• Pastime

Den stora ROSENROT-tråden

I dag är det första dagen i min menscykel och jag ska testa rosenrot för första gången eftersom att jag har haft problem med ägglossningen.

Finns det någon mer som testar rosenrot och väntar på ägglossning/graviditet just nu? Jag vill gärna höra era erfarenheter av rosenrot, någon som blivit hjälpt av det? Hur tog ni det? Vilket märke och hur stor dos?

Jag vill även höra negativa erfarenheter och upplevelser!

• Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden
  • Anonym (Första försöket)
    Mezzy skrev 2019-01-29 14:50:35 följande:

Är det någon i tråden som upplevt att ni fått mycket starkare PMS av att äta rosenrot? 

Jag är både super irriterad och super känslig och börjar nästan gråta av ingenting och mina bröst tar kål på mig. De är inte bara ömma när jag rör dem utan det hugger och ilar i dem hela dagarna och det blir bara värre för varje dag som går. De började va ömma vid äl men har, som sagt, blivit mkt värre. 

Har bim på fredag el lördag och har inte haft såhär tidigare. Tog ett test idag och det va negativt så är nog inte gravid. 

Vad tråkigt med negativt test :( men ge inte upp än! Precis sådär med ilningar i bröstvårtorna har jag för mig jag hade när jag va gravid förra gången! Håller tummarna att du ändå får ett pluss <3 tyvärr kan jag inte svara om pms symtom med rosenrot då jag blivit gravid varje gång jag använt de :(
  • Anonym (Första försöket)
    Amendah skrev 2019-01-29 15:27:23 följande:

Detta är första gången jag testar rosenrot, och har läst att man endast ska äta det fram till ägglossning. Runt CD13 fick jag, vad jag tror, ägglossningssymtom. Har testat med ältester sedan CD10 och är nu på CD17 utan positivt resultat och fortsätter ta en tablett per dag. Är rädd att jag missat ägglossningen på testerna, skulle ni fortsatt med rosenrot eller slutat med dem för denna cykel?

Fortsätt o ta! Troligtvis har du ägglossning senare denna månaden! Rosenrot kan förkorta och förlänga din cykel så det är helt normalt. Och skulle du mot all förmodan haft ägglossning innan CD 10 vilket jag inte tror är de redan ?kört? då du i så fall ätit de i över en vecka osv. Men du behöver inte oroa dig. Fortsätt ta tester och fortsätt ta rosenrot!
  • nathalieejj

Då kör vi andra kuren med rosenrot. Mensen kom idag och 3 dagar för tidigt :( jag känner bara hur mycket detta tar på psyket så denna gång kommer jag inte köpa äl test eller graviditetstest alls, kommer mysa varannan dag och gå på äl sekret så jag kan sluta med rosenrot i tid :) annars äter jag också omega 3, gravidtabletter, folsyra, järn, d-vitamin, magnesium. Blir till ett tredje försök nu men tror min kropp varit för stressad för att kunna bli gravid samt att mensen nu kom tidigare dock kan det ha varit rosenrot också som kortat ner! Men kommer inte vara så aktiv här just för att koppla bort och tänka på annat. Hör av mig när det börjat närma sig bim vilket borde vara i slutet på feb.

• mangon
    nathalieejj skrev 2019-01-29 19:04:51 följande:

Då kör vi andra kuren med rosenrot. Mensen kom idag och 3 dagar för tidigt :( jag känner bara hur mycket detta tar på psyket så denna gång kommer jag inte köpa äl test eller graviditetstest alls, kommer mysa varannan dag och gå på äl sekret så jag kan sluta med rosenrot i tid :) annars äter jag också omega 3, gravidtabletter, folsyra, järn, d-vitamin, magnesium. Blir till ett tredje försök nu men tror min kropp varit för stressad för att kunna bli gravid samt att mensen nu kom tidigare dock kan det ha varit rosenrot också som kortat ner! Men kommer inte vara så aktiv här just för att koppla bort och tänka på annat. Hör av mig när det börjat närma sig bim vilket borde vara i slutet på feb.

Kram! Vet hur tufft det är.

Tänker också sköta i både äl & gravtest denna månad. När har du bim nästa gång?

Hör kom mensen igår....Det var försök nr 6. Så nu ger vi oss på försök nr 7. :/
  • Värphönan
    Anonym (Undrar) skrev 2019-01-29 03:07:19 följande:
    Jag använde också RR för första gången denna månad, men kände ingen speciell äl smärta precis som du :) andra faktorer (sekretmetoden) har däremot indikerar på att äl varit för ca 2 dagar sen :) om den nu var verkligen dvs..
    Jag går på äl-test och tempning eftersom jag aldrig får några flytningar. Alla hittar sin grej Glad
  • Desire223

Jag har PCO och väldigt sällan ägglossning. Hade inte haft äl på tre månader, började med rosenrot och har fått äl två cykler i rad vilket inte har hänt på över ett år. Så det verkar fungera bra för att ge ägglossning för mig. Har dock inte blivit gravid (om det inte tagit sig nu då, har bim 10:e)

• mangon

1 eller 2 tabletter per dag. Vad kör ni på?

Eller vad rekommenderar ni?

Jag var alltid haft en regelbunden cykel.

Äl på dag 12 och mensen kommer på äl+14

Kör på rosenrot forte.

• Anonym (I väntan på att bli fler)
    mangon skrev 2019-01-31 20:09:48 följande:

1 eller 2 tabletter per dag. Vad kör ni på?

Eller vad rekommenderar ni?

Jag var alltid haft en regelbunden cykel.

Äl på dag 12 och mensen kommer på äl+14

Kör på rosenrot forte.

Jag tog 2 x 200g rosenrot om dagen och 1 bisolvon. Men vet inte än om det funkat eller inte. Har BIM tisdag eller onsdag nästa vecka.

• mangon
    Anonym (I väntan på att bli fler) skrev 2019-01-31 20:57:49 följande:

Jag tog 2 x 200g rosenrot om dagen och 1 bisolvon. Men vet inte än om det funkat eller inte. Har BIM tisdag eller onsdag nästa vecka.

Vad spännande! :)

Har kört 1. Men kanske lika bra att maxa till 2.
  • nathalieejj

Nya bim är 25 februari :) jag vet ungefär äl genom sekret och regelbunden mens, men nu vart cykeln bara 25 dagar annars är den 28. Kanske stress eller rosenrot som kortade ner. Kommer bara mysa runt äl denna gång.

mangon skrev 2019-01-30 07:09:08 följande:

Kram! Vet hur tufft det är.

Tänker också sköta i både äl & gravtest denna månad. När har du bim nästa gång?

Hör kom mensen igår....Det var försök nr 6. Så nu ger vi oss på försök nr 7. :/

Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden