• Pastime

Den stora ROSENROT-tråden

I dag är det första dagen i min menscykel och jag ska testa rosenrot för första gången eftersom att jag har haft problem med ägglossningen.

Finns det någon mer som testar rosenrot och väntar på ägglossning/graviditet just nu? Jag vill gärna höra era erfarenheter av rosenrot, någon som blivit hjälpt av det? Hur tog ni det? Vilket märke och hur stor dos?

Jag vill även höra negativa erfarenheter och upplevelser!

• Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden
  • Sams

Plussade första månaden som jag testade 2 tabl/dag (är i v32 nu). Hade tidigare provat med endast 1 tabl/dag utan någon effekt. Vi försökte över ett år innan plusset kom. I efterhand misstänker jag att jag saknat äl och att RR fick igång den.
    Jag tror att RR funkar för vissa men tyvärr inte alla. Oavsett så tycker jag att det är en billig och ofarlig metod att testa .
    Lycka till!

• Längtarefterbarn83
    Anonym (Bebben) skrev 2018-12-30 23:45:53 följande:

Vi fick ett utomkvedshavandeskap efter ett års försök. Det slutade i att jag fick operera bort äggledaren.

Därefter hade jag cykler på 42-50 dagar långa... vi försökte i 6 månader innan jag ringde för utredning. Fick info av sjukvården att vi fick ställa oss i kö för utredning efter att vi försökt 12 månader från att utomkvedet hade hänt.

Jag orkade inte mer och läste faktiskt om rosenrot i en tråd här på FL. Började äta dem (dubbel dos, två gånger dagligen) och jag tror att jag kunde känna ÄL-smärtor tidigare. Men är inte säker. 

Sen blev mensen försenad med 4 dagar och då kom plusset. Blev riktigt förvånad :) Jag hade fått info om att det skulle bli svårt att bli gravid med en äggledare och långa cykler... men icke! Så jag tror fullt ut på rosenrot. 

Tack för svar! Vilken resa och vad härligt att ni fick ett plus! :)

Ska nog våga mig på rosenrot då! :)
  • Längtarefterbarn83
    Sams skrev 2018-12-31 08:25:58 följande:

Plussade första månaden som jag testade 2 tabl/dag (är i v32 nu). Hade tidigare provat med endast 1 tabl/dag utan någon effekt. Vi försökte över ett år innan plusset kom. I efterhand misstänker jag att jag saknat äl och att RR fick igång den.

Jag tror att RR funkar för vissa men tyvärr inte alla. Oavsett så tycker jag att det är en billig och ofarlig metod att testa .

Lycka till!

Åh vad härligt att det fungerade för dig! :)

Jo jag tror också att det fungerar för vissa, men inte alla. Då ska jag nog våga mig på att testa! Tack :)

Och lycka till med bebisen och grattis :)
  • Anonym (Första kuren)
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-30 20:00:17 följande:

Tack för svar!

Då kanske jag ska våga prova. :) Jag och min kille har försökt i snart ett år och inga plus alls. Kommer fortsätta med ägglossningsstickor så klart.

Slutade du med RR när du fick positivt på äl-stickorna?

Precis. Slutade direkt när jag fick utslag på äl stickan körde dubbeldos direkt en tablett morgon o kväll. Lycka till nu
  • Anonym (I väntan på att bli fler)

Hej!

Jag har läst igenom hela tråden och blev inspirerad av alla som plussat efter RR. Jag har relativt kort luthealfas ca 10-11 dagar jag skulle inte ha nått emot om den blev längre. Tror mig inte känna min äl heller. Vet bara att jag får stegring när jag gör tester. Har aldrig flytningar så att bygga broar är svårt det me. Blir lite nervös av att testa för att jag ser att många har fått kortare cykler och jag vill inte ha det eftersom de redan är ganska korta (24-26 cd). Nån med normal eller kort cykel som blivit hjälpt av RR?

• Sams
    Anonym (I väntan på att bli fler) skrev 2019-01-01 20:27:05 följande:

Hej!

Jag har läst igenom hela tråden och blev inspirerad av alla som plussat efter RR. Jag har relativt kort luthealfas ca 10-11 dagar jag skulle inte ha nått emot om den blev längre. Tror mig inte känna min äl heller. Vet bara att jag får stegring när jag gör tester. Har aldrig flytningar så att bygga broar är svårt det me. Blir lite nervös av att testa för att jag ser att många har fått kortare cykler och jag vill inte ha det eftersom de redan är ganska korta (24-26 cd). Nån med normal eller kort cykel som blivit hjälpt av RR?

