• alexisonfire

Ojämn bodelning?

Jag och min sambo kommer med största sannolikhet att separera snart och jag har påbörjat ett excel-dokument för att räkna på bodelningen. Om jag förstått det hela rätt så är det så att det vi ägde innan vi blev sambos behåller den som hade det och det vi köpt i efterhand ska delas upp lika.
    Grejen är den att vi har ett högtalarsystem som är påkostat som jag räknar med att sambon kommer vilja behålla och nu när jag har delat upp det mesta av värde så har jag lagt de flesta saker på mig och högtalarsystem och lite annat på sambon. Då skiljer det fortfarande ca 36000 kr på värdet på mina saker och sambons saker.
    Jag förstår ju att vi kommer behöva sätta oss och dela upp det ihop sen, har bara gjort detta för att få ett hum om vad jag kommer behöva spara till och köpa sen.

Men hur delar vi upp så att det blir lika när de saker som isåfall hamnar på sambon är värda så mycket mer?
    Vad säger lagen och hur har ni som separerat gjort?

För att förtydliga så är vi alltså inte gifta.

• Svar på tråden Ojämn bodelning?
  • olof 45
    Anonym (123) skrev 2018-06-19 15:16:40 följande:
    Jag hänvisade aldrig till juridik. Är dock jävligt oetiskt om ts sambo hade betalat högtalarsystemet ur egen ficka. 
    Men vissa kanske är så pengakåta.
    Igen: det där kallas "kvinnofällan". Det kan mycket väl vara så att sambon haft pengar "i egen ficka" eftersom den andra parten betalat alla "tråkiga" löpande utgifter. Det är därför samolagen existerar! Därför att män generellt lägger pengar på bilar, båtar och andra leksaker, medans kvinnor inte gör så.

Dessutom är naturligtvis en fråga om bodelning en juridisk fråga.
  • olof 45
    Anonym (M) skrev 2018-06-19 15:25:24 följande:

Har bostad eller möbler skaffats efter man flyttat ihop antas automatiskt att det skaffats för att användas tillsammans. Då är det upp till den sambo som påstår något annat att bevisa det.

Så om högtalarna bara används av honom, så är det hans högtalare. Men det måste han kunna bevisa, annars ingår dom i bohaget som ska delas.

Det kommer inte gå att bevisa. Sådana saker som anses vara personliga/för personligt bruk är saker som kläder - vilket uppenbart inte kan användas av andra parten.

Jag har sett ett fall angånde en jättedyr kaffemaskin, där ena parten älskar kaffe och den andra inte ens dricker det. Kaffedrickaren menade att den var köpt för hans eget personliga bruk, men rätten gick inte med på det. Den kunde nämligen också användas när de hade gäster osv., så det räknades som bohag.
  • Anonym (123)
    olof 45 skrev 2018-06-20 07:52:25 följande:
    Igen: det där kallas "kvinnofällan". Det kan mycket väl vara så att sambon haft pengar "i egen ficka" eftersom den andra parten betalat alla "tråkiga" löpande utgifter. Det är därför samolagen existerar! Därför att män generellt lägger pengar på bilar, båtar och andra leksaker, medans kvinnor inte gör så.

Dessutom är naturligtvis en fråga om bodelning en juridisk fråga.
    Så det kallas kvinnofällan om en män köper en dyr pryl för egna pengar och kvinnan inte får dela på den vid bodelning? Jag kallar det för misslyckad golddigging.

"Det kan mycket väl vara"... nu bara chansar du ju. Men om det vore så, varför la kvinnan de pengarna på de tråkiga sakerna då? Kan hon inte tänka själv? 

Jag vet att bodelning är juridisk. Men mitt inlägg handlade inte om juridik, det handlade om moral.
  • Aliona
    Anonym (123) skrev 2018-06-19 15:16:40 följande:

Jag hänvisade aldrig till juridik. Är dock jävligt oetiskt om ts sambo hade betalat högtalarsystemet ur egen ficka. 

Men vissa kanske är så pengakåta.

