• Anonym (Skattsedel)

Mansskatt

För eller emot?

• Svar på tråden Mansskatt
  • Anonym (man)
    Smecker skrev 2018-03-20 21:30:00 följande:

Så det är alltså okej så länge det är regeringen som lägger sig i. Bra att veta. Vi ser fram emot skärpningar av föräldraförsäkringen med fler reglerade ej överlåtningsbara pappa- och mamma-dagar. Inte för att det skulle hjälpa så jättemycket med tanke på hur oengagerade många pappor är i sina barn och hellre låter dessa dagar förfalla än ta ut dem.

Självklart, vem annars?

Du får hoppas på vad du vill, fram tills dess är det fortfarande föräldrarna som avgör själva.

Personligen hoppas jag på att staten fortsätter lita på medborgarna
  • Smecker
    Anonym (man) skrev 2018-03-20 21:41:00 följande:
    Självklart, vem annars?

Du får hoppas på vad du vill, fram tills dess är det fortfarande föräldrarna som avgör själva.

Personligen hoppas jag på att staten fortsätter lita på medborgarna
    Ja det har du rätt i. Staten visar gång på gång vilket förtroende den har för medborgarna.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (man)
    Smecker skrev 2018-03-20 20:05:24 följande:

Nej du har rätt, det finns ingen som kan veta bättre än föräldrarna hur barns anknytning till båda föräldrarna bäst främjas.

Så är det. Kvinnor tar ut betydligt mycket mer föräldraledighet än män. Det råkar visserligen finnas forskning som visar orsakerna till att kvinnor tar ut mer föräldraledighet än män, men varför bry sig om sanningar?

Jag håller helt med statistiken. Män tar inte ut mer föräldraledighet än kvinnor.

Du menar alltså att dina teorier om varför kvinnor tar ut mer tid med barnen är gällande sanning. Jadu, man skulle nästan kalla det för hybris :)

Ska jag tolka dina undvikande svar på vad du tycker om att män tar ut mer tid än kvinnor som att du tycker det är helt ok? Intressant, det är alltså inte ok att kvinnor tar ut mer tid men helt ok att män gör det. Det skulle vara intressant att höra logiken bakom det. ...
  • Smecker
    Anonym (man) skrev 2018-03-20 21:50:04 följande:
    Du menar alltså att dina teorier om varför kvinnor tar ut mer tid med barnen är gällande sanning. Jadu, man skulle nästan kalla det för hybris :)

Ska jag tolka dina undvikande svar på vad du tycker om att män tar ut mer tid än kvinnor som att du tycker det är helt ok? Intressant, det är alltså inte ok att kvinnor tar ut mer tid men helt ok att män gör det. Det skulle vara intressant att höra logiken bakom det. ...
    Mina? Nej det kan jag inte ta åt mig äran för, jag håller mig till forskningen.

Jag tycker inte du skall tolka någonting alls, jag skriver uttryckligen att jag håller med statistiken som klart och tydligt säger att män inte tar ut mer föräldradagar än kvinnor.
  • Anonym (brud)
    Smecker skrev 2018-03-20 21:30:00 följande:

Så det är alltså okej så länge det är regeringen som lägger sig i. Bra att veta. Vi ser fram emot skärpningar av föräldraförsäkringen med fler reglerade ej överlåtningsbara pappa- och mamma-dagar. Inte för att det skulle hjälpa så jättemycket med tanke på hur oengagerade många pappor är i sina barn och hellre låter dessa dagar förfalla än ta ut dem.

Vad vet du om mäns engagemang. Kanske de är på jobbet för att dra in pengar till familjen. Det är väl inte fu skam. Pengar är en grundförutsättning för barnets överlevnad. Man kan prata om anknytning hit och anknytning dit men om barnet inte har mat på bordet och tak över huvudet så kvittar anknytningen.
  • Smecker
    Anonym (brud) skrev 2018-03-20 21:59:03 följande:
    Vad vet du om mäns engagemang. Kanske de är på jobbet för att dra in pengar till familjen. Det är väl inte fu skam. Pengar är en grundförutsättning för barnets överlevnad. Man kan prata om anknytning hit och anknytning dit men om barnet inte har mat på bordet och tak över huvudet så kvittar anknytningen.
    För kvinnor är oförmögna att tjäna pengar? Oj, det visste jag inte, nu lärde jag mig något nytt. Men med tanke på att en majoritet av studenterna på Sveriges universitet och högskolor är kvinnor så kanske det är på väg att förändras. Vi kan väl hoppas.
  • Anonym (brud)
    Smecker skrev 2018-03-20 22:01:19 följande:

För kvinnor är oförmögna att tjäna pengar? Oj, det visste jag inte, nu lärde jag mig något nytt. Men med tanke på att en majoritet av studenterna på Sveriges universitet och högskolor är kvinnor så kanske det är på väg att förändras. Vi kan väl hoppas.

