• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Sunshine81

Blöda i graviditeten är vanligt och behöver inte vara missfall. Jag har blött de 2 senaste gångerna. Ena gången trodde jag det var mens då jag blödde rätt rikligt i 7 dagar i sträck. Men var en graviditets blödning och ingen aning varför jag fick den. Den andra gången blödde jag lite smått då o då i början. Men hade aldrig ont i magen samtidigt. Denna gången innan blödning försvann alla symptom typ 2 dagar innan det började med bruna flytningar . Och sen var det igång med mensvärk och ont i svanken .

• FGK

Vet inte riktigt när jag hade ÄL, så vet inte riktigt vilken vecka jag ska räkna med att jag är i. Fick positiva test från den 13e till den 18e juni. Har läst att det kan bero på östrogen dominans om man får positivt resultat i många dagar. Så jag började smörja med progesterAll. Verkar funka bra än så länge. Bifogar bild på min tempkurva samt test & datum. Enligt min app är jag i 4+5 eller 4+3. Tror ni det stämmer? :)

• SL185
    Elinmariajosefin skrev 2018-07-04 20:57:38 följande:

Stor kram till alla er som gått igenom missfall! <3 jag fick ett bekräftat MA i v 11 i december förra året. Var en långdragen procedur som slutade med skrapning. I april kom en blödning när jag skulle haft mens så jag tog för givet att det var mens, två veckor senare kom en störtblödning och på gyn konstaterades det att jag var gravid men troligtvis hade ett pågående missfall vilket senare bekräftades en vecka efteråt genom hcgprov. Nu är jag gravid igen, plussade i måndags på bim+4 och är så orolig för ett nytt missfall. Kan liksom inte känna mig glad över plusset förrän jag får se ett hjärtslag. Det är så orättvist att vissa ska behöva gå igenom en sån här kamp!

Missfall är hemskt, beklagar verkligen :( men nu när du är gravid igen så måste du försöka vara positiv. Det är ett helvete jag vet det, man är orolig hela tiden o att gå på toa är ens värsta mardröm... men tänk på att ge kroppen så bra förutsättningar som möjligt för att klara av denna graviditet fullt ut, stress o oro är ens fiender när man är gravid/försöker bli gravid. Stort grattis till din graviditet o jag hoppas o ber att det går vägen o att du snart ser ett hjärta så du kan börja glädjas o njuta <3 du är stark!
  • SL185
    Anonym (Tigermamma) skrev 2018-07-04 21:03:06 följande:

Nej, gud vad tråkigt. Jag beklagar verkligen!

Jag fick bekräftat att det var ett missfall då hcg sjunkit. Det var bara på omkring 170 igår så jag hoppas att det ska försvinna snabbt och att ägglossningen ska komma igång utan fördröjning.

Fyyyy :( beklagar :( hoppas att kroppen återhämtar sig fort åtminstone som du säger <3
  • SL185
    Agnesmamma2012 skrev 2018-07-04 21:40:50 följande:

Jag beklagar <3

Tack <3 helt ofattbart
  • SL185
    carolol skrev 2018-07-04 22:28:24 följande:

Ja jag förstår hur du känner, min sambos syster ska ha barn nu och förväntas föda ungefär när vi skulle haft det. Hoppas jag blir gravid igen fort. Skönt att du tror att det mesta kommit ut och att ni ska kolla det om en vecka så du kan få svar och kan gå vidare efter det.. måste vara superjobbigt andra gången, jag har endast haft MA en gång och aldrig varit gravid tidigare så är superrädd för att få det igen. Men känns som jag inte vill ta gravtest för tidigt sen heller just för att undvika att upptäcka tidiga graviditeter som blir tidiga missfall som försenad mens, som man annars inte skulle upptäckt.. men man kommer ju vara helt besatt av att försöka bli gravid igen. Jag sitter inne och läser i forumet här varje dag sedan missfallet.. jag va i vecka 11+6 när det började blöda och 12+0 när jag kom till akuten och de konstaterade MA. Troligen hade fostret dött i v.7-9 men det var inte mkt kvar så kan vart tidigare också.. :( du måste orka fortsätta kämpa, till sist så kommer det gå ska du se! Men ta det i din takt! Finns kurator etc som du kan prata med också! <3

Tack för ditt stöd o uppmuntran <3 just nu känns allt svart..har så svårt att acceptera denna gång, vill bara vakna upp o allt ska vara bra, bebisen ska leva kvar i magen. :( men jag vet oxå att livet inte funkar så :(

Hoppas o ber att du blir gravid snart, för det är den enda medicinen mot missfall, för mig är det så iaf.. har flera vänner som är gravida..det var inte så långt mellan oss men nu är det så.

