• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • hoppas1

Fick mitt andra missfall idag, kände att något inte stämde och hcg som inte steg som förväntat. Var på ultraljud för drygt en vecka sen och skulle då ha varit i v 6+4 men man såg en hinnsäck och gulesäck motsvarande v 5+2. 

Idag konstaterades missfallet och jag har fått cytotectabletter. Känner mig så nere och trodde att ett missfall skulle räcka. 

Hur snabbt efter missfallet försökte ni bli gravida? Är det någon här som har erfarenhet av progesteron kräm eller tabletter och när har ni börjat ta de i så fall? 

• SL185
    hoppas1 skrev 2018-08-02 17:21:38 följande:

Fick mitt andra missfall idag, kände att något inte stämde och hcg som inte steg som förväntat. Var på ultraljud för drygt en vecka sen och skulle då ha varit i v 6+4 men man såg en hinnsäck och gulesäck motsvarande v 5+2. 

Idag konstaterades missfallet och jag har fått cytotectabletter. Känner mig så nere och trodde att ett missfall skulle räcka. 

Hur snabbt efter missfallet försökte ni bli gravida? Är det någon här som har erfarenhet av progesteron kräm eller tabletter och när har ni börjat ta de i så fall? 

Fy, beklagar :( hoppas att du mår bättre snart o att kroppen återhämtar sig fort. Mina missfall har oxå skett tidigt..det är ingen tröst men nu i efterhand är jag så tacksam att mina missfall skett tidigt än att de upptäcks senaste i andra trimestern.

Förra gången försökte vi direkt efter, blev dock inte gravid efter första ägglossningen mellan missfallet o första mensen efter missfallet, däremot blev gravid efter första mensen efter missfallet.

När jag började blöda senaste gången så blev jag väldigt orolig så klart o träffade läkaren efter 5 dagar o gjorde vul. Vi kunde se ett foster med hjärtslag. lyckan varade i några timmar.. Fick progesteronvagiagorier utskrivna samma dag, tyvärr var de försent i mitt fall då blödningen hade startat 5 dagar tidigare. O dagen efter dog fostret o allt började komma ut. Vi vet inte varför.

Denna gång försökte vi inte direkt, jag orkade inte psykiskt.. Har nu precis haft första mensen o mår lite bättre. Vi kanske ska försöka igen vid denna ägglossning som kommer. Läkaren har tagit massa blodprover, som vi ska få svar på nästa vecka. Så om inte läkaren skriker stopp o belägg så kanske vi vågar igen nu efter första mensen :) vet inte om läkaren kommer att ordiniera progesteron nästa gång eller inte.
  • Förstabarnet33

Jag hoppar in här, men kommer ändå ligga lågt. Jag fick missfall igår efter att vattnet gick i onsdags kväll, vecka 18. Efter att jag blivit informerad om att fostret inte kommer kunna utveckla lungor och njurar ordentligt utan fostervatten födde jag igår ut en liten pojke som nästan omedelbart somnade in och försvann. Allt är ju väldigt nytt och chocken har inte hunnit lägga sig.

Anledningen till att jag går med här är för att kunna läsa och få hopp och glädje om att man kan bli gravid igen ganska snabbt. Jag kan inte beskriva sorgen idag och jag känner mig helt tom och matt efter gårdagen.

Jag håller tummarna för att ni alla ska få ett pluss så snart som möjligt. <3

• Anonym (Mamma till 3)
    vinterbebis12 skrev 2018-07-31 23:18:34 följande:

Skrev till fel person förut.

Ville bara säga att jag känner så med dig. Jag har också haft en septisk abort, förlorade en fullt frisk liten flicka i höstas. Dock var det mycket tidigare (12 fulla veckor) i graviditeten än dig men jag tog det också väldigt hårt. Har svårt att acceptera att hon inte var sjuk och att jag bara hade otur. Var först inlagd en vecka och sedan sjukskriven ett tag. Ville bara skicka en kram och säga att du gärna får skriva PM till mig om du vill prata med någon som varit med om något liknande.

Hej!

Beklagar din förlust av din flicka.

Jag är sjukskriven och kommer vara det ett tag till. Jag har drabbats av någon form av utmattning och vid minsta stress har jag svårt att hålla fokus och klara av situationen.

Läkarna på kk sa hela tiden till mig att rädda mig var det som prioriterades. Det kändes så hemskt att höra.
  • vinterbebis12
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2018-08-03 15:54:04 följande:
    Hej!

Beklagar din förlust av din flicka.

Jag är sjukskriven och kommer vara det ett tag till. Jag har drabbats av någon form av utmattning och vid minsta stress har jag svårt att hålla fokus och klara av situationen.

