• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • oanonym

Vi bör tillåta böneutrop, men varannan gång ska det vara en kvinnoröst som gör utropet ...

• KillBill
    Anonym (En som vet) skrev 2018-03-31 15:26:59 följande:
    Det är irrelevant i sammanhanget. Religionsfriheten innebär inte att vi behöver acceptera böneutrop.
    Jo saken har prövats rättsligt och om böneutropet inte stör allmänheten mer än vad som anses rimligt i en tätort så kan böneutrop  med svensk lagstiftning inte stoppas.

lawline.se/answers/hur-langtgaende-ar-religionsfriheten-och-vad-galler-for-boneutrop
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    oanonym skrev 2018-03-31 15:37:49 följande:

Vi bör tillåta böneutrop, men varannan gång ska det vara en kvinnoröst som gör utropet ...

I Köpenhamn så finns det en moské med bara kvinnliga imamer!

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (En som vet)
    oanonym skrev 2018-03-31 15:37:49 följande:

I sådana fall bör det vara en människa som identifierar sig som en han till en tredjedel, en människa som identifierar sig som en hon till en tredjedel och en människa som identifierar sig som en hen till en tredjedel av utropen. :)
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 15:47:44 följande:

Ja, sådant är bra, anser jag. Inte för att jag personligen bryr mig så mycket, men det är bra när Gud kan ändra sina regler ...
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2018-03-31 15:47:44 följande:

Respekt!

Börjar de även acceptera samkönade relationer kan man verkligen tala om framsteg.
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Anonym (Bismillah)
    KillBill skrev 2018-03-30 14:41:32 följande:
    Det finns kristna som är av uppfattningen att man ska följa bibeln bokstav för bokstav och det finns kristna som gör en fri tolkning av bibeln. Det är likadant med muslimer och synen på koranen. I Köpenhamn har nordens första moské med bara kvinnliga imaner öppnat. Tror du att det hade varit möjligt med en bokstavlig tolkning av koranen?
    Skillnaden är att i koranen är det påbjudet att det som är det som gäller. Det finns inget utrymme för tolkning. Någon sådan begränsning finns inte i bibeln. Att det finns de i båda religionerna som väljer en mer tillbakalutad inställning, eller en mer bokstavstrogen hållning, ändrar inte på ovanstående faktum.
  • Anonym (En som vet)
    KillBill skrev 2018-03-31 15:45:35 följande:

Jo saken har prövats rättsligt och om böneutropet inte stör allmänheten mer än vad som anses rimligt i en tätort så kan böneutrop  med svensk lagstiftning inte stoppas.

lawline.se/answers/hur-langtgaende-ar-religionsfriheten-och-vad-galler-for-boneutrop

Det finns starka indikationer på att en majoritet av delägarna i landet Sverige inte anser att ljudet av böneutrop är rimligt, oavsett ljudnivå. Därför borde saken avgöras genom en folkomröstning.
  • _smart_
    oanonym skrev 2018-03-30 14:43:41 följande:
    Japp. Vilket som är rätt sätt teologiskt vet jag inte. Men det som är bäst för oss bredvid är ju att religionen anpassas efter tiden.

Men om jag ska gissa så tror jag inte Gud vill att det ska finnas tusentals inriktningar inom kristendomen.
    Personligen tror jag inte att det spelar någon roll, då kristendomen innebär att jag som troende själv väljer mitt förhållningssätt till den treenige guden. Det kan med andra ord finnas lika många inriktningar som det finns kristna. Åtminstone i den gren av kristendomen som de flesta av oss här tillhör (protestantismen). Katoliker och ortodoxa är väl ofta lite mer fast i liturgi och uppstyrda sätt att utöva sin religion. Utgångspunkten i bibeln är dock densamma.
  • Abegayle70
    Anonym (Bismillah) skrev 2018-03-31 15:54:18 följande:
    Skillnaden är att i koranen är det påbjudet att det som är det som gäller. Det finns inget utrymme för tolkning. Någon sådan begränsning finns inte i bibeln. Att det finns de i båda religionerna som väljer en mer tillbakalutad inställning, eller en mer bokstavstrogen hållning, ändrar inte på ovanstående faktum.
    Det finns i alla religioner, både fundametalister som hävdar att bibelns/torahs/koranens budskap är oföränderligt, och progressiva som hävdar att det som skrevs för 1500-3000 år sedan gällde då och för den tidens människor och att nu måste man anpassa sig till nya tider.
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
Svar på tråden Böneutrop!