den fas ts beskriver, man blir aldrig så låst och bunden igen.

Jag har tre barn och barn kräver uppmärksamhet! Varför skaffa ett år om man efter några månader inte orkar ge hen den uppmärksamhet hen behöver?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Va) skrev 2018-01-03 19:43:32 följande:

Jag har tre barn och barn kräver uppmärksamhet! Varför skaffa ett år om man efter några månader inte orkar ge hen den uppmärksamhet hen behöver?

Bebisar har faser när de behöver mycket uppmärksamhet stor del av dygnet. Det vet du väl om du har tre barn. Att man som förälder blir trött är inte konstigt och även en mamma som älskar sin bebis behöver återhämta sig och ha pauser för att orka ibland. Helt övertygad om att även du behövt det men det vill du väl inte erkänna utan istället hellre trycka till ts.
  • Anonym (Jisses...)
    Anonym (Liv) skrev 2018-01-03 19:14:54 följande:

Eeee jag är förskollärare å mamma till två barn! Barn behöver å har rätt till sina föräldrars uppmärksamhet i olika doser naturligtvis, eller så kan msn göra som då många föräldrar gör nu förtiden sätt någon typ av skärm i handen på barnet så stör den inte...

Jisses som sagt... vad förväntar man sig från föräldraskapet...?
  • Anonym (Va)
    Anonym (Liv) skrev 2018-01-03 19:57:59 följande:

Bebisar har faser när de behöver mycket uppmärksamhet stor del av dygnet. Det vet du väl om du har tre barn. Att man som förälder blir trött är inte konstigt och även en mamma som älskar sin bebis behöver återhämta sig och ha pauser för att orka ibland. Helt övertygad om att även du behövt det men det vill du väl inte erkänna utan istället hellre trycka till ts.

Självklart blir man trött. Men jag har aldrig undrar varför min fyramånaders vill ha min uppmärksamhet eller förvånats över att ett barn vill stimuleras och bekräftas.
  • Bueno
    Anonym (Em) skrev 2018-01-03 18:28:47 följande:

Har haft exakt samma och pågår ännu vid 8 månader även om det är lite bättre, blev bättre när han kunde sitta i sin barnmatstol och hoppa och leka lite. Men enligt vänner med barn så blir det bättre när de börjar krypa, ytterligare bättre när de börjar gå och ännu bättre när de börjar kunna prata. Vill dock varna om gåstol, det påverkar den motoriska utvecklingen negativt. En hoppgunga kan vara bra att använda, vet dock inte från vilken ålder man kan använda den, min son var så nära maxvikten innan han blev tillräckligt gammal för den så vi köpte aldrig någon (är väldigt stor för sin ålder).

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/forskare-varnar-for-gastolar

Phu, jag som trodde det skulle vara över efter en månad ???? okej tack för varningen, visste jag inte. Min dotter är också rejäl, går stadigt och snabbt upp i vikt så nog bra att kolla upp maxvikten innan Man köper något.
  • Bueno
    Anonym (Liv) skrev 2018-01-03 18:48:54 följande:

Detta är en jobbig fas som höll på att knäcka mig. Det som underlättade var bärsele där hon satt framåtvänd, alltid helnöjd då (när hon var tillräckligt stabil i nacken), gungandes i babysitter (kunde gunga med foten när jag satt framför tv:n), också oftast nöjd då. Lite tv som är för små barn, t ex babblarnas musikvideor, gillade mycket. Det blir bättre när de kan sitta och greja med saker.

Känner oxå att jag kommer bli galen snart. Bara efter en dag är jag helt slut. Bärsele framåt hade jag senast idag. Men sen var det middag och då fick hon sitta i ikea matsstolen, nöjd litet tag. Sitter, har två olika, är typ helt värdelösa nu.förr var den första jätte poppis. Vågar ej visa någon skärm, rädd att hon ska tycka allt annat är trist då eller bli typ beroende. Skrika när hon inte får se längre.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Va) skrev 2018-01-03 20:03:47 följande:

Självklart blir man trött. Men jag har aldrig undrar varför min fyramånaders vill ha min uppmärksamhet eller förvånats över att ett barn vill stimuleras och bekräftas.

Om dina barn behövde samma uppmärksamhet som ts barn just nu skulle du inte kunna jobba eller ha flera stycken. Problemet är inte att barnet vill ha uppmärksamhet utan att barnet kräver så mycket att ts inte kan göra något annat, i bland behöver man gå på toa och äta också. Då barnet börjar på förskolan är den här fasen över.
Svar på tråden 4 månader kräver konstant underhållning