• anniiee12

    Ni som var oroliga för autism - hade er barn det?

    Då vårt barn pga olika anledningar har ökad risk för npf-diagnoser såsom autism m.m så har jag (tyvärr!) googlat en del och ramlat in på flera gamla trådar här på familjeliv där föräldrarna är oroliga för autism fast symtomen är lite halvt vaga.

    Skulle vara intressant att veta hur många av er som faktiskt hade rätt magkänsla? Så ni som gjorde sådana trådar för x antal år sedan, visade det sig sen att ni hade rätt?

    Tänkte ni på nåt speciellt när barnet var under ett år?

    OBS. Tråkiga kommentarer undanbedes. Har du inget att tillföra tråden så strunta i att kommentera

  • Svar på tråden Ni som var oroliga för autism - hade er barn det?
  • lövet2
    Utbrytarkonst skrev 2018-04-06 13:52:37 följande:
    Inte ens min femåring vet skillnaden mellan pojkar och flickor rent kroppsligt och verkligen inte min treåring. Det behöver absolut inte vara ett tecken på autism. Jag har lärt mina ungar att alla kan ha allt och att klädsel och hår inte avgör kön.
    Femåringen vet inte att pojkar har snopp?
    På dagis här finns inte en unge på "stora avdelningen" som inte direkt kan avgöra om ett annat barn är pojke eller flicka. Särskilt om de får veta namnet också.
  • lövet2
    Förväntanstid skrev 2018-04-06 14:11:18 följande:
    Det är inte vanligt att större barn/vuxna inte ser kön men fan så uppfriskande. Just den saken skulle gärna fler få drabbas av, finns inget skönare än folk som ser andra för vad de är istället för vad föreställningarna säger att de är.
    Ja, det är faktiskt uppfriskande. Min dotter använder ordet "hen" precis som det ska användas. Inte för att låtsas vara PK, utan för att hon inte vet könet och inte bryr sig.
  • Utbrytarkonst
    lövet2 skrev 2018-04-06 14:44:01 följande:

    Femåringen vet inte att pojkar har snopp?

    På dagis här finns inte en unge på "stora avdelningen" som inte direkt kan avgöra om ett annat barn är pojke eller flicka. Särskilt om de får veta namnet också.


    Jo. Men inte mer än att pojkar har snopp och flickor snippa. Har ansträngt mig dock för att de inte ska kategorisera efter klädsel/hår. Annars hade de säkert varit medvetna om sådant.
  • Alexi

    Vi hade fel. Dottern hade mycket konstiga saker för sig runt 2,5-årsåldern och vi sökte BUP (med uppmuntran från både Bvc och förskolan). Senare exploderade utvecklingen och hon är nu en fullkomligt normal 9-åring.

  • anniiee12
    Alexi skrev 2018-04-07 11:14:05 följande:

    Vi hade fel. Dottern hade mycket konstiga saker för sig runt 2,5-årsåldern och vi sökte BUP (med uppmuntran från både Bvc och förskolan). Senare exploderade utvecklingen och hon är nu en fullkomligt normal 9-åring.


    Vad skönt att ni hade fel. Vill du berätta vad det var hon gjorde som gjorde er oroliga?
  • anniiee12
    summa21 skrev 2018-04-06 11:33:56 följande:

    Ja. Jag skrev trådar när mitt första barn bara var ett par månader. Fick diagnosen vid 19 månader. MEN det har inte blivit så tufft som jag befarade. Jag hade läst någonstans att tidiga tecken betyder svårare grad men det är inte så enkelt. Men reagerade på att barnet inte ville vara nära, inte log som svar på leende och gav mindre ögonkontakt


    Skönt att det inte blev så tufft som ni trodde, jag antar att man förväntar sig de värsta scenarion om man misstänker diagnos.

    Skrattade/log hen någonting som bebis?
  • Alexi
    anniiee12 skrev 2018-04-07 13:36:07 följande:
    Vad skönt att ni hade fel. Vill du berätta vad det var hon gjorde som gjorde er oroliga?
    Väldigt sen i utvecklingen språkligt och socialt. Undvek andra barn helt. Jättesvårt med andra människor helt enkelt. Svårt med allt kladdigt. mm.
  • summa21
    anniiee12 skrev 2018-04-07 13:40:22 följande:

    Skönt att det inte blev så tufft som ni trodde, jag antar att man förväntar sig de värsta scenarion om man misstänker diagnos.

    Skrattade/log hen någonting som bebis?


    Ja absolut. Var något sen med flesta leendet men till och med tidig med skratt. Skrattade och log rätt mycket men aldrig av att bara se andra människor som log. Ljud eller grimaser kunde däremot vara väldigt roliga. Om man inte gjorde ljud eller grimaser var ansikten inte så intressanta.
  • anniiee12
    summa21 skrev 2018-04-07 18:47:50 följande:

    Ja absolut. Var något sen med flesta leendet men till och med tidig med skratt. Skrattade och log rätt mycket men aldrig av att bara se andra människor som log. Ljud eller grimaser kunde däremot vara väldigt roliga. Om man inte gjorde ljud eller grimaser var ansikten inte så intressanta.


