Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (S)

Onormal ångest inför arbetsintervju

Blir fan galen på mig själv! Spelar ingen roll hur många intervjuer eller hur förberedd jag är. Jag får onormal ångest VARENDA GÅNG. Ska jag på intervju i slutet av veckan så är hela veckan förstörd pga ångesten. Jag bygger upp oros tankar och blir illamående och får yrsel. De enklaste frågorna blir det blackout i huvudet och vet inte ens hur jag ska formulera mig. Varför blir det såhär? Är det någon som känner igen sig i detta? Har ni några tips. Söka hjälp?

• Svar på tråden Onormal ångest inför arbetsintervju
  • Anonym (S)
    Meriall skrev 2018-02-08 09:59:37 följande:

Vad är du orolig för? Hur går orostankarna?

Hela orosprocessen börjar på morgonen, ?hur ska jag se ut,(fast jag lagt fram kläder) vad ska jag äta för frukost eftersom jag mår illa, hur många bussar måste jag pricka in tidigare för att komma i tid, bussen kan ju vara sen? Kanske kommer för tidigt, tänk om jag inte hittar dit fast jag kollat upp adressen, tänk om jag inte klickar med intervjuaren och det värsta att Inte få naturligt flow på snacket, få blackouts på enklaste frågorna för stresssn inombords är för stor. Jag hatar att sälja in mig själv över allt annat. Oftast har det alltid gått bra men ändå följer ångesten med varanena gång! Får panik på detta!
  • Meriall
    Anonym (S) skrev 2018-02-08 10:26:07 följande:

Hela orosprocessen börjar på morgonen, ?hur ska jag se ut,(fast jag lagt fram kläder) vad ska jag äta för frukost eftersom jag mår illa, hur många bussar måste jag pricka in tidigare för att komma i tid, bussen kan ju vara sen? Kanske kommer för tidigt, tänk om jag inte hittar dit fast jag kollat upp adressen, tänk om jag inte klickar med intervjuaren och det värsta att Inte få naturligt flow på snacket, få blackouts på enklaste frågorna för stresssn inombords är för stor. Jag hatar att sälja in mig själv över allt annat. Oftast har det alltid gått bra men ändå följer ångesten med varanena gång! Får panik på detta!

Okej så det är mycket vad som händer innan intervjun också? Se till att du har god tid på dig innan intervjun. Sök upp ett mysigt café i närheten och bestäm att du ska vara där en timme innan och ta en kopp te i lugn och ro eller så. Ta gärna med en kompis så kan kompisen hjälpa dig att tänka på annat än bara intervjun. Tänk också på att det värsta som händer- Du kommer sent, du får blackout etc inte är så hemskt om 10 år :)

Under själva intervjun kan ett tips vara att fokusera på ditt intryck av företaget. Vad tycker du om dem? Var lite kritisk i huvudet. Vill du verkligen jobba där? Lyssna på när de försöker sälja in företaget och fundera. Flytta fokusera från vad de tycker om dig till vad du tycker om dem. Det kanske kan hjälpa lite.
  • MsM84

Innan en intervju brukar jag träna på troliga frågor så att jag är så förberedd som möjligt. Det gör mig mycket lugnare att veta att jag har svar. Har du försökt det?

• Anonym (S)
    MsM84 skrev 2018-02-08 10:45:59 följande:

Innan en intervju brukar jag träna på troliga frågor så att jag är så förberedd som möjligt. Det gör mig mycket lugnare att veta att jag har svar. Har du försökt det?

