• Anonym (ts)

Är jag okänslig?

Jag har aldrig varit gravid/gjort abort men om jag i framtiden skulle behöva råka ut för en abort så skulle jag bara se fostret som just ett foster. Har läst att man ibland begraver eller ger det ett namn, men jag känner att det skulle vara som att begrava och namnge sin utopererade njure typ. Isådana fall så skulle man också behöva känna nåt för alla ca 500000 eventuella personer som man har i äggstockarna. 

Är det fler som känner såhär, att fostret liksom inte är någon person än, även om den har ett hjärta, rör på sig osv? Eller kommer det en känslostorm automatiskt orsakad av hormoner när man genomgår abort, som man inte kan styra över? 

Ibland känner jag mig lite kall och okänslig, men samtidigt så ser jag inte hur jag skulle kunna hysa några speciella känslor för ett foster. Man känner ju inte den blivande personen än och har inte ens sett den. Det kunde lika gärna ha blivit en annan kombination av könsceller, finns ju flera miljoner eventuella kombinationer. 

• Svar på tråden Är jag okänslig?
  • Queennr1

Känner likadant. Att suga ut en tidig graviditet är inte värre än att döda några hudceller när jag kliar mig, rent känslomässigt. Betydligt värre fysiskt dock.

• Queennr1
    Anonym (Va) skrev 2018-01-05 17:38:05 följande:

Jag har aldrig förstått varför människor som gör abort beklagar sig. Det är ju något de valt och de borde resonera mer som dig om de väljer att göra en abort.

Värst är det ju när de sitter och ylar om "änglabarn" eller "jag har dödat mitt barn"

Vilket jävla dramatiskt trams. Om de VERKLIGEN hade sett graviditeten som sitt älskade barn hade de aldrig ens övervägt abort lika lite som man funderar på att avliva sin 4 åring för att det inte passar med arbetstiderna eller för att man gjort slut.
  • Queennr1
    Anonym (***)) skrev 2018-01-05 18:11:13 följande:

Kom ihåg det du skriver här om du i framtiden tvingas abortera ett foster i v 18 pga fostret dött i din mage. Då är du nog inte så kall...

Fast ge dig. Seriöst. Du fick ta ut ett DÖTT och önskat foster vilket är jävligt dumt att jämföra med en abort som man väljer att göra för att man inte vill behålla graviditeten.
  • Anonym (Nej)

Jag har gjort abort en gång, och kände precis som du TS.

• Anonym (***))
    Queennr1 skrev 2018-01-05 19:01:14 följande:
    Fast ge dig. Seriöst. Du fick ta ut ett DÖTT och önskat foster vilket är jävligt dumt att jämföra med en abort som man väljer att göra för att man inte vill behålla graviditeten.
    Ursäkta  mig, var står det att jag har genomgått en abort?

Du har tydligen svårt att förstå att andra inte delar dina åsikter, och det är fine, men hoppa inte på folk för det.
  • Anonym (Va)
    Queennr1 skrev 2018-01-05 18:59:43 följande:

Värst är det ju när de sitter och ylar om "änglabarn" eller "jag har dödat mitt barn"

Vilket jävla dramatiskt trams. Om de VERKLIGEN hade sett graviditeten som sitt älskade barn hade de aldrig ens övervägt abort lika lite som man funderar på att avliva sin 4 åring för att det inte passar med arbetstiderna eller för att man gjort slut.

Oförsvarligt beteende för mig som faktiskt har förlorat ett barn.
  • Anonym (qwerty)

Jag har gjort en tidig abort (vecka 6 eller 7, minns inte) och jag tyckte att det var jobbigt. Det var jobbigt eftersom vi redan hade 3 barn i huset (en bonus och två gemensamma) och vi var relativt gamla (39 och 51) och jag är rätt säker på att jag hade behållt barnet om vi hade varit 10 år yngre. Jag tänkte på mina två existerande barn och kände att fostret, om det fick ligga kvar, skulle bli ännu en lika fantastisk person som de två jag redan har. Det var inte bara ett foster utan ett frö till en människa som jag vet att jag hade älskat lika mycket som de andra. 

Men, med 6 sömnlösa år innanför bältet, en otroligt mammig och orolig 3-åring och vår relativt höga ålder så såg jag inte hur vi skulle orka med ett 4:e barn. En 4:e spädbarnsperiod. Ännu några år utan sömn. Osv. 

Allt är inte svart eller vitt. Och jo, hormoner gör definitivt sitt för känslolivet...

• Korv med mos

Hormoner gör kvinnor moderliga. Moder naturs sätt att få honorna att skydda sina ofödda avkommor

• Queennr1
    Anonym (***)) skrev 2018-01-05 19:04:43 följande:

Ursäkta  mig, var står det att jag har genomgått en abort?

Du har tydligen svårt att förstå att andra inte delar dina åsikter, och det är fine, men hoppa inte på folk för det.

Förlåt du skrev uppenbarligen inte att DU gjort det, men kontentan är ändå detsamma att NÅGON tvingas ta bort ett dött önskat fosteri vecka 18 när man velat att det skulle stanna kvar och utvecklas till ett barn är liksom inte jämförbart med att man väljer att avsluta en graviditet för att man av någon anledning inte VILL låta fostret bli ett barn.
  • Queennr1
    Anonym (Va) skrev 2018-01-05 19:12:11 följande:

Oförsvarligt beteende för mig som faktiskt har förlorat ett barn.

Extremt stötande faktiskt.
Svar på tråden Är jag okänslig?