• Anonym (Skattsedel)

Mansskatt

För eller emot?

• Svar på tråden Mansskatt
  • klyban

Så vi ska ha en skatt för man existerar?
    Sicken extremt tokig idé, detta måste vara någon tokfeminist som kommit på, för var nog en av de dummare sakerna jag hört på länge.

Anonym (Skattsedel) skrev 2018-03-17 00:31:26 följande:
    Har du någonsin känt någon som har advokerat för mansskatt?
    Betyder det förespråka?
    hur många meter var det?
  • seoltang
    Femhenist skrev 2018-03-17 10:17:28 följande:
    Att det skulle hänga på könstraditioner skulle man visserligen kunna säga, eftersom traditionen i 50000 år var att män skulle vara jägare och krigare, och kvinnor som valde stora starka män överlevde i större utsträckning, och fick sådana pojkar. Män valde å andra sidan små barnaföderskor (kvinnor) som var små i maten, och därmed lättare att hålla i liv på den mat som släpades hem. Sessa småvuxna kvinnor födde sedan små flickor. Det har alltså genom evolutionen funnits ett selektionstryck på stora män och små kvinnor av självklara skäl. Hos andra djurarter än människan kan det se annorlunda ut. Hos vissa arter är ena könet större och hos andra är de lika stora. Så kalla det könstradition eller ej, men nu är det som det är - människohanar är större.
    Du har dålig förståelse för biologi och antropologi.
  • Femhenist
    seoltang skrev 2018-03-17 18:37:12 följande:
    Du har dålig förståelse för biologi och antropologi.
    Konkretisera
  • Anonym (Pension)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-03-17 17:27:41 följande:
    Om du läser mitt inlägg till kommer du nog förstå
    Pensionen baseras redan på din livsinkomst på ett helt jämställt sätt, så då har du ju det redan som du vill. Om det är något annat jag inte förstår får du gärna förtydliga.
  • Anonym (Femhenist)
    klyban skrev 2018-03-17 17:54:45 följande:

Så vi ska ha en skatt för man existerar?
    Sicken extremt tokig idé, detta måste vara någon tokfeminist som kommit på, för var nog en av de dummare sakerna jag hört på länge.

Betyder det förespråka?
    Ja, på norska. På svenska är det närmsta verbet advocera, men förespråka räcker gott. Flört
  • Regndamen
    Femhenist skrev 2018-03-17 17:50:34 följande:

Är du seriös? Slå upp småvuxen i en ordbok om du verkligen undrar.

Jag vill veta vad du menar med uttrycket. Vad är en småvuxen kvinna för dig?
  • klyban
    Anonym (Femhenist) skrev 2018-03-17 22:27:25 följande:
    Ja, på norska. På svenska är det närmsta verbet advocera, men förespråka räcker gott. Flört
    oki, blev lite fundersam bara.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Pension) skrev 2018-03-17 15:01:17 följande:
    Man baserar det på genomsnittlig livslängd, hur ska man annars göra tycker du? Kristallkulor som kan förutspå exakt livslängd på individnivå har väl inte uppfunnits än?

Alternativet skulle kunna vara att man får ut all sin pension i en enda utbetalning, förstås. Men då får vi införa spärrar så att de som bränner allt direkt inte får socialbidrag och liknande istället.
    ...och alla unga män kraschar inte sina bilar och orsakar bilolyckor. Därför får man inte ta ut högre premier av unga män - trots att risken att en ung man gör detta är oerhört mycket högre än att en ung kvinna eller en medelålders man gör det. Borde vara samma lika när det gäller pension.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Pension) skrev 2018-03-17 21:23:22 följande:
    Pensionen baseras redan på din livsinkomst på ett helt jämställt sätt, så då har du ju det redan som du vill. Om det är något annat jag inte förstår får du gärna förtydliga.
    Sant, och därför ska kvinnor inte:

ta huvudansvaret för hem och barn utan koncentrera sig på jobbet och låta mannen ta halva ansvaret
    VABBA mer än hälften av gångerna
    inte ta mer än halva föräldraledigheten

Redan där skulle vi tjäna massor.
Svar på tråden Mansskatt