• Anonym (Mamma)

Olagligt av skolan?

Är det inte olagligt av skolan att neka ett barn att följa med på utflykten med skolan?

Skolan klagar om att han blir våldsam när han inte får som han vill, men det är ju inte hans fel att resursen är helt handlingsförlamad och inte kan fånga upp honom innan. Han har alltså adhd.

Kan vi anmäla skolan för det här? Det kan omöjligt vara lagligt at diskriminera såhär.

• Svar på tråden Olagligt av skolan?
  • AndreaBD
    zdudmwml skrev 2018-04-12 14:20:44 följande:
    Problemet med dig är att du ställer två problem mot varandra. Det är skrämmande att du försvarar och förminskar TS barns problematik. Du lägger till och drar ifrån. Från att TS beskriver problemet har du lagt till lite kanske och lite och viftar bort det med att det inte är så märkvärdigt att slå i väggar.

Jo, det är faktiskt inget normalt att slå i väggar för att man blir överraskad eller inte får som man vill.

Mobbing är en helt annan problematik som inte hör till sakfrågan utan det är bara ett otroligt klumpigt försök av dig att förminska den problematik som finns kring TS barns beteende.

Allvarligt, är du den yrkesutövande pedagog du påstår att du är så tycker jag synd om de barn som drabbas av dig.

Jag jobbar t.o.m. speciellt med barn med ADHD. Och det är inte ovanligt att ett barn slår i en vägg. Inte en tonåring, men ett barn. Det var inte jag som tog upp mobbning utan det var nog du eller en av dina övriga nicks som påstod att de andra barnen lider så hemskt av TS son. Att de inte vågar säga något och är helt förtryckta av den hemska pojken. Det skulle jag kalla för mobbning.
  • zdudmwml
    AndreaBD skrev 2018-04-12 15:01:25 följande:

Jag jobbar t.o.m. speciellt med barn med ADHD. Och det är inte ovanligt att ett barn slår i en vägg. Inte en tonåring, men ett barn. Det var inte jag som tog upp mobbning utan det var nog du eller en av dina övriga nicks som påstod att de andra barnen lider så hemskt av TS son. Att de inte vågar säga något och är helt förtryckta av den hemska pojken. Det skulle jag kalla för mobbning.
    Men ge dig.
    Förutom att du befinner dig i sandlådan beter du dig som att du är paranoid.
    Mina övriga nicks?

Allvarligt. Pedagoger som inte kan argumentera utan tar till personangrepp så fort någon tycker olika har valt fel jobb. Du har helt tydligt inget av de grundvärderingar som ska genomsyra skolan med alla olika osv.
  • Maddnesss
    zdudmwml skrev 2018-04-12 14:34:45 följande:

Jag håller med dig helt och hållet.

Jag ifrågasätter dig alltså inte utan tycker bara att frågan är intressant och när du skrev inlägget så reflekterade jag bara i största allmänhet.

Sen kommer man inte ifrån att det finns otroligt många dåliga föräldrar också som abdikerat från sin roll som föräldrar och helt slutat fostra sina barn utan kräver att skolan ska fixa det. Också.

Absolut att det finns såna föräldrar och och är helt upp mot väggarna fel . Detta är inget försvar men jag tror också många gånger att barn som i alla åldrar testar gränser även då i skolan . Det är vårt jobb som föräldrar att fostra våra barn men samtidigt måste ju lärarna sätta sina gränser och ibland ta hjälp av föräldrarna vilket inte alltid är så lätt heller kan ja tänka mig då det finns föräldrar som gärna vill att samhället uppfostrar än dom själva .
  • fornminne

Inte konstigt att barn blir bråkiga när vuxna tjafsar och bråkar som i den här tråden. Barn gör som vi gör, tänk på det när ni skriver invektiv, personpåhopp eller blir kränkta för allt och inget.

• MajaMaria79

Jag har en bonusson med NPF och som har haft resurs i skolan. 

Tycker nog att något skaver när TS skriver att pojken kan bli arg och slå i någon vägg eller så, men det är sällan. 

