• Anonym (Rädd)

    Bråkar med barnets pappa och han hotar att göra falska orosanmälningar för att förstöra för mig . Vad göra?!

    Jag och mitt barns pappa bråkar mycket. Och han har nu hotat mig att göra falska orosanmälningar för att förstöra för mig och att han även ska be andra att göra orosanmälningar för att det ska bli ännu mer trovärdigt. Han säger att barnet förstört hans liv och nu ska han förstöra vårat liv . Och att om vi inte skaffar barn hade han haft lättare att glömma mig men att han inte kan glömma mig nu pga barnet och att det förstör hans liv . Snälla är det någon som vet vad jag ska göra nu ?? Soc behöver ju inga bevis när orosanmälningar kommer in!!!! Ska jag polisanmäla detta som förtal eller vad ska jag göra??!!!!

  • Svar på tråden Bråkar med barnets pappa och han hotar att göra falska orosanmälningar för att förstöra för mig . Vad göra?!
  • Kjell2
    Anonym (Rädd) skrev 2018-05-23 15:39:31 följande:
    Sånt vet man aldrig . Han kan hitta på alla möjliga påståenden och är det tillräckligt hemskt så måste soc ingripa oavsett om det inte är så
    Nej, de måste soc inte. De måste kontakta dig och se om det kan finnas någon grund för anmälan.
  • Kjell2
    Anonym (Rädd) skrev 2018-05-23 15:32:17 följande:
    Han kommer göra allt för att barnet ska bli omhändertagen;'( orkar inte gå igenom det och bli anklagas för saker som inte stämmer och veta att det inte spelar någon roll om det finns bevis eller ej
    Så vad är alternatiet? Ge honom pengar till droger, sex, någon stans att bo, vara hans flickvän, umgås? Vad är du beredd att göra för att han inte ska anmäla?


  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Socialsekreteraren) skrev 2018-05-23 16:03:16 följande:

    Hej!

    Det bästa du kan göra är att kontakta socialtjänsten i din kommun för att rådfråga dem hur du bör gå tillväga med barnets fader. Hur som så befinner sig barnet i en konflikt mellan sina föräldrar och i sällskap av sin moder som uppenbart är påverkad av denna situation. Med detta sagt betyder INTE att du på något sätt brister, snarare visar du på goda föräldraförmågor som söker stöd vid behov. Du pratar mycket om bevis och det är inget som socialtjänsten arbetar med utan främst polisen. Självklart uppstår oro/frågetecken om flertalet anmälningar inkommer till socialtjänsten av allvarlig karaktär. Däremot ser man alltid över hur situationen ser ut och vilken trovärdighet uppgifterna har. Det blir allt mer vanligare att vårdnadshavare anmäler varandra på grund av konflikter dem emellan vilket vi är medvetna om och tar hänsyn. Också synd att du har så negativa erfarenheter av socialtjänsten. Även om du inte tror mig så vill jag understryka att det krävs omfattande oro för att vi ska kunna omhänderta ett barn. Omhändertagandet behöver också alltid fastställas av förvaltningsrätten om placeringen inte skett i samförstånd med barnets vårdnadshavare (vilket jag menar förhindrar det du säger om att socialtjänsten kan ta barn hur som). Hoppas att situationen löser sig för dig och ditt barn.


    Jobbar du inom soc? Jag vet hur det funkar och jag har varit i förvaltningsrätten förut men då var det när jag själv hade lvu och dessvärre gick dom på soc linje vilket dom oftast gör och det är mycket som blivit fel i det fallet som lett till Ivo anmälan så mitt förtroende för och erfarenheter av soc är tyvärr inte det bästa, och det gör att jag är mer orolig än vad dom flesta kanske är. Får dom säga ifall pappan gjort en orosanmälan ifall jag ringer och frågar ? Med tanke på sekretess osv
  • Anonym (Rädd)
    Kjell2 skrev 2018-05-23 16:10:51 följande:

    Så vad är alternatiet? Ge honom pengar till droger, sex, någon stans att bo, vara hans flickvän, umgås? Vad är du beredd att göra för att han inte ska anmäla?


    Nej men jag tänker att vi kanske kan reda ut det istället, och om vi kan bli sams istället även fast han känner sig sviken av mig
  • Anonym (Socialsekreteraren)
    Anonym (Rädd) skrev 2018-05-23 16:10:51 följande:

    Jobbar du inom soc? Jag vet hur det funkar och jag har varit i förvaltningsrätten förut men då var det när jag själv hade lvu och dessvärre gick dom på soc linje vilket dom oftast gör och det är mycket som blivit fel i det fallet som lett till Ivo anmälan så mitt förtroende för och erfarenheter av soc är tyvärr inte det bästa, och det gör att jag är mer orolig än vad dom flesta kanske är. Får dom säga ifall pappan gjort en orosanmälan ifall jag ringer och frågar ? Med tanke på sekretess osv


    Ja jag arbetar inom socialtjänsten, samma enhet som detta ?ärende? skulle aktualiseras om behov fanns. Den enda dem lämnar information till är dig som vårdnadshavare. Skulle han ha anmält dig kommer även socialtjänsten att ta kontakt med dig för att ställa frågor och göra en ?förhandsbedömning?.

