• Bueno

4 månader kräver konstant underhållning

Är det en fas nu som gör vår 4 månaders dotter så extremt uppmärksamhetskrävande och gnällig? Försöker med allt, bara tyst när man leker och dingar sig extremt med henne eller bär runt på henne. Men även då kan det gnällas. Blir ju helt slut av att bära omkring eller leka varje vaken stund hela tiden. Även i sele, behöver ju kunna sitta ner också för att vila. Tv vill jag ej låta henne se även om det hjälper en stund. Vagn promenad tar vi varje dag. Någon som har tips på vad man kan göra för att få barnet nöjt? Denna fas har precis börjat och känner mig redan trött.. Är det bara att härda ut? Blir det bättre sen?

Trött mamma

• Svar på tråden 4 månader kräver konstant underhållning
  • Anonym (Josefin)

Ja, nån gång blir det ju bättre. För min första gick "fasen" över runt 2-årsåldern för andra, som nu är 14 månader, pågår fasen fortfarande för fullt.

• Meriall

Det brukar bli bättre ett tag när de lär sig något nytt som tex sitta, ställa sig upp mot möbler, gå etc.

Har du provat babysitter med leksaksband, babygym, babygunga?

• Bueno
    Meriall skrev 2018-01-03 18:08:11 följande:

Det brukar bli bättre ett tag när de lär sig något nytt som tex sitta, ställa sig upp mot möbler, gå etc.

Har du provat babysitter med leksaksband, babygym, babygunga?

Alla saker utom gunga. Dom duger några min sen gnäll igen. Är det värt att Skaffa gunga? Tänkte Skaffa en sån gåstol men det är senare.
  • Anonym (Em)

Har haft exakt samma och pågår ännu vid 8 månader även om det är lite bättre, blev bättre när han kunde sitta i sin barnmatstol och hoppa och leka lite. Men enligt vänner med barn så blir det bättre när de börjar krypa, ytterligare bättre när de börjar gå och ännu bättre när de börjar kunna prata. Vill dock varna om gåstol, det påverkar den motoriska utvecklingen negativt. En hoppgunga kan vara bra att använda, vet dock inte från vilken ålder man kan använda den, min son var så nära maxvikten innan han blev tillräckligt gammal för den så vi köpte aldrig någon (är väldigt stor för sin ålder).

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/forskare-varnar-for-gastolar

• EpicNurse

Min 4-mån är mer eller mindre likadan. Han kan sitta själv i upp till en kvart i tex Ikeamatstol och smaska på nåt för tänderna, typ bitringsleksaker. Ibland. Oftast vill ha vara i rörelse i någons famn. Man får INTE sätta sig ner.

Det brukar bli bättre efter några veckor när den intensiva utvecklingsfasen är över.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tow2Mater
    Bueno skrev 2018-01-03 18:11:21 följande:
    Är det värt att Skaffa gunga?
    Om det funkar ja, om det inte funkar nej.

Kan du prova en elektrisk gunga nånstans? Mitt barn älskade den.
  • Anonym (Liv)

Detta är en jobbig fas som höll på att knäcka mig. Det som underlättade var bärsele där hon satt framåtvänd, alltid helnöjd då (när hon var tillräckligt stabil i nacken), gungandes i babysitter (kunde gunga med foten när jag satt framför tv:n), också oftast nöjd då. Lite tv som är för små barn, t ex babblarnas musikvideor, gillade mycket. Det blir bättre när de kan sitta och greja med saker.

• Anonym (Va)

Har jag förstått det rätt? Du är trött på att vara förälder efter fyra månader för att ditt barn vill ha din uppmärksamhet?

• buskar

Sådär är vår son också, och har varit sedan dag ett. Skillnaden är att han inte gnäller, utan han gapskriker, och har en mycket kraftull röst.

Mycket tröttsamt.

Har dock blivit lite bättre senaste tiden

Svar på tråden 4 månader kräver konstant underhållning