Min erfarenhet är att barn som får en heltids resurs har lite större bekymmer än så. Nog sjutton påverkar det de andra eleverna innan skolan går med på att anställa en sådan resurs, för de är dyra. 

I mina öron är det någon som skorrar falskt. Jag misstänker att skolan har mer på fötterna än som erkänns här.

• AndreaBD
    zdudmwml skrev 2018-04-12 15:43:52 följande:
    Men ge dig.
    Förutom att du befinner dig i sandlådan beter du dig som att du är paranoid.
    Mina övriga nicks?

Allvarligt. Pedagoger som inte kan argumentera utan tar till personangrepp så fort någon tycker olika har valt fel jobb. Du har helt tydligt inget av de grundvärderingar som ska genomsyra skolan med alla olika osv.
    Men du kan argumentera, eller hur?  Bättre argument och personangrepp - dock var det inte ens menat som personangrepp och den som kör med flera nicks får dessutom skylla sig själv - än bara personangrepp. När börjar du med argument??? Och på mina får jag förstås inga vettiga svar på.
  • AndreaBD
    MajaMaria79 skrev 2018-04-12 16:46:19 följande:

Jag har en bonusson med NPF och som har haft resurs i skolan. 

Tycker nog att något skaver när TS skriver att pojken kan bli arg och slå i någon vägg eller så, men det är sällan. 

Min erfarenhet är att barn som får en heltids resurs har lite större bekymmer än så. Nog sjutton påverkar det de andra eleverna innan skolan går med på att anställa en sådan resurs, för de är dyra. 

I mina öron är det någon som skorrar falskt. Jag misstänker att skolan har mer på fötterna än som erkänns här.

Och vad menar du då konkret? Du säger att du misstänker att han har "lite större bekymmer än så" för att han har heltidsresurs. Men då hade han ju dessa större bekymmer innan han fick resurs? Och då bör det ju gå bättre nu - kanske så som TS beskriver - MED resurs.

Så jag förstår inte riktigt hur du tänker där?

Min son hade också heltidsresurs, annars hade han inte kunnat sitta still och göra nåt i mer än fem minuter (om dagen). Med resurs var det förstås en helt annan situation.  

• Anonym (kluven)

Jag blir lite kluven. Jag tycker också att TS säger emot sig själv flera gånger, men med det sagt så har jag på nära håll sett hur usla skolor kan vara på att hantera förhållandevis enkla problem.
    En kompis till sonen har ngt inom autismspektrumet. Jag insåg det långt innan han fick diagnosen, men jag har aldrig sett det som något problem.
    Han funkar superbra med vuxna och mindre barn, men han har svårt att se nivåskillnader med sina jämnåriga.
    Blir han osäker eller känner sig utanför försöker han härma sina jämnåriga, och då blir det ibland fel. Han har inte fått någon resurs då han anses vara för välfungerande för det (han är 9).
    Exempel: En annan kompis smiskar sonen på skämt, de skrattar. Den här killen vill också vara med och skrattar och drämmer till sonen. Alla blir arga på honom och han har ingen aning om varför.
    Hade det varit här hemma hade jag gått in så fort jag hörde två av tre skratta och skämta, då hade det aldrig hänt.
    Felet här är givetvis att skolan inte fixat en resurs, för han behöver det. De har inte heller instruerat personalen om hur de ska hantera honom eller undvika jobbiga situationer.
    Det egentligen superenkelt
    1. Lyssna på leken som pågår
    2. Om någon blir utanför ett skratt eller en lek, gå in och styr upp.

Det tycker jag att fritidspersonalen borde göra för alla barn, inte bara dem som kan ställa till det för sig, men de jobbar inte så i den här skolan.

• Anonym (Pedagog)
    AndreaBD skrev 2018-04-12 14:55:10 följande:

Personligen har jag valt att jobba med elever som har NPF. Jag tycker det är givande att kunna hjälpa dem en bit på vägen. Däremot har jag också varit med om odrägliga situationer i vanliga skolor. Det är en annan anledning att jag väljer bort dessa. Men det hela handlar om skolpolitiker som inte har en realistisk föreställning av verkligheten.  Alla ska gå tillsammans och klara mål, som är delvis för höga numera.

