• ALY538

Sämsta texten i barnvisor?

Hejsan, allihopa! :)

Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråden nånstans men moderator får väll flytta den.

jag intresserar mig också mycket för barnvisor. dom passar bra att sjunga för barn, men en sak jag har börjat tänka på nu när jag hör dom är vilken konstig innebörd texten har i sångerna. Tex. så handlar "Lilla snigeln" om en snigel som skall akta sig för att inte kunna tagen. och sen om en person som älskar snigeln så mkt att den vill ta den till sigsjälv. Innebörden är så konstig tycker jag ! Förstår ni vad jag menar?

Vilken text i någon barnsång är konstigast tycker ni?

Tacksam för svar.

Mvh Oscar.

• Svar på tråden Sämsta texten i barnvisor?
  • Meriall

"Vipp på på rumpan-affär" och "Skaka på rumpan om du är riktigt glad och vill glädja andra" tycker jag är lite konstiga... :S

Sedan är det ju många som missuppfattat "Blinka lilla stjärna där - hur jag undrar var du är" - Man ser ju att den är där :) "Vad du är" ska det vara.

• Bubbel85
    Meriall skrev 2018-01-27 22:55:31 följande:

"Vipp på på rumpan-affär" och "Skaka på rumpan om du är riktigt glad och vill glädja andra" tycker jag är lite konstiga... :S

Sedan är det ju många som missuppfattat "Blinka lilla stjärna där - hur jag undrar var du är" - Man ser ju att den är där :) "Vad du är" ska det vara.

Haha ja nu när du säger det så har jag alltid sjungit VAD du är :) var för övrigt bara några år sedan jag insåg att jag också alltid sjungit ?liken dyar man i skyn? istället för ?likt en diamant i skyn?... för dumt för att erkänna egentligen men, haha
  • Bubbel85
    Bubbel85 skrev 2018-01-27 23:54:57 följande:

Haha ja nu när du säger det så har jag alltid sjungit VAD du är :) var för övrigt bara några år sedan jag insåg att jag också alltid sjungit ?liken dyar man i skyn? istället för ?likt en diamant i skyn?... för dumt för att erkänna egentligen men, haha

Jag menade förstås VAR :)
  • Winnerwoman82

Bra tråd! Barnvisor har helt sjuka texter. Håller med om snigeln. Man tvingar/hotar snigeln att akta sig för annars tar man den. Djurplågeri!

• Winnerwoman82
    Meriall skrev 2018-01-27 22:55:31 följande:

Man ser väl att det är en stjärna så den texten blev inte så mycket bättre.
  • annabellelee
    Queennr1 skrev 2018-01-27 18:18:10 följande:

Ekorren satt i granen, men hoppade tydligen från en tallegren helt plötsligt....

I nya sångbäcker står det TILL Tallgren, men jag har också något luddigt minne från barndomen om att det var FRÅN. Jag har dubbelkollat i flera böcker, och kände mig helt gaslightad, men då är det inte jag som är förvirrad alltså. Tack!

Var och när ändrades texten? På vems initiativ? Detta verkar som en stor konspiration för att dölja Alice Tegnérs misstag.
  • Vixen90
    annabellelee skrev 2018-01-28 01:54:37 följande:

I nya sångbäcker står det TILL Tallgren, men jag har också något luddigt minne från barndomen om att det var FRÅN. Jag har dubbelkollat i flera böcker, och kände mig helt gaslightad, men då är det inte jag som är förvirrad alltså. Tack!

Var och när ändrades texten? På vems initiativ? Detta verkar som en stor konspiration för att dölja Alice Tegnérs misstag.

Ja, det är väl att han hoppar från tallegren och stukar sitt lilla ben och den långa ludna svansen. Så har jag sjungit den.

Många visor är ju rätt våldsamma när man tänker efter.. snigeln som man hotar att ta som ni sagt, jägaren som ska skjuta haren så att haren ber om hjälp att få komma in i stugan, bockarna bruse som slåss mot trollet under bron, räven som ville ta hoppe hoppe hare... ja, många visor om utsatta djur helt enkelt. Även ekorren i granen gör sig ju illa... Finns väl en viss om en fågel också som inte kan flyga och ramlar ur boet?
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • ALY538

Som svar på #14:

Winterwoman82:

Tack så mycket!

Ja, man ska inte lära barn om djurplågeri. precis som du säger så hotar man snigeln för annars tar man den. Hemsk låt :S

Sedan "Ja må h*n leva" är också konstig.

Och sen ska h*n skjutas....lalalaaaa....

tänk om man sjunger den för någon som är 99 år och det e bara ett år kvar tills h*n skall skjutas....!!!!!

Håller med om ekkorren. Är det en gran eller tall den hoppar ifrån? hahah!

Hoppas på flera svar!

/Oscar.

• ALY538

Har ni tänkt på förresten att nästan alla barnsånger handlar om djur?

Och om att det nästan alltid är björnar eller möss i tv program??

Svar på tråden Sämsta texten i barnvisor?