• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • babytjejen

Fjärde försöket efter missfallet....o vill sååååå gärna se ett plus. Men som ni säger så kommer man inte våga glädjas i början innan man fått ultraljud osv. Om jag blir gravid igen(men har en sååå stark känsla att det inte kommer hända) så har jag blivit lovad ett tidigt ultraljud. Vill inte gå ändå till kub:en om det händer igen....

• Elinmariajosefin
    sussovich skrev 2018-07-26 21:30:32 följande:

Ja exakt, nu hoppas jag bara att allt verkligen kommer ut så jag slipper en efter skrapning..

Det värsta med detta är tomm heten jag känner.. känner mig ensammast i hela universum just nu och gråten sitter högt upp. Hur går man äns vidare efter något sånt här?...

Jag förstår hur du känner dig. För mig var oron över att inte få fler barn värst, eftersom det tog rätt lång tid att ens bli gravid. Sen var jag orolig över att bli gravid, tänk om samma sak skulle hända igen? Och det gjorde det ju, även om andra gången var mycket lättare då kroppen tog hand om det själv och jag slapp alla sjukhusbesök.

På nåt sätt går man vidare, och nu sitter jag här, gravid igen i vecka 9. Så det kommer att bli lättare, jag lovar <3
  • Anonym (X)
    carolol skrev 2018-07-26 18:17:56 följande:

Klart du får vara med, du har ju också mist ett foster/barn och har lika stor rätt att känna sorg som alla andra! Spelar ju mindre roll om det är MA, missfall eller utomkveds tycker jag iallafall..

Tack! Har haft en sommar med sjukhusvistelse och två försök med medicinsk behandling innan de till slut fick operera bort äggledaren slut för att den sprack. Den fysiska smärtan är nästan borta men är självklart fortfarande mycket ledsen över det. Så nu väntar jag på att få börja försöka igen och hoppas på att det går bättre nästa gång!
  • sussovich
    Elinmariajosefin skrev 2018-07-27 00:19:55 följande:

Jag förstår hur du känner dig. För mig var oron över att inte få fler barn värst, eftersom det tog rätt lång tid att ens bli gravid. Sen var jag orolig över att bli gravid, tänk om samma sak skulle hända igen? Och det gjorde det ju, även om andra gången var mycket lättare då kroppen tog hand om det själv och jag slapp alla sjukhusbesök.

På nåt sätt går man vidare, och nu sitter jag här, gravid igen i vecka 9. Så det kommer att bli lättare, jag lovar <3

Jag tog detta på ett sätt jag inte kunnat tänka mig själv, trodde aldrig jag skulle ta det så hårt... och oron över att det ska hända igen, a verkligen.. inte så kul o bära runt på något som inte änns fins lixom. Svårt det här, mina tankar får runt kan man säga.. men det lägger sig säker så småningom, tror det blev en sån chock för mig...
  • T90
    Agnesmamma2012 skrev 2018-07-29 22:04:01 följande:

Hur lång tid efter det konstaterats ma , fick ni mens ? Kram

37 dagar efter påbörjad cytotec behandling. Så 43 dagar från ultraljudet då där de konstaterade.
  • Agnesmamma2012
    T90 skrev 2018-07-29 22:57:32 följande:

37 dagar efter påbörjad cytotec behandling. Så 43 dagar från ultraljudet då där de konstaterade.

Okok det är 6v sen på onsdag jag började störtblöda o fick cytotec för att allt skulle komma ut , inget konstigt då att det inte kommit igång än ? Kan dröja länge till eller? Kram
  • Anonym (Mamma till 3)

Jag fick missfall i vecka 21.

Jag fick mens 34 dagar efter missfallet.

• T90
    Agnesmamma2012 skrev 2018-07-29 23:01:10 följande:

Okok det är 6v sen på onsdag jag började störtblöda o fick cytotec för att allt skulle komma ut , inget konstigt då att det inte kommit igång än ? Kan dröja länge till eller? Kram

Kan ju ta lite tid för kroppen att återhämta sig och komma in i cykeln igen :) minns hur jag längtade efter mensen och grät av lycka när den kom.
  • Anonym (Upptäckte MA v.19)
    Agnesmamma2012 skrev 2018-07-29 22:04:01 följande:

Hur lång tid efter det konstaterats ma , fick ni mens ? Kram

Jag fick min mens 31 dagar efter cytotec behandlingen. Men har läst att det kan ta längre tid (ca 6-8 veckor) så jag vart förvånad när min kropp verkar ha gått tillbaka så snabbt som den har gjort.

Hoppas du får din mens snart.
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt