• Anonym (Skattsedel)

Mansskatt

För eller emot?

• Svar på tråden Mansskatt
  • TeresB

Def emot.. 
    Om man ska vara sån så tjänar män generellt mer än kvinnor så det innebär ju att de också betalar mer i skatt. 

Mansskatt är inte ett steg i rätt riktning om vi vill ha jämställdhet utan ett steg i fel riktning. 

• Femhenist
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-03-16 10:45:47 följande:
    Femhenist skrev 2018-03-16 08:27:58 följande:

Eftersom kvinnor:

- är dubbelt så mycket sjukskrivna jämfört med män

- lever längre som pensionärer

- får mer bostadsbidrag

- får massor av könsspecifika statliga pengar

Statligt stöd för kvinnors organisering

kvinnofolkhogskolan.se

www.teklafestival.se

...så borde det istället finnas en kvinnoskatt.

Män behöver av naturen äta 25 - 30% mer mat än kvinnor, varför det är motiverat med ett "mansavdrag" istället.

Ursäkta men det FINNS redan en mansskatt.

Hur jag kom på det?

Jag satt och fyllde i en tabell för att beräkna preliminär pension utan personnr.

Sen ändrade jag bara könet till MAN.

FY FAN SÅ FÖRVÅNAD OCH FÖRBANNAD JAG BLEV!

PENSIONEN BLEV HÖGRE!!
    Gött! De ska de ha de där seglivade kärringarna. Belöna gubbsvinen för att de lägger fötterna i vädret i god tid
  • Anonym (Skattsedel)

Eftersom kvinnor:

- får mer bostadsbidrag

kvinnofolkhogskolan.se

www.teklafestival.se

Män behöver av naturen äta 25 - 30% mer mat än kvinnor, varför det är motiverat med ett "mansavdrag" istället.

Hade faktiskt ingen aning om att kvinnor fick högre bostadsbidrag. Det kan inte bero på att de i snitt har fler barn skrivna hos sig?

Det där med mat, vet man att det är så rent biologiskt eller kan det handla om könstraditioner också? Typ att äta mycket, kött bl a, ansetts manligt?
  • Anonym (Skattsedel)
    Carambolan skrev 2018-03-16 08:32:08 följande:

Trams. Lika lön för lika arbete, lika skatt för lika lön.

Har du någonsin känt någon som har advokerat för mansskatt?
  • Carambolan
    Anonym (Skattsedel) skrev 2018-03-17 00:31:26 följande:

Har du någonsin känt någon som har advokerat för mansskatt?

Nej.
  • Femhenist
    Anonym (Skattsedel) skrev 2018-03-17 00:30:11 följande:
    Hade faktiskt ingen aning om att kvinnor fick högre bostadsbidrag. Det kan inte bero på att de i snitt har fler barn skrivna hos sig?

Det där med mat, vet man att det är så rent biologiskt eller kan det handla om könstraditioner också? Typ att äta mycket, kött bl a, ansetts manligt?
    Bostadsbidraget hänger ihop med att kvinnor har lägre lön, är mer sjukskrivna och har lägre pension.

...men bostadsbidraget är faktiskt inget giltigt skäl enligt mig, utan det tog jag med mest för att det är lite dumt även om det är sant, och alltid retar det någon. Jag tycker öht inte att vi ska ha några skillnader pga grupp- eller könsidentitet, men eftersom det här feministförvirrade samhället ständigt gör skillnad på män och kvinnor så tycker jag att det är kul att peka på de skillnader som finns och som talar emot den vanliga PK riktningen (dvs att kvinnor är de eviga oskyldiga offren och förlorarna, medan män är förtryckare och vinnare). Med maten är det dock så att män blir större än kvinnor av biologiska och evolutionära orsaker, och en större kropp kräver mer mat. Och går man på konsumentverkets riktlinjer så blir det väl omkring 700 kr i månaden om jag minns rätt (lätt att kolla upp).