    Vad bra att du anmälde ärendet till IVO och jag hoppas att de uppmärksammade de brister som fanns kring ditt ärende.
  • Kjell2
    Anonym (Rädd) skrev 2018-05-23 16:13:39 följande:
    Nej men jag tänker att vi kanske kan reda ut det istället, och om vi kan bli sams istället även fast han känner sig sviken av mig
    Hur då?
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Socialsekreteraren) skrev 2018-05-23 16:15:48 följande:

    Ja jag arbetar inom socialtjänsten, samma enhet som detta ?ärende? skulle aktualiseras om behov fanns. Den enda dem lämnar information till är dig som vårdnadshavare. Skulle han ha anmält dig kommer även socialtjänsten att ta kontakt med dig för att ställa frågor och göra en ?förhandsbedömning?.

    Vad bra att du anmälde ärendet till IVO och jag hoppas att de uppmärksammade de brister som fanns kring ditt ärende.


    Gör dom alltid det? För om det är väldigt allvarliga anklagelser så kan dom ju lägga akut LVU och då ställer dom ju inga frågor innan
  • Anonym (D)

    Hur ofta dyker inte trådar som dessa upp. Folk gråter ut om ditt o datt men är inte intresserade av att ta imot dom tips och råd dom får. Jag upprepar vad många andra skrivit.

    -dokumentera allt, prata inte i telefon med honom om du inte har möjlighet att spela in, vad gäller att du inte kan bevisa att telenr är hans så förstår nog alla att det är han. Varför skulle nån hota med o ta vårdnaden från nån om dom inte är personligt involverade

    -du kommer inte kunna bli vän med honom o "lösa det", ju förr du inser det ju bättre.

    -kontakta soc o berätta vad som pågår, mota Olle i grind så att säga. Kommer du efter han gjort anmälan är du körd i vilket fall som helst.

  • Kjell2
    Anonym (Rädd) skrev 2018-05-23 16:31:46 följande:
    Gör dom alltid det? För om det är väldigt allvarliga anklagelser så kan dom ju lägga akut LVU och då ställer dom ju inga frågor innan
    Jag har sett hur väldigt allvarliga falska anklagelser hanteras, i detta fallet små banr, sex, incest. Jag det kan bli en omedelbar insatts med förhör odyl som kan vara jättejobbigt. Men om det sen blir tydligt att anklagelsen är grundlös sker inget omhändertagande.


  • Annita

    Du verkar väldigt säker på att han kommer att anmäla. Men hur länge har han hållit på och hotat? På din beskrivning låter det som om han hotat ett bra tag men inget har hänt. Mycket snack och lite verkstad kanske?

  • AndreaBD

    Först och främst bör du se till att du beter det korrekt mot honom. Ge dig inte in i bråk, var väldigt saklig och gå efter lagen. Kommunicera inte mer än nödvändigt, men lugnt och artigt. Antigen lugnar han ner sig då och gör inte det han hotar med, eller så har du åtminstone gjort "rätt".

    Dokumentera allt! Helst spela in.

  • Anonym (Va)
    Anonym (Rädd) skrev 2018-05-23 12:16:18 följande:

    Varför ska jag anmäla när jag har ensam vårdnad om barnet? Han är bland annat förbannad över vårdnaden och tycker att om inte han har vårdnad så ska inte jag ha det heller !!!!!


    Fast vårdnaden har ingenting med umgänge att göra, eller barnets välmående. Om pappan finns i barnets liv och hans beteende är dåligt för barnet så ska du orosanmäla det. Eller ring socialen och förklara läget för dom, be dom om hjälp med hela situationen, innan han börjar skicka in falska anmälningar.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Rädd) skrev 2018-05-23 15:41:29 följande:

    Nej det behövs inga bevis för att omhänderta barn. Många soc arbetar med förebyggande åtgärder om dom får kännedom om att ett barn far illa. Nej alla socarbetare ksnske inte är dåliga men dom allra flesta går efter anmälningar som kommer in


    I vår kommun görs ca 1500 anmälningar till soc varje år. Dom allra flesta når inte ens en utredning utan det räcker med ett samtal.

    Finns ditt ex missbruk dokumenterat?
  • Anonym (Va)
    Anonym (Rädd) skrev 2018-05-23 16:10:51 följande:

    Jobbar du inom soc? Jag vet hur det funkar och jag har varit i förvaltningsrätten förut men då var det när jag själv hade lvu och dessvärre gick dom på soc linje vilket dom oftast gör och det är mycket som blivit fel i det fallet som lett till Ivo anmälan så mitt förtroende för och erfarenheter av soc är tyvärr inte det bästa, och det gör att jag är mer orolig än vad dom flesta kanske är. Får dom säga ifall pappan gjort en orosanmälan ifall jag ringer och frågar ? Med tanke på sekretess osv


    Om han gjort en anmälan så kommer dom att kalla dig på möte så fort som möjligt.

    Någon anmälde oss på lördag, på onsdag fick jag brev om möte på måndag.

    Då var vår anmälan inte jätte allvarlig. Så är anklagelserna så allvarliga som då påstår så kommer soc att kontakta dig snabbt.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Va) skrev 2018-05-24 08:36:02 följande:

    I vår kommun görs ca 1500 anmälningar till soc varje år. Dom allra flesta når inte ens en utredning utan det räcker med ett samtal.

    Finns ditt ex missbruk dokumenterat?


    Vilken kommun är det? Ja
Svar på tråden Bråkar med barnets pappa och han hotar att göra falska orosanmälningar för att förstöra för mig . Vad göra?!