Jaaaa jag över typ in alla frågor som finns, men ändå är jag orolig att de ska ta någon fråga jag inte har svar eller kan formulera mig kring. Att aldrig veta hur de har tänkt att formlera en fråga. Jag skulle behöva skriftlig intervju då man kan sitta i lugn och ro och tänka igenom sina svar. Blir så stressad när de sitter och tittar på en och vill ha svar direkt.
  • Anonym (mor)
    Anonym (S) skrev 2018-02-08 11:44:54 följande:
    Jaaaa jag över typ in alla frågor som finns, men ändå är jag orolig att de ska ta någon fråga jag inte har svar eller kan formulera mig kring. Att aldrig veta hur de har tänkt att formlera en fråga. Jag skulle behöva skriftlig intervju då man kan sitta i lugn och ro och tänka igenom sina svar. Blir så stressad när de sitter och tittar på en och vill ha svar direkt.
    Fast då kanske du inte är den de söker? På "vanliga" enklare jobb så är det inte grillning på hög nivå utan det är ju när det handlar om högre tjänster. Man vill ha folk som är stabila och klarar lite påfrestningar. ALLA är inte lämpade för det.
  • MsM84
    Anonym (S) skrev 2018-02-08 11:44:54 följande:

Kommer en oväntad fråga så kan man alltid säga att man vill tänka efter lite, men det gör ju inget heller om det är tyst några sekunder medan man samlar sig innan svar. Men om du har övat in svar kan det inte vara många oväntade frågor du får?
  • Anonym (G)

Fötväntansångest är många gånger värst. Det är den som hindrar en att åka på möten för du har använt upp all energi och tankeverksamhet till något negativt och katastrofalt.

Förstår att sälja in sig känns fel för vissa människor jag är likadan, men se det inte som det, se det som att du presenterar vem du är och ger människor en bild av dig bara, du skrämmer upp dig själv lite väl mycket med alla "inte göra det inte klara det", tänk mer på vad du ska göra och vad du kommer klara istället , byt attityd, "jag kommer få jobbet om det är menat för mig" punkt slut fokus på att må bra! Hett tips som hjälper mig när man möter arbetsgivare och sådana högre uppsatta är att tänka att de är ju också individer som har intressen passioner drömmar motgångar och de har också varit nervösa som dig när de hållit presentationer föreläsningar och en gång i tiden var det de som var på samma arbetsintervju som dig Gör de mindre kalla genom att se personen bakom, en vanlig pappa mamma med familj med hobbys som rest runt etc.
  • Anonym (G)
    Anonym (mor) skrev 2018-02-08 11:53:49 följande:

Fast då kanske du inte är den de söker? På "vanliga" enklare jobb så är det inte grillning på hög nivå utan det är ju när det handlar om högre tjänster. Man vill ha folk som är stabila och klarar lite påfrestningar. ALLA är inte lämpade för det.

Tryck inte ner en människas självförtroende, alla intervjuer är bra erfarenhet oavsett hur nervös du är hon kan mycket väl ha kompetensen de söker bara att hon behöver landa i att inte kritisera sig så hårt inför och under intervjuer. De kanske märker att hon är en person som tar jobbet jätteseriöst och att de prioriterar det framför att vara beredd på hur man ska svara.
  • Anonym (mor)
    Anonym (G) skrev 2018-02-08 12:39:50 följande:
    Tryck inte ner en människas självförtroende, alla intervjuer är bra erfarenhet oavsett hur nervös du är hon kan mycket väl ha kompetensen de söker bara att hon behöver landa i att inte kritisera sig så hårt inför och under intervjuer. De kanske märker att hon är en person som tar jobbet jätteseriöst och att de prioriterar det framför att vara beredd på hur man ska svara.
    Du tänker att "anonym (s)" ska ta illa vid sig av att jag INTE skriver styrkekramiz?
    Vad en presumtiv arbetsgivare söker beror självklart på tjänsten MEN faktum kvarstår att det ju bara är på mer kvalificerade tjänster som man blir "grillad"! VARFÖR blir man "grillad"? Sannolikt för att det ska vara möjligt att skilja agnarna från vetet? Varför annars?
  • Anonym (G)
    Anonym (mor) skrev 2018-02-08 12:46:41 följande:

Du tänker att "anonym (s)" ska ta illa vid sig av att jag INTE skriver styrkekramiz?