Som andra redan har förklarat för dig - saker som man köpt under tiden som man var sambo ska delas lika oavsett vem som betalat det, just för att det inte ska bli någon skillnad på om en betalar förbrukningsvaror (mat, försäkring, resor, nöjen och aktiviteter) och den andra dyra prylar.
  • Aliona

Blir det en stor skillnad så ska den som får minst i värde få ersättning i pengar för mellanskillnaden. Men sambolagen är inte tvingande, så man kan också nöja sig med att var och en tar vad den vill ha och behöver. Har separerat två gånger och då bara delade vi utan att räkna på värdet, men då hade vi bidragit ganska lika och ingen av oss led direkt någon nöd.

• Anonym (123)
    Aliona skrev 2018-06-20 10:18:25 följande:
    Som andra redan har förklarat för dig - saker som man köpt under tiden som man var sambo ska delas lika oavsett vem som betalat det, just för att det inte ska bli någon skillnad på om en betalar förbrukningsvaror (mat, försäkring, resor, nöjen och aktiviteter) och den andra dyra prylar.
    Och du kan ju läsa vad jag mer skrivit. Jag är fullt medveten om detta. Det handlar om vem som har mage att göra sådant.

Om den ena bidrar köper mer förbrukningsvaror så kommer en "jämn" bodelning inte jämna ut det i vilket fall. Och om man ens accepterar att ens partner inte bidrar lika mycket till förbrukningsvaror så är man ju rätt dum faktiskt. Men men... jag antar att den som är dummast är den som inte tänker på sånt här i förväg och inte säkrar upp sin egendom.
  • Aliona
    Anonym (123) skrev 2018-06-20 10:31:05 följande:

Och du kan ju läsa vad jag mer skrivit. Jag är fullt medveten om detta. Det handlar om vem som har mage att göra sådant.

Om den ena bidrar köper mer förbrukningsvaror så kommer en "jämn" bodelning inte jämna ut det i vilket fall. Och om man ens accepterar att ens partner inte bidrar lika mycket till förbrukningsvaror så är man ju rätt dum faktiskt. Men men... jag antar att den som är dummast är den som inte tänker på sånt här i förväg och inte säkrar upp sin egendom.

Tyvärr är inte alla lika smarta som du. Men du kanske tycker att de ska skylla sig själva?
  • Anonym (123)
    Aliona skrev 2018-06-20 10:43:10 följande:
    Tyvärr är inte alla lika smarta som du. Men du kanske tycker att de ska skylla sig själva?
    Ja det kanske vore en nyttig läxa att lära sig.
  • olof 45
    Anonym (123) skrev 2018-06-20 10:11:05 följande:
    Så det kallas kvinnofällan om en män köper en dyr pryl för egna pengar och kvinnan inte får dela på den vid bodelning? Jag kallar det för misslyckad golddigging.

"Det kan mycket väl vara"... nu bara chansar du ju. Men om det vore så, varför la kvinnan de pengarna på de tråkiga sakerna då? Kan hon inte tänka själv? 

Jag vet att bodelning är juridisk. Men mitt inlägg handlade inte om juridik, det handlade om moral.
    Men din "moral" bygger ju på en del konstiga antaganden... Som tur är så finns det lagar som förhindrar att folk gör sådana antaganden...

Men bara för skojs skull: Kan inte HAN tänka själv? Fattar han inte att om han köper svindyra saker för sina "egna" pengar, så blir halva hennes vid en separation, om han inte gör dem till enskild egendom via t.ex. ett samboavtal? (Detta måste göras i samförstånd med sin partner, men om det verkligen ÄR så att de delar ekonomin på rättvist sätt och enbart HANS pengar gått åt till högtalarna, så skulle hon väl säkerligen ha skrivit på.)
  • olof 45
    Anonym (123) skrev 2018-06-20 10:31:05 följande:

Vem som "har mage" att följa lagen ?  Ja du, det flesta får man hoppas :)
Svar på tråden Ojämn bodelning?