Kan hålla med dig om att inte ta tidiga test..jag lät bli precis efter missfallet o tänkte att jag testar om mensen inte dyker upp. Mensen kom o andra gången ville jag inte heller testa innan mensdagen men det var som om något sa till mig att testa för att glädjas..o mkt riktigt jag var gravid.

Vet inte hur vanligt det är med 2 missfall, tänk på att de som skriver här är oftast de som är drabbade, tex vi. För de kvinnor där allt går bra hör man inget från i såna forum, om du förstår va jag menar. <3
  • joannaq

Hej alla!!

Jag börjar med att beklaga ditt missfall SL185 :((

Och grattis till plus!

Själv så blev livet ännu lite jobbigare efter missfallet och infektionen..

Vårat hus brann ner i söndags och alla våra saker och kläder försvann :(( Det känns så ofattbart konstigt och overkligt! Vi står nu utan hem och kläder (även om vi nu köpt lite) hela familjen bor nu på hotell och vi vet inte än vart vi kan bo. Jag är så glad och tacksam att vi vaknade i tid och han ut innan elden spred sig från carporten till huset!

Ta hand om er och mitt råd se över erat brandskydd och hemförsäkring!

• SL185
    Sunshine81 skrev 2018-07-04 23:38:43 följande:

Var idag på återbesök på mvc . Var redan bokat sedan innan för att kola om de kunde hitta hjärta denna gången. Men berättade att jag fått missfall och har haft blödning sedan i fredags nu med massa blod och klumpar i lördags. Hon kollade ändå med ultra ljud utanpå magen men kunde klart inte se något. Bokade tid på akut gyn mottagningen och åkte dit. Blev undersökt och allt såg bra ut därinne, allt var ute av sig själv så det var skönt att höra . Kommer nog blöda 1-2 veckor till trodde hon då det var svullet därinne . Och skulle vänta 1 mens helst innan man blev gravid igen för att ägget skulle fästa så bra som möjligt .

Fy :( beklagar verkligen o förstår vad du går igenom :( va skönt att kroppen är på bättringsväg iaf <3 kämpa, du är stark!
  • SL185
    Sunshine81 skrev 2018-07-04 23:55:54 följande:

Blöda i graviditeten är vanligt och behöver inte vara missfall. Jag har blött de 2 senaste gångerna. Ena gången trodde jag det var mens då jag blödde rätt rikligt i 7 dagar i sträck. Men var en graviditets blödning och ingen aning varför jag fick den. Den andra gången blödde jag lite smått då o då i början. Men hade aldrig ont i magen samtidigt. Denna gången innan blödning försvann alla symptom typ 2 dagar innan det började med bruna flytningar . Och sen var det igång med mensvärk och ont i svanken .

Ja det är väl blödning i samband med smärtor (o just de du beskriver) som gör en orolig o som kan tyda på missfall :( i mitt fall var det så tyvärr
  • Anonym (Tigermamma)
    SL185 skrev 2018-07-05 08:01:38 följande:

Fyyyy :( beklagar :( hoppas att kroppen återhämtar sig fort åtminstone som du säger <3

Tack. Det känns faktiskt bättre efter att ha fått beskedet. Jag är tacksam över att det hände redan i vecka 5 och inte senare.

Vi har redan en helt fantastiskt 2,5-åring som får det att kännas mindre jobbigt. Han blev dessutom till på första försöket så det är väl helt enkelt vår tur att få kämpa lite nu. Men nu har vi försökt i snart ett år med ett utomkvedshavandeskap och ett missfall på vägen så nu tror och hoppas vi att allt ska gå bra nästa gång.
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt