• Äldre 25 May 22:43
    8311 visningar
    15 svar
    15
    8311

    Hälsovinster med low carb?

    Vad är era erfarenheter?

  • Svar på tråden Hälsovinster med low carb?
  • Äldre 25 May 22:57
    #1

    Mina, ytterst få, erfarenheter:

    Positivt: aningens bättre mage, aningens mindre vattensamling i kroppen,

    Negativt: Saker. Jag skriver ut dem om du vill, men låter bli om du inte vill.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 25 May 23:01
    #2
    Aniiee skrev 2018-05-25 22:57:25 följande:

    Mina, ytterst få, erfarenheter:

    Positivt: aningens bättre mage, aningens mindre vattensamling i kroppen,

    Negativt: Saker. Jag skriver ut dem om du vill, men låter bli om du inte vill.


    Berätta!
  • Äldre 25 May 23:17
    #3
    Avenia skrev 2018-05-25 23:01:08 följande:
    Berätta!
    Ok.

    Negativt: Blev trögtänk, blev kroppsligt slö, fick sämre reaktionsförmåga, fick viss muskelförtvining, fick sämre njurvärden, fick sämre insulinvärden, högre (för hög) hjärtfrekvens men sämre blodtryck.

    Nu var det här ett forskningsexperiment, så det var under läkarinsikt med en massa tester kopplade till under 2 månader, och det var väldigt low-carb (i princip samma som den värsta lchf), och jag är bara jag. Vill du testa äta low carb så gör det, men lyssna på din kropp, och ta gärna värden innan du börjar och ett par veckor efter.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Fredri­ca
    Äldre 26 May 09:04
    #4
    Avenia skrev 2018-05-25 22:43:37 följande:

    Vad är era erfarenheter?


    Ligga in på Netflix och titta på Food Choices och gå inte på LCHF low carb dieten.

    Lyssna på läkarna i dokumentären så kommer du förstå. De visar statistisk och forskning i dokumentären
  • Fredri­ca
    Äldre 26 May 09:05
    #5

    * LOGGA IN på Netflix skulle det stå

  • Äldre 26 May 09:17
    #6
    Fredrica skrev 2018-05-26 09:04:52 följande:

    Ligga in på Netflix och titta på Food Choices och gå inte på LCHF low carb dieten.

    Lyssna på läkarna i dokumentären så kommer du förstå. De visar statistisk och forskning i dokumentären


    Har inte netflix. Har inte tid att kolla. Vill du berätta några nackdelar med low carb?
  • Fredri­ca
    Äldre 26 May 09:59
    #7
    Avenia skrev 2018-05-26 09:17:23 följande:

    Har inte netflix. Har inte tid att kolla. Vill du berätta några nackdelar med low carb?


    Svårt att förklara man behöver vetkligen se hela filmen där allt binds ihop.

    Kolla om dokumentären finns på youtube? Han som gjort dokumentären gick ner 20kg (tror jag det var) genom att äta grönt, frukt osv och inget som tillhör animaliska riket.

    Han gjorde dokumentären för att slå hål på alla myter som fick honom att inte ändra sin kost men efter allt han fick reda på så blev han Vegan.

    Alla studier visar hur dåligt kött (något som varit levande) skadar våra inre celler och våra organ osv, och mjölk - det är skrämmande att se all fakta som såklart inte företagen vill ska komma ut då de förlorar massvis med pengar om vi slutar köpa kött och mjölk osv
  • Äldre 26 May 22:10
    #8
    Fredrica skrev 2018-05-26 09:59:02 följande:

    Svårt att förklara man behöver vetkligen se hela filmen där allt binds ihop.

    Kolla om dokumentären finns på youtube? Han som gjort dokumentären gick ner 20kg (tror jag det var) genom att äta grönt, frukt osv och inget som tillhör animaliska riket.

    Han gjorde dokumentären för att slå hål på alla myter som fick honom att inte ändra sin kost men efter allt han fick reda på så blev han Vegan.

    Alla studier visar hur dåligt kött (något som varit levande) skadar våra inre celler och våra organ osv, och mjölk - det är skrämmande att se all fakta som såklart inte företagen vill ska komma ut då de förlorar massvis med pengar om vi slutar köpa kött och mjölk osv


    Branschen är korrupt, som många andra. Jag är i stort sett vegetarian redan men vill köra hårt på liw carb men försöker hitta motivation.
  • Äldre 29 May 23:22
    #9

    Någon som fått finare hy av lågkolhydratkost?

  • Äldre 30 May 07:00
    #10
    +1

    Jag har inte upplevt något negativt med LCHF.
    Förutom i början då kroppen avgiftades från socker, en vecka var jag totalt orkeslös, enormt sug på socker och värsta tänkbara huvudvärken. Några veckor hade jag också extremt dålig hud.
    När kroppen hade vant sig vid ett liv utan socker har jag mått prima!
    Aldrig haft bättre hud!
    Inga gaser längre
    Perfekta blodvärden (kontrollerats flera gånger)
    Blir aldrig akut hungrig, menar att även om man är hungrig och viktigt att äta regelbundet så gör det inget om det ibland uppstår situation då man inte hinner/kan äta, man klarar det bättre än med kolhydratkost.
    Mer ork och energi
    Har svårt att komma på fler positiva då jag levt så länge med detta så kommer inte ens ihåg hur det var innan

  • Äldre 30 May 10:28
    #11

    Jag är inte lika svullen om magen när jag skippar spannmål och socker.
    Ju mindre frukt desto mindre gaser i magen. Har inga problem med rå vitkål eller lök, men mycket frukt sätter fart på det hela.