Att det skulle hänga på könstraditioner skulle man visserligen kunna säga, eftersom traditionen i 50000 år var att män skulle vara jägare och krigare, och kvinnor som valde stora starka män överlevde i större utsträckning, och fick sådana pojkar. Män valde å andra sidan små barnaföderskor (kvinnor) som var små i maten, och därmed lättare att hålla i liv på den mat som släpades hem. Sessa småvuxna kvinnor födde sedan små flickor. Det har alltså genom evolutionen funnits ett selektionstryck på stora män och små kvinnor av självklara skäl. Hos andra djurarter än människan kan det se annorlunda ut. Hos vissa arter är ena könet större och hos andra är de lika stora. Så kalla det könstradition eller ej, men nu är det som det är - människohanar är större.
  • Regndamen
    Femhenist skrev 2018-03-17 10:17:28 följande:

Bostadsbidraget hänger ihop med att kvinnor har lägre lön, är mer sjukskrivna och har lägre pension.

...men bostadsbidraget är faktiskt inget giltigt skäl enligt mig, utan det tog jag med mest för att det är lite dumt även om det är sant, och alltid retar det någon. Jag tycker öht inte att vi ska ha några skillnader pga grupp- eller könsidentitet, men eftersom det här feministförvirrade samhället ständigt gör skillnad på män och kvinnor så tycker jag att det är kul att peka på de skillnader som finns och som talar emot den vanliga PK riktningen (dvs att kvinnor är de eviga oskyldiga offren och förlorarna, medan män är förtryckare och vinnare). Med maten är det dock så att män blir större än kvinnor av biologiska och evolutionära orsaker, och en större kropp kräver mer mat. Och går man på konsumentverkets riktlinjer så blir det väl omkring 700 kr i månaden om jag minns rätt (lätt att kolla upp).

Att det skulle hänga på könstraditioner skulle man visserligen kunna säga, eftersom traditionen i 50000 år var att män skulle vara jägare och krigare, och kvinnor som valde stora starka män överlevde i större utsträckning, och fick sådana pojkar. Män valde å andra sidan små barnaföderskor (kvinnor) som var små i maten, och därmed lättare att hålla i liv på den mat som släpades hem. Sessa småvuxna kvinnor födde sedan små flickor. Det har alltså genom evolutionen funnits ett selektionstryck på stora män och små kvinnor av självklara skäl. Hos andra djurarter än människan kan det se annorlunda ut. Hos vissa arter är ena könet större och hos andra är de lika stora. Så kalla det könstradition eller ej, men nu är det som det är - människohanar är större.

Hur menar du med småvuxna? Korta, smala höfter, små bröst?
  • Anonym (Pension)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-03-16 10:45:47 följande:

Eftersom kvinnor:

- får mer bostadsbidrag

kvinnofolkhogskolan.se

www.teklafestival.se

Ursäkta men det FINNS redan en mansskatt.

Hur jag kom på det?

Jag satt och fyllde i en tabell för att beräkna preliminär pension utan personnr.

Sen ändrade jag bara könet till MAN.

FY FAN SÅ FÖRVÅNAD OCH FÖRBANNAD JAG BLEV!

PENSIONEN BLEV HÖGRE!!
    Män får inte högre pension totalt sett. Eftersom män lever kortare så blir det färre utbetalningar, dä4rför blir de månatliga utbetalningarna högre också. 

Vore det bättre om kvinnor fick lika hög månadsutbeltalning men att de slutade komma ca fem år innan de dör?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Pension) skrev 2018-03-17 13:06:15 följande:

Eftersom män lever kortare så blir det färre utbetalningar, därför blir de månatliga utbetalningarna högre också. 

En på jobbet sa samma sak. Män lever kortare därför får de högre. MEN alla män lever inte kortare. ALLA kvinnor lever inte längre.

Pensionen ska baseras på det man tjänat in under sitt arbetsliv inte hur länge man förväntas leva och suga ut pensionspengar.
  • CarinaL26
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-03-17 13:27:58 följande:

En på jobbet sa samma sak. Män lever kortare därför får de högre. MEN alla män lever inte kortare. ALLA kvinnor lever inte längre.

Pensionen ska baseras på det man tjänat in under sitt arbetsliv inte hur länge man förväntas leva och suga ut pensionspengar.

En av de vanligaste missuppfattningarna. Man har ALDRIG jobbat ihop till sin egen pension.
Svar på tråden Mansskatt