Det låter lite som det var för mig. Cykel på 25 dagar och lutealfas på 11-12 dagar. Jag fick också stegring på tester och temp men inget äl-sekret. Min förhoppning var att få äl tidigare och på så sätt få längre lutealfas. Alltså att cykeln skulle ligga kvar på minst 25 dagar. Till min besvikelse kom äl inte tidigare men jag fick äl-sekret och positiva tester. Det var först då som jag insåg att jag förmodligen inte har haft äl tidigare utan den konstanta molvärken troligen berodde på att kroppen inte lyckades släppa något ägg. Trots att vi missade äl med flera dagar så blev jag gravid den månaden så mig hjälpte RR även om det inte var på det sätt jag trodde det skulle hjälpa till
  • Anonym (I väntan på att bli fler)
    Sams skrev 2019-01-02 16:07:00 följande:
    Det låter lite som det var för mig. Cykel på 25 dagar och lutealfas på 11-12 dagar. Jag fick också stegring på tester och temp men inget äl-sekret. Min förhoppning var att få äl tidigare och på så sätt få längre lutealfas. Alltså att cykeln skulle ligga kvar på minst 25 dagar. Till min besvikelse kom äl inte tidigare men jag fick äl-sekret och positiva tester. Det var först då som jag insåg att jag förmodligen inte har haft äl tidigare utan den konstanta molvärken troligen berodde på att kroppen inte lyckades släppa något ägg. Trots att vi missade äl med flera dagar så blev jag gravid den månaden så mig hjälpte RR även om det inte var på det sätt jag trodde det skulle hjälpa till

Å vad fantastiskt det låter! Men du fick behålla din cykellängd iaf så att den inte blev kortare? Jag har aldrig flytningar varken före, under eller efter äl så jag ska börja med bisolvon också eftersom det förhoppningsvis stimulerar flytningarna.

• Sams
    Anonym (I väntan på att bli fler) skrev 2019-01-02 17:39:08 följande:

Å vad fantastiskt det låter! Men du fick behålla din cykellängd iaf så att den inte blev kortare? Jag har aldrig flytningar varken före, under eller efter äl så jag ska börja med bisolvon också eftersom det förhoppningsvis stimulerar flytningarna.

Eftersom jag blev gravid direkt vet jag inte om cykeln förändrades i längd men tror inte att den blev påverkad. Det kan nog ha att göra med hur känslig man är för förändringar. För min del har mensen aldrig uteblivit eller påverkats av några faktorer. Stress, läkemedel (inkl hormoner) etc
  • Fröken W

Hej! Jag hoppar in i den här tråden. Jag tänkte börja med rosenrot imorrn. Kanske har ni redan skrivit om detta, hoppas att någon orkar uppdatera mig ändå i sådana fall, jag orkade inte läsa igenom alla inlägg.

Kan någon förklara för mig hur man bör ta rosenrottabletter? Ska man göra uppehåll från äl till ev. mens? Anledningen till att jag frågar är för att det inte står något på förpackningen, och någon bipacksedel fann inte med (Life?s egna märke). Om det vore skadligt att ta rosenrot när man blivit gravid så borde det väl stå??

• Sams
    Fröken W skrev 2019-01-02 22:37:13 följande:

Hej! Jag hoppar in i den här tråden. Jag tänkte börja med rosenrot imorrn. Kanske har ni redan skrivit om detta, hoppas att någon orkar uppdatera mig ändå i sådana fall, jag orkade inte läsa igenom alla inlägg.

Kan någon förklara för mig hur man bör ta rosenrottabletter? Ska man göra uppehåll från äl till ev. mens? Anledningen till att jag frågar är för att det inte står något på förpackningen, och någon bipacksedel fann inte med (Life?s egna märke). Om det vore skadligt att ta rosenrot när man blivit gravid så borde det väl stå??

Det jag har hört är att man ska göra uppehåll efter att man har fått äl för att RR tydligen ska kunna öka risken för missfall. Överhuvudtaget tror jag man ska undvika naturläkemedel om man är gravid pga att det inte är utrett hur det kan påverka en graviditet och därför finns det heller ingen information om det på förpackningarna. 
Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden