• ALY538

Sämsta texten i barnvisor?

Hejsan, allihopa! :)

Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråden nånstans men moderator får väll flytta den.

jag intresserar mig också mycket för barnvisor. dom passar bra att sjunga för barn, men en sak jag har börjat tänka på nu när jag hör dom är vilken konstig innebörd texten har i sångerna. Tex. så handlar "Lilla snigeln" om en snigel som skall akta sig för att inte kunna tagen. och sen om en person som älskar snigeln så mkt att den vill ta den till sigsjälv. Innebörden är så konstig tycker jag ! Förstår ni vad jag menar?

Vilken text i någon barnsång är konstigast tycker ni?

Tacksam för svar.

Mvh Oscar.

• Svar på tråden Sämsta texten i barnvisor?
  • Physalis

Jag tycker puff the magic dragon är ganska hemsk. Den handlar om hur deprimerad en leksak blir när barnet/ägaren växer upp och slutar leka med den. Snacka om att ge barn dåligt samvete.

Korrekturläser som en kratta
  • Fontana

Nej, nu måste vi reda ut det här med Ekorren:

I originaltexten heter det att han hoppar PÅ tallegren. Se till exempel den klassiska sångboken Nu ska vi sjunga, med orange omslag, först utgiven 1043.

PÅ i det här fallet betyder TILL, men det är ju ganska svårt att förstå. Det är väl därför man har ändrat texten.

Annars är det ganska konstigt att Nu ska vi sjunga fortfarande ges ut i "ocensurerade" upplagor - det finns mycket hemskheter där!

• annabellelee
    Fontana skrev 2018-01-28 13:44:22 följande:

I originaltexten heter det att han hoppar PÅ tallegren. Se till exempel den klassiska sångboken Nu ska vi sjunga, med orange omslag, först utgiven 1043.

PÅ i det här fallet betyder TILL, men det är ju ganska svårt att förstå. Det är väl därför man har ändrat texten.

Annars är det ganska konstigt att Nu ska vi sjunga fortfarande ges ut i "ocensurerade" upplagor - det finns mycket hemskheter där!

Tack för klargörandet.

På tal om ocensurerat köpte jag en skiva med Klas klättermus visor av nostalgiska skäl och som en av de sista visorna finns Hottentottsvisan, som är politiskt inkorrekt på så många olika sätt att det knappt går att räkna... Jag måste ha förträngt den från min egen barndom.

Men uppenbarligen har den getts ut under modern tid, för det var en cd-skiva skiva...
  • Aniiee

När jag var liten tyckte jag att de var jätteelaka i Alice Tegners "Vaggvisa" när de ville binda fast en orm runt ett träd och mörda troll.

På tal om ekorren som satt i en gran men hoppade från en tall (för det gör han i min visboken (skattkammar-serien) från 1980-talet) så lider den och många andra visor av "ingen kommer ihåg att det finns mer än 1 vers"-syndromet, samt att många av dessa visor är gamla och ofta är "cautionary tales" i grunden. Ekorren fick bråttom, hoppade fel och gjorde sig illa. Läxa: Se dig för innan du "hoppar". 

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee

Jag undrar också varifrån "från" kommer, men det står uppenbarligen i diverse visböcker. I min Visor av Alice Tegner står det dock "på"......
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Vixen90
    Physalis skrev 2018-01-28 13:26:58 följande:

Jag tycker puff the magic dragon är ganska hemsk. Den handlar om hur deprimerad en leksak blir när barnet/ägaren växer upp och slutar leka med den. Snacka om att ge barn dåligt samvete.

Hahaha va? Är det vad den handlar om? Trodde den på ett halvkryptiskt vis handlade om att röka på. "Puff the magic dragon" if you know what I mean... men okej - oavsett olämpligt för barn då.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Vixen90
    ALY538 skrev 2018-01-28 08:20:05 följande:

Som svar på #14:

Winterwoman82:

Tack så mycket!

Ja, man ska inte lära barn om djurplågeri. precis som du säger så hotar man snigeln för annars tar man den. Hemsk låt :S

Sedan "Ja må h*n leva" är också konstig.

Och sen ska h*n skjutas....lalalaaaa....

tänk om man sjunger den för någon som är 99 år och det e bara ett år kvar tills h*n skall skjutas....!!!!!

Håller med om ekkorren. Är det en gran eller tall den hoppar ifrån? hahah!

Hoppas på flera svar!

/Oscar.

Fast man sjunger ju "skjutas PÅ EN SKOTTKÄRRA FRAM" Det är inte fullt lika mordiskt.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • GAndrea

Hajarna!

det var en tjej do do do do do do do

Det var en grabb

dom simma ut

och längre ut

Men då kom hajarna, hajarna, hajarna, hajarna!

Och pappa haj do do

och mamma haj

och mormor haj

och mini haj

De tog ett arm do do

de tog en till

de tog en ben

dom tog en knopp

de tog en kropp

OCH DET KOM BLOD!

På riktigt?! Vill man barn att bli rädda för vatten?

• GAndrea
    Vixen90 skrev 2018-01-28 16:33:54 följande:

Fast man sjunger ju "skjutas PÅ EN SKOTTKÄRRA FRAM" Det är inte fullt lika mordiskt.

Precis, skjutas på en skottkärra fram... Alltså köras på en skottkärra.
  • Agnescecila

Utgiven 1043? 1943 ska det väl stå?
Svar på tråden Sämsta texten i barnvisor?