• diluo

    Varför ger man napp till sina barn?

    Varför ger man napp till sina barn? Napp fyller ingen funktion utan hämmar barnets sugförmåga, ätförmåga och kan leda till käkskador, tandskador och talsvårigheter. Ändå ser man småglin knappt ute ur livmodern med munnen full av plastiga ljuddämpare.
    Sedan gnäller föräldrarna att det är svårt att få barnet att sluta. Varför ger man ens skiten till dom?

  • Svar på tråden Varför ger man napp till sina barn?
  • sextiotalist
    Anonym (qwerty) skrev 2018-03-26 14:07:44 följande:
    Jemp skrev 2018-03-26 13:51:48 följande:

    För att uppfylla barnets sugbehov och för att minska risken för psd. Min äldre son har den även som en trygghet.

    Även sådana "själviska" anledningar som att få sova och kunna avlasta bröstvårtorna är rätt bra för att kunna ta hand om barnet i övrigt.


    "uppfylla barnets sugbehov"? Är du knas eller?
    Barnets sugbehov kommer ju av hunger och för att amningen ska fungera så måste barnet suga på bröstet.
    Sämsta ursäkten jag hört.


    Åh, det ska jag berätta för min syster, som gav napp till sin dotter för hon hade sugbehov och blev tvärförbannad när hon fick mat varje gång. Barn suger på tummen och ja, barn kan ha ett sugbehov mellan måltiderna också.
  • BragoP

    Mitt barn har napp. Dels så minskar det risken för psd och dels så sover hon mycket bättre om nätterna med napp.

    Mitt barn har i alla fall ett snuttbehov som inte är relaterat till hunger, hur det är med era barn kan jag inte säga lika lite som ni inte kan säga att mitt barn inte har ett snuttbehov. Hon hade ett snuttbehov redan under tiden jag ammade på heltid. Jag kände stor skillnad på när hon sög för att äta och när hon bara myssnuttade på bröstet.


    Anonym (kunde inte amma) skrev 2018-03-26 14:18:48 följande:

    Ett barn vill suga när det är hungrigt. Ett barn vill suga när det är trött. Ett barn vill suga när det är ledset. Ett barn vill suga för lite trygghet. Ett barn vill suga för 1000 andra orsaker än mat. Ett barn som inte får sugbehovet tillfredsställt börjar oftast suga på tummen. Det är betydligt svårare att bli av med (eftersom tummen alltid är med) och påverkar i allmänhet tänderna mer än nappanvändning.


    Ovhbdet Här är även det en av anledningarna till att hon har napp. Jag vill inte att hon ska börja suga på tummen.
  • sextiotalist

    Sonen fick napp för att han hade ett sugbehov (alternativet var att ha fingret i munnen på honom) och vägrade ta bröstet (nej, jag tog inte den striden, just då var mat mycket viktigare eftersom han tappade rejält med vikt, överlevnad heter det visst).
    Andra har gett napp för att barnet ville endast suga och inte ha mat hela tiden.

  • hammarhajen
    Anonym (PPP) skrev 2018-03-26 14:28:56 följande:

    Barn är olika.

    Mina barn har haft ett otroligt sugbehov, men inte varit hungriga och nappen har varit guld värd.

    På öppna förskolan var det en mamma som likt er i tråden uttryckte sig väldigt negativt om napp.
    När hennes son sen blev "snuttig" stoppade hon in sitt pekfinger i barnets mun.


    Det där tycker jag bara är konstigt. Har en väninna som var likadan. Pratade nedlåtande om napp, men satt med ett finger i barnets mun. Kändes inte alls OK när hon körde bil, t.ex..

    Och händer blir ju smutsiga. Hur bra är det att stoppa ett fingen i munnen på en bebis när man är i matbutiken t.ex? Tagit på knappar, dörrar, kundvagnar...  Eller när bebisen är förkyld och man själv ska ta på handtag, brödet vid fikat osv. 
  • Anonym (Utan)

    2 av mina barn ville inte ha napp. Största situationen jag saknade det var när vi åkt bil. Dom hatade att åka bil och var otröstlig medan första barnet alltid var nöjd I bilen med nappen. Det blev ju att vi fick stanna hemma och avstå från saker de äldre barnen skulle uppskattat.

  • Anonym (Nappig)

    Vi hade valt bort napp till vår dotter, eller vi sa art visade hon att hon ville ha så skulle hon såklart få, men det gjorde hon inte.

    Då hon var 8 dagar fick vi åka in på barnakuten då hon andades knepigt och var slö (var inget spec visade det sig efter timmar av undersökning) men två barnläkare rekommenderade napp just för att minska risken för psd. Samma med Bvc?s rekommendationer.

    Så hon använder numer napp då hon ska sova eller är otröstlig. Vaken och glad ser jag ingen anledning till att hon ska använda napp (och verkligen inte då hon blir äldre och kan ramla m nappen i munnen. Det gjorde MiB syster och det slutade med att hon ?bara? fick operera ut tänderna från näsbenet)

    Sedan kan man väl som förälder överlag klättra ned från sina höga hästar, inse att alla har olika värderingar, viljor och idéer och det är inte bara mitt sätt som är det korrekta. Man behöver inte raljera och trycka till dem dom gjort andra val än vad man själv gjort. Tycker sån attityd är sämre att lära barn än att lära dem ha napp

  • fjanten

    För att han sög på fingrarna hela tiden annars, och med två föräldrar som sög på sina tummar upp till 6 respektive 13 års ålder (med medföljande överbett som varit tvugna att regleras) så petade vi ut fingrarna och gav napp. Sedan lät vi bara honom ha den vid insomning efter 7 månaders ålder. Sedan ville han inte ha den alls när han var runt året. Kan ju nämna att även hans farmor och hans morfar sög på sina tummar i många, många år...

    Vi försökte länge med andra barnet, men för henne dög bara den levanande nappen (jag). Vette fasen hur jag ska ta bort amningen alltså... Önskar att hon tagit nappen som sin bror.

    MER NAPPAR ÅT MINIFOLKET!!!

  • Jemp
    Anonym (qwerty) skrev 2018-03-26 14:07:44 följande:

    "uppfylla barnets sugbehov"? Är du knas eller?

    Barnets sugbehov kommer ju av hunger och för att amningen ska fungera så måste barnet suga på bröstet.

    Sämsta ursäkten jag hört.


    Haha nej barn vill inte enbart suga när de är hungriga. Givetvis kan amningen fungera trots napp (men inte om de inte suger alls såklart). För alla fungerar inte amningen oavsett och då behövs napp.
  • Jemp
    Anonym (qwerty) skrev 2018-03-26 13:45:09 följande:

    Ren och skär egoism. De vill inte ta hand om barnet eller ta reda på orsaken till att de gråter, då åker ljuddämparen fram så man kan surfa vidare på fisbok i tystnad.<- FL tycker barn ska ha napp


    Japp, för barn/bebisar kan ju inte alls låta trots napp eller spotta ut nappen. Och går ju absolut med på att bli ignoreradei tystnad när deras behov inte uppfylls.
  • Anonym (Tummetott)

    Min tumme flög in i min käft när jag precis kikade ut ur mammas mage och sen var det kört.. Sög fan tills jag var 12 år gammal och fick överbett.

    Kommer absolut erbjuda mina framtida barn napp för att minska risken att tummen åker in. Nappen kan man göra sig av med, tummen måste man HUGGA av.

    Min tumme gjorde mig trygg och var en tröst! Är väl desamma med napp.

Svar på tråden Varför ger man napp till sina barn?