Läkarna på kk sa hela tiden till mig att rädda mig var det som prioriterades. Det kändes så hemskt att höra.
    Så ledsen att höra att du drabbats av utmattning men förstår verkligen det. Det var samma allvarliga situation för mig, var väldigt illa däran. Min läkare sa att de flesta som varit med om samma sak först brukar sörja missfallet men senare känna tacksamhet att de själva överlevde. Jag har tyvärr inte kommit dit trots att det snart är ett år sedan. Tänker mer att jag borde ha märkt något. Tänker hur det hade varit nu om jag kunnat stoppa det i tid (hade haft en tremånaders). Fick du några symptom innan? Jag hade märkt lite gulare flytningar veckan innan men BM sa att det är normalt så länge det inte luktar illa vilket det inte gjorde. Åkte till kk när jag fick kraftig smärta i magen, liknande värkar när jag tänker på det i efterhand. Kroppen började förmodligen stöta ut fostret av sig självt. Ett par timmar efter att jag kommit in var läkaren på väg att skicka mig till intensiven men de lyckades vända allt genom att framkalla abort.
  • Agnesmamma2012
    Förstabarnet33 skrev 2018-08-03 13:36:27 följande:

Jag hoppar in här, men kommer ändå ligga lågt. Jag fick missfall igår efter att vattnet gick i onsdags kväll, vecka 18. Efter att jag blivit informerad om att fostret inte kommer kunna utveckla lungor och njurar ordentligt utan fostervatten födde jag igår ut en liten pojke som nästan omedelbart somnade in och försvann. Allt är ju väldigt nytt och chocken har inte hunnit lägga sig.

Anledningen till att jag går med här är för att kunna läsa och få hopp och glädje om att man kan bli gravid igen ganska snabbt. Jag kan inte beskriva sorgen idag och jag känner mig helt tom och matt efter gårdagen.

Jag beklagar verkligen , stor kram till dig <3
  • Tremblement de Terre
    Förstabarnet33 skrev 2018-08-03 13:36:27 följande:

Jag är så ledsen för din skull... det kanske inte hjälper alls just nu, men jag har en vän som tvingades avbryta sin graviditet kring v 18 pga de upptäckte på rum att fostret inte var livsdugligt. De blev gravida väldigt snabbt efter det och fick ett friskt barn.

All kärlek och styrka till dig, stor kram.
  • Deeluxee

Jag hoppar in här.

På alla hjärtans dag så konstaterades det att jag väntade tvillingar. Skulle bli mitt 4:e och 5:e barn.

Arbetar på förlossningen och har rätt så skönt i den aspekten att be mina läkarkollegor utföra ultraljud.

I vecka 8+0 så konstaterades det att det var enäggstvillingar. Av den typ som kallas monochoriotiska/diamniotiska vilket skulle innebära den ?näst? säkraste tvillinggraviditeten av tre olika typer.

Detta gjorde att jag valde att behålla den graviditeten och kände att jag har tre friska barn med tre normala graviditeter.

Under ett arbetspass i vecka 11 så ömmade det nä så fruktansvärt mycket. Dagen efter det anar jag oråd och besöker min kollega som varit den läkare som varit med under denna lilla resa. Det konstateras då under ert ultraljud att jag har drabbats av MA. I vecka 11+3.

Både fostrerna hade dött omkring vecka 9.

Hann aldrig påbörja tvåstegsaborten innan jag kraftigt började blöda. Akut in till gyn.

Efter en förlust på 1,8 liter blod, hemskt lågt hb och bltr, väldigt mycket svimattacker och efter en blodtransfusion så fick jag åka hem dagen därpå. Blödde i omkring 7 veckor pga en liten rest i livmodern (dock utan flöde) sakta tynade bort.

Min barnlängtan efter en 4:a har aldrig varit starkare. Når fortfarande dåligt. Speciellt när jag tänker att jag skulle förmodligen blivit igångsatt omkring den 10 september.

Men nu till sak. Nu vågar vi testa igen.

Fick ?glad gubbe? på mitt cb i förrigår. Hade sex 29-30/7 samt samma dag som den glada gubben visade sig maximal. Är så oerhört rädd att det inte ska sås ett litet frö pga av den för händelsen som skedde.den 15/3.

Är annars väldigt ?högfertil? och har alltid blivit gravid på första försöket. Men nu är jag helt plötsligt nojjig att det inte ska gå :(

Stort grattis till er som plussat ????????????

• Tremblement de Terre

Jag fick missfallet konstaterat idag. Åkte in till gyn i morse och de hittade ingenting i livmodern men en vätskeansamling i ena äggledaren. hCG på 250 så jag ska tillbaka om några dagar och kolla om det sjunker som det ska.

• Agnesmamma2012
    Tremblement de Terre skrev 2018-08-04 19:56:46 följande:

Jag fick missfallet konstaterat idag. Åkte in till gyn i morse och de hittade ingenting i livmodern men en vätskeansamling i ena äggledaren. hCG på 250 så jag ska tillbaka om några dagar och kolla om det sjunker som det ska.

Jag beklagar <3 kram på dig
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt