Böneutrop!
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Nej det har de inte. Det finns en avgörande skillnad mellan koranen och bibeln. Det är helt öppet redan från början att bibeln är skriven AV människor, OM människor och FÖR människor. Symbolik och tolkningsföreträde ligger på den som läser skrifterna.
Koranen är däremot mycket tydlig med att det handlar om GUDS ORD nedskrivna av profeten Mohammed. Vidare sägs det explicit att INGENTING får lov att ändras i skrifterna. Ingenting får heller tolkas, då detta redan gjorts av Muhammed i Haditherna där Muhammed själv gav människor i sin samtid råd när de var osäkra på koranversernas innebörd.
Åtminstone utifrån det kristna perspektivet, så är ju friheten stor. Religionen är sådan att man har full möjlighet att anpassa sig efter sin tid. Man kan se innehållet i bibeln som symbolik och måste inte vara bokstavstroende om man inte vill.
Judar som är väldigt lagbundna, men även muslimerna har ju det lite svårare. Det finns inte mycket utrymme för tolkning och lagbundenheten är stark. T ex har judarna 613 mitzvot att uppfylla, och muslimerna ligger inte långt efter, även om koranen är sämre organiserad på det området, och skillnaden avspeglar sig på andra sätt.
Sen har ju vi kristna även haft ett gäng "revisioner" genom årtusendena, vilket också påverkat kristnas perspektiv på saker och ting idag.
Den kristna bibeln är fyll med hemskheter där bl.a. otrogna kvinnor och homosexuella ska stenas till döds. Anser du att det ger mig rätt att slippa kyrkklockor? Jag kan berätta att den rätten har jag inte för rätten till religionsutövning är starkare än att rätten för någon att slippa klockringning eller böneutrup.
Den kristna bibeln är fyll med hemskheter där bl.a. otrogna kvinnor och homosexuella ska stenas till döds. Anser du att det ger mig rätt att slippa kyrkklockor? Jag kan berätta att den rätten har jag inte för rätten till religionsutövning är starkare än att rätten för någon att slippa klockringning eller böneutrup.
Du vet lika väl som mig att kristna fundamentalister i Sverige och utomlands t.ex. Pingstpastorn Åke Green är lika intolerant mot homosexuella som fundamentalistiska muslimer. Om dessa kristna fundamentalister hämtar inspiration från gamla eller nya testamentet ska jag låta vara osagt. Vad tror du själv?
Kul att du visar bilder från USA..
Skillnaden är väl att dels är kristendomen en utdöende religion i Sverige. Dels har aldrig så många lämnat kyrkan som under senaste åren. Men för att ändå prata statistik..
60% av Sveriges befolkning (~6 miljoner) är med i svenska kyrkan men endast 2% av dessa går regelbundet i kyrkan. Av dessa 2% finns ingen kartläggning över hur många som är våldsbejakande extremister, just eftersom det saknas några att kartlägga. Det talar lite för om hur mycket kristna extremister det finns i Sverige..
Jämför sedan detta med muslimer. År 2017 fanns det 8,1% muslimer i Sverige, alltså ~800 000 muslimer. Av dessa har Säpo koll på tusentals som är våldsbejakande extremister. Vi vet även från det jag tidigare länkat från Svd att över 50% av svenska muslimer bland annat hellre hade haft religiösa lagar i Sverige än svenska lagar. Dvs minst 50% som är extrema i sin tolkning av religionen.
You do the math.
Källa: wikipedia.
Om våldsbejakande muslimska extremister:
unv.is/aftonbladet.se/nyheter/a/OVQRq/sapochefen-det-finns-tusentals-radikala-islamister-i-sverige 2017
Kul att du visar bilder från USA..
Skillnaden är väl att dels är kristendomen en utdöende religion i Sverige. Dels har aldrig så många lämnat kyrkan som under senaste åren. Men för att ändå prata statistik..
60% av Sveriges befolkning (~6 miljoner) är med i svenska kyrkan men endast 2% av dessa går regelbundet i kyrkan. Av dessa 2% finns ingen kartläggning över hur många som är våldsbejakande extremister, just eftersom det saknas några att kartlägga. Det talar lite för om hur mycket kristna extremister det finns i Sverige..
Jämför sedan detta med muslimer. År 2017 fanns det 8,1% muslimer i Sverige, alltså ~800 000 muslimer. Av dessa har Säpo koll på tusentals som är våldsbejakande extremister. Vi vet även från det jag tidigare länkat från Svd att över 50% av svenska muslimer bland annat hellre hade haft religiösa lagar i Sverige än svenska lagar. Dvs minst 50% som är extrema i sin tolkning av religionen.
You do the math.
Källa: wikipedia.
Om våldsbejakande muslimska extremister:
unv.is/aftonbladet.se/nyheter/a/OVQRq/sapochefen-det-finns-tusentals-radikala-islamister-i-sverige 2017
Vad har kristna med det här att göra igen? Så vitt jag vet är Sverige ett sekulärt land där 80% eller mer inte tror på organiserade religioner. Det som en gång var religiöst t ex kyrkklockan är inte det idag utan är en del av svensk kultur precis som julen eller "alla helgona" eller andra traditioner. Sverige har brutit sig loss från religionen för längesen så det bör väl vara argument nog för att vi inte ska införa nya religiösa moment i samhället som bygger på tusen år gammalt synsätt? Som islam är ett bra exempel på.
Frågan är om Sverige ska vara religiöst och om vi ska låta religioner få mer inflytande över samhället. En sak är att tro och utöva sin religion privat, men när det handlar om exempelvis radikaliserade moskéer, personer som inte vill utföra sina jobb pga tro, när domstolar börjar döma efter muslimska lagar... Vill vi ha ett sånt samhälle, det är den allra mest väsentliga frågan.
Dessutom när det handlar om en religion där många har en extrem tolkning, vilket många gånger går emot våra egen tolkning av vad som är ett fritt samhälle, jämlikhet, demokrati och mänskliga rättigheter.
Religionsfrihet och religionsfrihet ör en del av de mänskliga rättigheterna. Sverige ör ett demokratiskt land och måste behandla alla religioner lika.