    Behöver inte äta hela tiden för att hålla blodsockret jämt. Det enda är att jag blir hungrigare när jag väl äter om jag skippar frukost och sedan äter sen lunch. Då går det åt större portion för att magen ska vara nöjd.

    Allmänt piggare och gladare. Slipper att vara sur för att man är hungrig eller det där suget i magen som infinner sig när jag äter vanligt.
    Orkar mer än många andra som äter traditionellt även om jag har urdålig kondis.
    Jag är mer uthållig eftersom blodsockret inte sjunker drastiskt.

    Sedan tillkommer tryggheten i att veta att jag äter bra och ren mat och slipper få i mig en massa tillsatser. Det är inte så mycket tillsatser i grönsaker och kött/fisk.
    Självklart kan man laga all mat ifrån grunden även om man inte äter LC!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 30 May 11:37
    #12

    För mig var det övervägande positivt. Jag gick ner i vikt, vilket var syftet och som jag inte lyckats med någon annan metod. På köpet fick jag en mer fungerande mage, blev piggare och mådde generellt bättre. Vid hälsoundersökning visade samtliga mina värden bättre siffror än tidigare. Jag åt gott och var mätt utan att småäta. Tappade allt sötsug.

    Nackdelarna för mig, som också gjorde att jag slutade, var att jag saknade kolhydrater. Saknade bröd och pasta. Samt att jag upplevde det jobbigare att laga mat. Efter några månader på LCHF tappade jag även väldigt mycket hår. Fick klippa håret då det blev så tunt. Enligt frisör och läkare berodde det inte så mycket på LCHF, utan är vanligt vid stora livsstilsförändringar och viktnedgång. Det växte i alla fall tillbaka och blev efter ett tag tjockt igen, men jag tyckte det var jättejobbigt när det skedde.

  • Äldre 30 May 22:21
    #13
    Kelsson1 skrev 2018-05-30 07:00:28 följande:

    Jag har inte upplevt något negativt med LCHF.

    Förutom i början då kroppen avgiftades från socker, en vecka var jag totalt orkeslös, enormt sug på socker och värsta tänkbara huvudvärken. Några veckor hade jag också extremt dålig hud.

    När kroppen hade vant sig vid ett liv utan socker har jag mått prima!

    Aldrig haft bättre hud!

    Inga gaser längre

    Perfekta blodvärden (kontrollerats flera gånger)

    Blir aldrig akut hungrig, menar att även om man är hungrig och viktigt att äta regelbundet så gör det inget om det ibland uppstår situation då man inte hinner/kan äta, man klarar det bättre än med kolhydratkost.

    Mer ork och energi

    Har svårt att komma på fler positiva då jag levt så länge med detta så kommer inte ens ihåg hur det var innan


    Wow! Det verkar funka för dig. Blir totalt sugen på att köra low carb.
  • Äldre 31 May 06:18
    #14
    Avenia skrev 2018-05-30 22:21:49 följande:
    Wow! Det verkar funka för dig. Blir totalt sugen på att köra low carb.
    Det har fungerat perfekt!
    Har tappat över 30kg och inga negativa effekter, bara positiva.
    Sedan tycker jag att jag äter bra, mycket grönsaker och någon protein till (och sås).
    Visst blir även jag sugen på kolhydrater ibland men då äter jag en macka (grovt bröd, max en gång i veckan) och är nöjd.
    Glömde nämna att jag har alltid haft problem med förstoppning även det har jag blivit av med när jag äter LCHF.
  • Äldre 31 May 06:32
    #15
    EnGladPingvin skrev 2018-05-30 11:37:34 följande:

    För mig var det övervägande positivt. Jag gick ner i vikt, vilket var syftet och som jag inte lyckats med någon annan metod. På köpet fick jag en mer fungerande mage, blev piggare och mådde generellt bättre. Vid hälsoundersökning visade samtliga mina värden bättre siffror än tidigare. Jag åt gott och var mätt utan att småäta. Tappade allt sötsug.

    Nackdelarna för mig, som också gjorde att jag slutade, var att jag saknade kolhydrater. Saknade bröd och pasta. Samt att jag upplevde det jobbigare att laga mat. Efter några månader på LCHF tappade jag även väldigt mycket hår. Fick klippa håret då det blev så tunt. Enligt frisör och läkare berodde det inte så mycket på LCHF, utan är vanligt vid stora livsstilsförändringar och viktnedgång. Det växte i alla fall tillbaka och blev efter ett tag tjockt igen, men jag tyckte det var jättejobbigt när det skedde.


    Tappa hår låter inte bra men det växer ju ut. Jag tappade mycket nyligen efter stress och har inte "råd" att tappa mer. Men den risken får jag ta. Har så mycket att vinna på att få ner inflammationer.
Svar på tråden Hälsovinster med low carb?