Klart kvinnor kan tjäna pengar om de vill. Grejen är ju att de inte vill. Förstår inte varför staten ska lägga sig i folks liv. Varför inte bara låta folk leva ojämställt när det uppenbarligen är hur folk vill leva. Statens uppgift är inte att göra om oss utan att serva oss. Vi existerar inte för statens skull utan tvärtom om du förstår vad jag menar.
  • Smecker
    Anonym (brud) skrev 2018-03-20 22:07:49 följande:
    Klart kvinnor kan tjäna pengar om de vill. Grejen är ju att de inte vill. Förstår inte varför staten ska lägga sig i folks liv. Varför inte bara låta folk leva ojämställt när det uppenbarligen är hur folk vill leva. Statens uppgift är inte att göra om oss utan att serva oss. Vi existerar inte för statens skull utan tvärtom om du förstår vad jag menar.
    Nu lärde jag min ännu en ny grej. Kvinnor vill inte tjäna pengar. Det är förmodligen därför de numera står för en majoritet av studieskulderna. Du får nog ta den diskussionen med Anonym (man), det är tydligen helt okej att regeringen går in och styr upp sin oregerliga befolkning trots att de inte vill. Jag menar, varför gå emot föräldrarnas vilja och förbjuda barnaga till exempel? Herregud, föräldrar vet ju bäst, låt dem göra det som är bäst för deras barn. Eller hur? Serva medborgarna.
  • Anonym (brud)
    Smecker skrev 2018-03-20 22:10:57 följande:

Nu lärde jag min ännu en ny grej. Kvinnor vill inte tjäna pengar. Det är förmodligen därför de numera står för en majoritet av studieskulderna. Du får nog ta den diskussionen med Anonym (man), det är tydligen helt okej att regeringen går in och styr upp sin oregerliga befolkning trots att de inte vill. Jag menar, varför gå emot föräldrarnas vilja och förbjuda barnaga till exempel? Herregud, föräldrar vet ju bäst, låt dem göra det som är bäst för deras barn. Eller hur? Serva medborgarna.

Barnaga är inte jämförbart. Misshandel är brottsligt. Om det någon gång funnits undantag för misshandel av barn så är det bara en åldersdiskriminering som avskaffats.

Förstår inte alla människors önskan om att forma ANDRA efter eget tycke. Räcker det inte att man själv lever som man vill. Förtjänar inte andra det samma? Nej, tacka vet jag för en stat som lämnar mig ifred.
  • Anonym (F! / MeToo!)

Helt ärligt, släng ut vita patriarkala män som inte kan stava till jämställdhet! 
    Det är år 2018 nu och inte 1415!

• Anonym (Hepp)
    Anonym (brud) skrev 2018-03-20 22:14:53 följande:
    Barnaga är inte jämförbart. Misshandel är brottsligt. Om det någon gång funnits undantag för misshandel av barn så är det bara en åldersdiskriminering som avskaffats.

Förstår inte alla människors önskan om att forma ANDRA efter eget tycke. Räcker det inte att man själv lever som man vill. Förtjänar inte andra det samma? Nej, tacka vet jag för en stat som lämnar mig ifred.
    Klart att barnaga är jämförbart! På 70-talet när barnaga förbjöds var det en majoritet av föräldrarna som var emot förbudet. De tyckte faktiskt att föräldrarna skulle bestämma själva, att varje familj visste bäst hur den skulle uppfostra barnen, att staten inte skulle lägga sig i. Mycket känns som ett eko när man hör argumenten mot individualiseras föräldraförsäkring. Precis som riksdagen ville så har lagen mot barnaga haft en normerande effekt och det är därför du och en majoritet av svenskarna numera tycker att det är självklart att barnaga är fel.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (F! / MeToo!) skrev 2018-03-20 22:22:43 följande:

Helt ärligt, släng ut vita patriarkala män som inte kan stava till jämställdhet! 

Det är år 2018 nu och inte 1415!

Varför endast vita män? Varför inte alla män som inte kan stava till jämställdhet?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Tina) skrev 2018-04-03 11:04:09 följande:
    Varför endast vita män? Varför inte alla män som inte kan stava till jämställdhet?
    De borde väl själva vara intresserade av att flytta. Många män som sympatiserar med SD har en kvinnosyn som mer platsar i Saudiarabien.
  • Anonym (man)
    Anonym (Tina) skrev 2018-04-03 11:04:09 följande:
    Jag tycker man borde slänga ut alla idioter som anser sig ha tolkningsföreträde över vad jämställdhet innebär.

27% av befolkningen säger sig vara feminister, av dessa 27% verkar det råda stor oenighet om vad jämställdhet innebär och hur man ska uppnå det  Övriga 73% säger också att de vill ha jämställdhet men håller inte riktigt med feministernas version av jämställdhet.

Summa summarum:

1) Alla säger sig vilja ha jämställdhet men vad det betyder är väldigt oklart. Alltså är det jävligt förmätet och extrem jävla korkat när en minoritet anser sig ha tolkningsföreträde eller patent på begreppet jämställdhet. Det blir ungefär lika korkat som att låta SD avgöra vad det innebär att vara Svensk. Givetvis kommer övriga svenskar undra vem fan som gett dem patent på Svenskhet?

2) Om en minoritet propagerar för att slänga ut en majoritet så är det klart mer demokratisk att majoriteten slänger ut minoriteten. Om en minoritet inte kan acceptera att en majoritet inte tycker som dem och börjar propagera för att slänga ut folk så är de inte demokratiska och bör anses vara en fara för vår demokrati precis som nazister och religiösa fanatiker.
Svar på tråden Mansskatt