Böneutrop!
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Jag antar att denna Green ses som en extremist i Sverige, medans han kanske setts som ganska vanligt kristen i t.ex. USA?
Det är just detta jag menar, att extremist kan vara annorlunda, beroende på vad som ses som vanligt i det landet/området.
Som du ser i det jag strök under, så svarade jag dig på vad du skrev. Och nej, man är inte extremist för att man tycker negativt om homosexuella. Som troende har man en grundlagsskyddad rättighet att tycka så.
I dagens övertoleranta och opp-och-nedvända-värld, ses det möjligtvis som lite extremt, men mer än så är det inte.
Udda är han otvetydligen, men det är hela pingströrelsen också i jämförelse med hur Svensson är i allmänhet i Sverige idag.
Man brukar definiera extremister som personer som aldrig kompromissar och där deras ideologi oftast mynnar ut i ideologisk eller politisk brottslighet. Jag är egentligen ingen expert, men är vi för vaga, kan i princip allt tolkas vara extremistiskt. Det bör vi nog också försöka undvika.
Som troende kan jag tycka att du har rätt. Den religion som inte tål kritik eller att ifrågasättas, är nog inte mycket till religion från början i så fall. Sen håller jag kanske inte med dig om att troende gömmer sig bakom gud. Om man har en tro, så är ju ens övertygelse baserad på något (religionen oftast).
Om det sen råkar vara något som är annorlunda än vad du tror, men jag har stöd i min religion, så anser jag inte att det är att gömma sig, utan snarare min grund för min övertygelse.
Och så brukar det ju se ut, oavsett vi pratar religion, eller något helt annat ämne. Vår inre övertygelse är baserad på något. Referensramar, erfarenhet, kunskap... allt möjligt.
Jag gör åtminstone skillnad på fundamentalister och extremister. Fundamentalister är ofta väldigt rigida och fasta i sin udda övertygelse. Extremister går steget längre och hugger kanske huvudet av de som inte delar deras övertygelse (t ex IS, Anders Breivik mfl).