• alexisonfire

Ojämn bodelning?

Jag och min sambo kommer med största sannolikhet att separera snart och jag har påbörjat ett excel-dokument för att räkna på bodelningen. Om jag förstått det hela rätt så är det så att det vi ägde innan vi blev sambos behåller den som hade det och det vi köpt i efterhand ska delas upp lika.
    Grejen är den att vi har ett högtalarsystem som är påkostat som jag räknar med att sambon kommer vilja behålla och nu när jag har delat upp det mesta av värde så har jag lagt de flesta saker på mig och högtalarsystem och lite annat på sambon. Då skiljer det fortfarande ca 36000 kr på värdet på mina saker och sambons saker.
    Jag förstår ju att vi kommer behöva sätta oss och dela upp det ihop sen, har bara gjort detta för att få ett hum om vad jag kommer behöva spara till och köpa sen.

Men hur delar vi upp så att det blir lika när de saker som isåfall hamnar på sambon är värda så mycket mer?
    Vad säger lagen och hur har ni som separerat gjort?

För att förtydliga så är vi alltså inte gifta.

• Svar på tråden Ojämn bodelning?
  • XEmmabus
    Anonym (Hifi) skrev 2018-06-28 22:46:06 följande:

Hifi-prylar av hög kvalite minskar inte alls i värde på samma sätt som en tv eller dator.

Jag hade själv en bodelning som innebar att jag tog _alla_ möbler och exet behöll högtalarna (övriga stereodelar hade han köpt innan vi gifte oss). Om ts går back om man bara räknar in det som köptes sedan de flyttade ihop ska mannen kompensera henne med pengar eller möbler av ett värde så båda är nöjda.

Har inte utgivit mig för att vara expert på vad högtalare kostar. Ville uppmärksamma TS om att det är dagsaktuellt värde som gäller. Sedan har jag svårt att tro att högtalarna inte minskar i pris. Vi vet ju inte heller när de är inköpta. Men det var inte min poäng med mitt inlägg.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-06-28 22:26:45 följande:

Nej där har du faktiskt fel , man måste inte dela upp allt 50/50 man får dela upp det som man vill om man är överens.

Ja precis, man kan så klart välja att inte tillämpa sambolagen om man är överens sinsemellan att göra på annat sätt, men inte för att någon annonym snubbe på nätet tycker att man är pengakåt för att man väljer att göra det man har rätt till.
  • Anonym (12345)
    Aliona skrev 2018-06-29 06:03:45 följande:
    Ja precis, man kan så klart välja att inte tillämpa sambolagen om man är överens sinsemellan att göra på annat sätt, men inte för att någon annonym snubbe på nätet tycker att man är pengakåt för att man väljer att göra det man har rätt till.
    Är man inte pengakåt om man roffar åt sig så mycket man kan bara för att man  har möjlighet till det, istället för att använda sunt föfrnuft?
  • Anonym (12345)
    alexisonfire skrev 2018-06-15 10:24:37 följande:

Jag och min sambo kommer med största sannolikhet att separera snart och jag har påbörjat ett excel-dokument för att räkna på bodelningen. Om jag förstått det hela rätt så är det så att det vi ägde innan vi blev sambos behåller den som hade det och det vi köpt i efterhand ska delas upp lika.
    Grejen är den att vi har ett högtalarsystem som är påkostat som jag räknar med att sambon kommer vilja behålla och nu när jag har delat upp det mesta av värde så har jag lagt de flesta saker på mig och högtalarsystem och lite annat på sambon. Då skiljer det fortfarande ca 36000 kr på värdet på mina saker och sambons saker.
    Jag förstår ju att vi kommer behöva sätta oss och dela upp det ihop sen, har bara gjort detta för att få ett hum om vad jag kommer behöva spara till och köpa sen.

Men hur delar vi upp så att det blir lika när de saker som isåfall hamnar på sambon är värda så mycket mer?
    Vad säger lagen och hur har ni som separerat gjort?

För att förtydliga så är vi alltså inte gifta.

Hur har ni delat övriga kostnader i hushållet, drift, lån, mat, hyra eller vad det nu är.
    Alltid  intressant att höra.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-06-29 07:20:24 följande:

Är man inte pengakåt om man roffar åt sig så mycket man kan bara för att man  har möjlighet till det, istället för att använda sunt föfrnuft?

Är det ts du pratar om eller ett hypotetiskt fall?
  • Anonym (12345)
    Aliona skrev 2018-06-29 07:36:25 följande:
    Är det ts du pratar om eller ett hypotetiskt fall?
    Ett hypotetiskt fall.
  • olof 45
    Anonym (12345) skrev 2018-06-28 22:24:07 följande:
    Tror du har missupfattat sambolagen, det är ingen lag som säger att man måste dela lika.
    Det går utmärkt att den som köpt något själv också behåller det om man är överens.
    Man bryter inte mot några lagar bara för att man inte delar 50/50 ingen kommer slänga någon i fängelse.
    Inget av det där du nu skrivit har jag påstått... Men jag tycker att folk har rätt att få veta sina rättigheter... Hon behöver inte gå med på att dela på annat sätt än 50/50 (minus saker som är exkluderade i sambolagen). 

PS. Man bryter visst mot "några lagar", i det fall man inte är överens och ena parten propsar på något som är i strid med 50/50: samboLAGEN. Det är en lag... Man hamnar inte i fängelse, men man kan absolut kräva bodelningen via rättssystemet.
  • olof 45
    Aliona skrev 2018-06-29 06:03:45 följande:
    Jättebra inlägg Aliona !
  • olof 45
    Anonym (12345) skrev 2018-06-29 07:20:24 följande:
    "Sunt försnuft" i sådana här situationer är knappast objektivt... Däför finns det lagar...
  • sextiotalist
    XEmmabus skrev 2018-06-29 02:46:41 följande:
    Har inte utgivit mig för att vara expert på vad högtalare kostar. Ville uppmärksamma TS om att det är dagsaktuellt värde som gäller. Sedan har jag svårt att tro att högtalarna inte minskar i pris. Vi vet ju inte heller när de är inköpta. Men det var inte min poäng med mitt inlägg.
    Som sambo till en hifinörd, så har jag förstått att bra högtalare inte sjunker i pris, snarare tvärtom.
Svar på tråden Ojämn bodelning?