    Nu är jag inte direkt insatt i de olika kriterierna, men är det nån form av högfungerande autism ditt barn har då? För tänker att om ens barn har den extrema varianten där de är helt inne i sin egna bubbla så borde det väl vara väldigt utmärkande?
  • summa21
    anniiee12 skrev 2018-04-08 10:46:28 följande:

    Nu är jag inte direkt insatt i de olika kriterierna, men är det nån form av högfungerande autism ditt barn har då? För tänker att om ens barn har den extrema varianten där de är helt inne i sin egna bubbla så borde det väl vara väldigt utmärkande?


    Jo det är högfungerande autism men det var inget som man kunde uttala sig om när utredningen gjordes. Visst finns det barn där det syns tydligare men att vara helt i en bubbla tänker jag är ganska ovanligt
  • anniiee12
    summa21 skrev 2018-04-07 18:47:50 följande:

    Ja absolut. Var något sen med flesta leendet men till och med tidig med skratt. Skrattade och log rätt mycket men aldrig av att bara se andra människor som log. Ljud eller grimaser kunde däremot vara väldigt roliga. Om man inte gjorde ljud eller grimaser var ansikten inte så intressanta.


    Nu är jag inte direkt insatt i de olika kriterierna, men är det nån form av högfungerande autism ditt barn har då? För tänker att om ens barn har den extrema varianten där de är helt inne i sin egna bubbla så borde det väl vara väldigt utmärkande?
    summa21 skrev 2018-04-08 11:48:55 följande:

    Jo det är högfungerande autism men det var inget som man kunde uttala sig om när utredningen gjordes. Visst finns det barn där det syns tydligare men att vara helt i en bubbla tänker jag är ganska ovanligt


    Ok, då förstår jag. Tack för du ville dela med dig!
  • elin1989
    lövet2 skrev 2018-04-06 14:44:01 följande:

    Femåringen vet inte att pojkar har snopp?

    På dagis här finns inte en unge på "stora avdelningen" som inte direkt kan avgöra om ett annat barn är pojke eller flicka. Särskilt om de får veta namnet också.


    Jag tror inte att min 4-åring vet att pojkar har snopp. Han har vad jag vet aldrig sett ett annat barns underliv, om det inte har skett på förskolan då de inte har lås på toaletterna. Han har aldrig nämnt det iaf. Han har dock inga problem att skilja på flickor/pojkar eller män/kvinnor.
  • Anonymmamma12

    Hej! Gammal tråd men jag vill skriva detta ändå fall det finns någon mer som var som mig och sitter och läser massa autismtrådar. Jag var helt övertygad av att min son hade autism från att han var sen med svarsleende tills ca 13 månader. Desto mer jag läste desto mer tycker jag stämde och jag letade febrilt i olika trådar för att se vad som stämde in på honom. idag ångrar jag jättemycket att jag la ner så mycket tid på att oroa mig, det skulle ju oavsett inte göra någon skillnad. Med det sagt så visade det sig att vår kille inte alls hade någon autism utan det var bara jag som övertolkade allt som ögonkontakt osv. Han var bara en lite allvarligare bebis som inte hade nått större närhetsbehov och var lite sen med det mesta. Oron släppte helt när han blev mer och mer ?människa? och idag inser jag även att det inte hade spelat någon roll om han hade autism eller inte. Så alla där ute, SLUTA googla och njut av era barn, och är ni oroliga prata med BVC istället! 

  • Beya

    Detta behövde jag höra. Är så orolig för min dotter o läser varje dag om autism. Väntar på utredning men kön är på över ett år


    Anonymmamma12 skrev 2023-03-24 20:31:31 följande:

    Hej! Gammal tråd men jag vill skriva detta ändå fall det finns någon mer som var som mig och sitter och läser massa autismtrådar. Jag var helt övertygad av att min son hade autism från att han var sen med svarsleende tills ca 13 månader. Desto mer jag läste desto mer tycker jag stämde och jag letade febrilt i olika trådar för att se vad som stämde in på honom. idag ångrar jag jättemycket att jag la ner så mycket tid på att oroa mig, det skulle ju oavsett inte göra någon skillnad. Med det sagt så visade det sig att vår kille inte alls hade någon autism utan det var bara jag som övertolkade allt som ögonkontakt osv. Han var bara en lite allvarligare bebis som inte hade nått större närhetsbehov och var lite sen med det mesta. Oron släppte helt när han blev mer och mer ?människa? och idag inser jag även att det inte hade spelat någon roll om han hade autism eller inte. Så alla där ute, SLUTA googla och njut av era barn, och är ni oroliga prata med BVC istället! 


Svar på tråden Ni som var oroliga för autism - hade er barn det?