Och det finns inga konsekvenser för de som missköter sig. Man kan få ha en lugn klass om man har verktygen, dvs. om man kan tillämpa konsekvenser. Men det kan man inte för att man inte får skicka ut elever, man får inte ta mobiler, man får inte ta i någon elev alls (fast det stämmer inte helt heller).  Man får inte skriva något negativt i omdöme till utvecklingssamtal (att eleven skolkar får man varken skriva eller säga till föräldern.

Men vad har du jobbat på för märkliga skolor? Det där är inte en verklighet som jag känner igen. Jag skickar ut elever om de inte sköter sig, alla måste lämna ifrån sig mobilerna vid lektionsstart och sjävklart informeras vårdnadshavarna om skolk (inte nödvändigtvis inför utvecklingssamtal utan det tas i mail och telefon när det inträffar och följs upp med möten om det visar sig vara ett återkommande problem).

Jag arbetar delvis i helklass och även enskilt med barn med diagnoser och en elev som slår i väggar och möbler kan skapa stor otrygghet och obehag hos de andra eleverna. Det verkar ju TS son uppenbarligen göra, eftersom skolan betraktar honom som ett problem.
  • AndreaBD
    Anonym (Pedagog) skrev 2018-04-12 18:36:23 följande:
    Men vad har du jobbat på för märkliga skolor? Det där är inte en verklighet som jag känner igen. Jag skickar ut elever om de inte sköter sig, alla måste lämna ifrån sig mobilerna vid lektionsstart och sjävklart informeras vårdnadshavarna om skolk (inte nödvändigtvis inför utvecklingssamtal utan det tas i mail och telefon när det inträffar och följs upp med möten om det visar sig vara ett återkommande problem).

Jag arbetar delvis i helklass och även enskilt med barn med diagnoser och en elev som slår i väggar och möbler kan skapa stor otrygghet och obehag hos de andra eleverna. Det verkar ju TS son uppenbarligen göra, eftersom skolan betraktar honom som ett problem.
    Vissa kommuner i Stockholm har haft mycket allvarliga situationer. Bl.a. Haninge kommun, Tyresö kommun (där rektorerna har gått ut med att de inte anser sig kunna upprätthålla en vettig undervisning). För att inte prata om Botkyrka eller Järva.

Jo, jag har delvis varit på märkliga skolor, men även på vettiga. Det här var bara exempel. Personligen har jag inte problem med mobiltelefoner och jag skickar också ut elever. Men det har inte alltid varit okej att göra så. Jag har gjort det ändå.

Och vad som gäller frånvaron: Visst får föräldrar se frånvaron regelbundet, men om en elev i 9:an t.ex. "väljer bort" ett visst ämne av taktiska skäl och sedan övertyger föräldrarna att hen har svårt med ämnet, då går föräldrar lätt på att det är så. De kollar ofta inte så noga om det är alla ämnen eller bara vissa. Sammanlagt ser det inte så mycket ut, men just i det ämnet var eleven närvarande kanske 30 % under terminen. Och då hade jag skrivit i mitterminsomdömet att eleven skulle kunna lyckas bättre om hen var oftare på lektionerna. Och DET klagade eleven på. Och arbetslagsledaren sa att eleven har rätt, så är reglerna. Vi får inte klaga över beteende i dessa omdöme, och frånvaron är beteende. Alltså "glömde jag bort" att ändra det. Jag insåg inte alls att den eleven skulle lura sina föräldrar med det.

Som sagt, jag har själv varit med om att skolor för att vara på säkra sidan, i förebyggande syfte, tar såna beslut (att någon elev inte får följa med). Dessutom tycker jag att det hade varit en bra lösning om TS hade följt med, men det är mycket begärt om hon får beskedet först kvällen innan.
Svar på tråden Olagligt av skolan?