Vad en presumtiv arbetsgivare söker beror självklart på tjänsten MEN faktum kvarstår att det ju bara är på mer kvalificerade tjänster som man blir "grillad"! VARFÖR blir man "grillad"? Sannolikt för att det ska vara möjligt att skilja agnarna från vetet? Varför annars?

Ja och du kan hålla dina faktum-rader för dig själv, TS skriver av panik att hon har ångest och är nervös, så tänder du eld på gasen med att arbetsgivaren ska grilla henne, wow, vilket stöd! hört talas om Empati?

Faktum är att många många högt kvalificerade har varit svin-nervösa inför sina arbetsintervjuer, men presterat lysande på plats, med hjälp av rätt attityd och motivation kan en människa gå från en fisk i en skål till en flygande örn så lägg ner ditt BS att ångest och nerver betyder att man inte är värdig tjänsten, använder man nerverna på rätt sätt blir de ens styrka som ger en extra power, så det faktumet får du tillbaka jag tror det är ett bättre än ditt.

Upp med handen alla med bra jobb som varit nervösa, sedan när var det ett tecken på att vara okvalificerad? pff, strunt från en som vill vara översittare men misslyckas .
  • MsM84
    Anonym (mor) skrev 2018-02-08 12:46:41 följande:

Oavsett tjänst så får man ju frågor som kan vara svåra att svara på - men komplexiteten på dem kommer ju variera med kravet på tjänsten och därmed den sökande. Jag ser inget i ts som tyder på vad för sorts tjänst ts söker.
  • Anonym (mor)
    Anonym (G) skrev 2018-02-08 13:19:19 följande:
    Ja och du kan hålla dina faktum-rader för dig själv, TS skriver av panik att hon har ångest och är nervös, så tänder du eld på gasen med att arbetsgivaren ska grilla henne, wow, vilket stöd! hört talas om Empati?

Faktum är att många många högt kvalificerade har varit svin-nervösa inför sina arbetsintervjuer, men presterat lysande på plats, med hjälp av rätt attityd och motivation kan en människa gå från en fisk i en skål till en flygande örn så lägg ner ditt BS att ångest och nerver betyder att man inte är värdig tjänsten, använder man nerverna på rätt sätt blir de ens styrka som ger en extra power, så det faktumet får du tillbaka jag tror det är ett bättre än ditt.

Upp med handen alla med bra jobb som varit nervösa, sedan när var det ett tecken på att vara okvalificerad? pff, strunt från en som vill vara översittare men misslyckas .
    Hoppsan. Jag visste inte att det vara bara ett slags svar som var tillåtna. Jag lämnar och du får skriva som vet hur det ska vara.
  • Anonym (G)
    Anonym (mor) skrev 2018-02-09 05:48:41 följande:

Hoppsan. Jag visste inte att det vara bara ett slags svar som var tillåtna. Jag lämnar och du får skriva som vet hur det ska vara.

Svara hur du vill men var beredd på andras åsikter om det du skriver.
  • Kusin Krakel

För mig underlättar det att vara väj förberedd om det är nåt jag är orolig för.

Bestäm, kläder, frukost och buss direkt när intervjun är inbokad så behöver du inte grubbla på det mer sen.

Åk till platsen för untervjun nån dag innan så vet du att du hittar.

Träna på frågorna hemma - prata högt när du tränar, min upplevelse är att svaren fastnar bättre då och är lättare att hitta fdam till om man är nervös.

Skriv upp svaren på de vanliga frågorna i ditt block så vet du att du kan få fram svaren om du får blackout.
  • Anonym (radhusångest)

Mitt tips är nog att vara försiktig med koffein dagarna före, för när jag är i ångest-mode så skickar en kopp kaffe mig hela vägen till panikattack.

(jag vet att inte alla funkar så men för mig finns det ett tydligt samband: stressad på jobbet- dricker mer kaffe för att hålla mig alert- BAM ångestattack!)

Svar på tråden Onormal ångest inför arbetsintervju