Anonym (Pedagog) skrev 2018-04-12 18:36:23 följande:
Men vad har du jobbat på för märkliga skolor? Det där är inte en verklighet som jag känner igen. Jag skickar ut elever om de inte sköter sig, alla måste lämna ifrån sig mobilerna vid lektionsstart och sjävklart informeras vårdnadshavarna om skolk (inte nödvändigtvis inför utvecklingssamtal utan det tas i mail och telefon när det inträffar och följs upp med möten om det visar sig vara ett återkommande problem).
Jag arbetar delvis i helklass och även enskilt med barn med diagnoser och en elev som slår i väggar och möbler kan skapa stor otrygghet och obehag hos de andra eleverna. Det verkar ju TS son uppenbarligen göra, eftersom skolan betraktar honom som ett problem.
Vissa kommuner i Stockholm har haft mycket allvarliga situationer. Bl.a. Haninge kommun, Tyresö kommun (där rektorerna har gått ut med att de inte anser sig kunna upprätthålla en vettig undervisning). För att inte prata om Botkyrka eller Järva.
Jo, jag har delvis varit på märkliga skolor, men även på vettiga. Det här var bara exempel. Personligen har jag inte problem med mobiltelefoner och jag skickar också ut elever. Men det har inte alltid varit okej att göra så. Jag har gjort det ändå.
Och vad som gäller frånvaron: Visst får föräldrar se frånvaron regelbundet, men om en elev i 9:an t.ex. "väljer bort" ett visst ämne av taktiska skäl och sedan övertyger föräldrarna att hen har svårt med ämnet, då går föräldrar lätt på att det är så. De kollar ofta inte så noga om det är alla ämnen eller bara vissa. Sammanlagt ser det inte så mycket ut, men just i det ämnet var eleven närvarande kanske 30 % under terminen. Och då hade jag skrivit i mitterminsomdömet att eleven skulle kunna lyckas bättre om hen var oftare på lektionerna. Och DET klagade eleven på. Och arbetslagsledaren sa att eleven har rätt, så är reglerna. Vi får inte klaga över beteende i dessa omdöme, och frånvaron är beteende. Alltså "glömde jag bort" att ändra det. Jag insåg inte alls att den eleven skulle lura sina föräldrar med det.
Som sagt, jag har själv varit med om att skolor för att vara på säkra sidan, i förebyggande syfte, tar såna beslut (att någon elev inte får följa med). Dessutom tycker jag att det hade varit en bra lösning om TS hade följt med, men det är mycket begärt om hon får beskedet först kvällen innan.