• Anonym (Mamma)

Olagligt av skolan?

Är det inte olagligt av skolan att neka ett barn att följa med på utflykten med skolan?

Skolan klagar om att han blir våldsam när han inte får som han vill, men det är ju inte hans fel att resursen är helt handlingsförlamad och inte kan fånga upp honom innan. Han har alltså adhd.

Kan vi anmäla skolan för det här? Det kan omöjligt vara lagligt at diskriminera såhär.

• Svar på tråden Olagligt av skolan?
  • Anonym (elevassistent)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2018-04-13 08:59:07 följande:

ADHD mfl diagnoser är egentligen variationer av normalitet många gånger. Tidigare i historien har en del av dessa inte utgjort något problem över huvud taget. En person som på grund av sin diagnos måste ha fasta rutiner har ju inga problem i en tid när allt är inrutat och varje dag är exakt densamma tills man dör i princip.

En tanke: Skulle det gå att samla alla med en viss diagnos på ett ställe och då utforma HELA skol-/klassrumsmiljön till 100% så att det passar dem?

Alla med diagnos behöver inte specialskola, men många behöver det. Men regeringen har så fint bestämt att alla ska integreras vilket i sig inte betyder att alla måste ha sin undervisning i klassrummet, men så blir det ofta för att ekonomin inte finns. 

Skolan bör vara statlig, kommunerna har inte tillräcklig kompetens för att hantera sånt här. 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (kluven) skrev 2018-04-13 12:22:41 följande:
    På min sons skola skickas ingen någonsin ut ur klassrummet, hellre ställer de in hela lektionen (har hänt flera gånger) än att "bestraffa ett barn" som de kallar det. Kollektiv bestraffning tänker jag, men det är kanske tyket Vi föräldrar kallade till ett extra möte med rektorn där vi erbjöd oss att turas om att sitta utanför klassrummet och prata med barn som skickades ut för att de störde, men det var inte intressant. Bråkstakarnas föräldrar informerades inte, trots att de bad om det, för det ansågs också vara en bestraffning.

Det är upp till varje skola att ha en rutin för hantering av stökiga elever, och tyvärr är det många skolor som väljer att helt enkelt ignorera problemet och hoppas att det löser sig av sig självt när de blir större.

Vi har äntligen fått plats på en annan skola i närområdet, så sonen byter till hösten.
    Fy! Att de eleverna som är skötsamma går miste om en lektion för att en eller ett par elever stör. Det är verkligen orättvist!
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Essie) skrev 2018-04-13 17:22:50 följande:

Oproffsigt av skolan att inte informera/ha en dialog med er tidigare än kvällen innan utflykten. Har full förståelse och respekt för att skolan inte låter så pass utåtagerande barn åka på utflykter där hen kan vara en fara både för sig själv och andra. Önskar att fler skolor gjorde likadant. 

Däremot tycker jag att de borde göra en tydlig plan med er föräldrar över vilka aktiviteter som er son klarar av att vara med på utan att sätta andras säkerhet på spel. Hur sorgligt det än är för er son och er så går det ju givetvis inte att ha farliga personer med på en utflykt där ingen stöttande vuxen kan punktmarkera honom. 

Jag låter hård nu, det ser jag. Förstår er sorg och besvikelse. Så kommer det vara genom hela livet för honom/er. Men en persons "rätt" att följa med på utflykt etc triumfar inte att ev ödelägga för många andra personer. 

Ja, och en sådan plan ska såklart göras redan vid terminsstart.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Essie) skrev 2018-04-13 17:22:50 följande:

Oproffsigt av skolan att inte informera/ha en dialog med er tidigare än kvällen innan utflykten. Har full förståelse och respekt för att skolan inte låter så pass utåtagerande barn åka på utflykter där hen kan vara en fara både för sig själv och andra. Önskar att fler skolor gjorde likadant. 

Däremot tycker jag att de borde göra en tydlig plan med er föräldrar över vilka aktiviteter som er son klarar av att vara med på utan att sätta andras säkerhet på spel. Hur sorgligt det än är för er son och er så går det ju givetvis inte att ha farliga personer med på en utflykt där ingen stöttande vuxen kan punktmarkera honom. 

Jag låter hård nu, det ser jag. Förstår er sorg och besvikelse. Så kommer det vara genom hela livet för honom/er. Men en persons "rätt" att följa med på utflykt etc triumfar inte att ev ödelägga för många andra personer. 

Han är INTE farlig och han utsätter inte någon för fara.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-16 11:32:43 följande:
    Han är INTE farlig och han utsätter inte någon för fara.
    Varför har han resurs i skolan?
  • AndreaBD
    Anonym (Hmmm...) skrev 2018-04-16 11:33:47 följande:
    Varför har han resurs i skolan?

Man måste väl inte vara farlig för att ha resurs i skolan?! Mina barn hade också resurs i skolan. Dottern bara några timmar i ett år och sonen på heltid. De fick det för att de annars inte kunde sitta kvar och fokusera på det de skulle göra. De blev distraherade och skulle inte ha kommit tillbaka till sin uppgift eller kommit in i den, utan hjälp.

Tror du det är våldsamma ungar som har resurs? Det skulle vara ganska bortkastad med kvalificerad personal i alla fall.

• Anonym (Pedagog)
    AndreaBD skrev 2018-04-16 14:32:31 följande:

Man måste väl inte vara farlig för att ha resurs i skolan?! Mina barn hade också resurs i skolan. Dottern bara några timmar i ett år och sonen på heltid. De fick det för att de annars inte kunde sitta kvar och fokusera på det de skulle göra. De blev distraherade och skulle inte ha kommit tillbaka till sin uppgift eller kommit in i den, utan hjälp.

Tror du det är våldsamma ungar som har resurs? Det skulle vara ganska bortkastad med kvalificerad personal i alla fall.

TS skriver i trådstarten att sonen blir våldsam i skolan när han inte får som han vill...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Pedagog) skrev 2018-04-16 16:07:46 följande:

TS skriver i trådstarten att sonen blir våldsam i skolan när han inte får som han vill...

Att de påstår de ja, men jag har upprepade gånger skrivit att det inte är mot något levande.
  • Anonym (Trist)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-16 16:10:51 följande:

Att de påstår de ja, men jag har upprepade gånger skrivit att det inte är mot något levande.

Även om han inte skadar andra (i nuläget) så kan han ju skada sig själv när han får sina utbrott. Det är väl bra att de är rädda om din son även om inge du är det?!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trist) skrev 2018-04-16 16:31:09 följande:

Även om han inte skadar andra (i nuläget) så kan han ju skada sig själv när han får sina utbrott. Det är väl bra att de är rädda om din son även om inge du är det?!

Alltså lägg ner, så jäkla tröttsamt med påhopp.
Svar på tråden Olagligt av skolan?