• alexisonfire

Ojämn bodelning?

Jag och min sambo kommer med största sannolikhet att separera snart och jag har påbörjat ett excel-dokument för att räkna på bodelningen. Om jag förstått det hela rätt så är det så att det vi ägde innan vi blev sambos behåller den som hade det och det vi köpt i efterhand ska delas upp lika.
    Grejen är den att vi har ett högtalarsystem som är påkostat som jag räknar med att sambon kommer vilja behålla och nu när jag har delat upp det mesta av värde så har jag lagt de flesta saker på mig och högtalarsystem och lite annat på sambon. Då skiljer det fortfarande ca 36000 kr på värdet på mina saker och sambons saker.
    Jag förstår ju att vi kommer behöva sätta oss och dela upp det ihop sen, har bara gjort detta för att få ett hum om vad jag kommer behöva spara till och köpa sen.

Men hur delar vi upp så att det blir lika när de saker som isåfall hamnar på sambon är värda så mycket mer?
    Vad säger lagen och hur har ni som separerat gjort?

För att förtydliga så är vi alltså inte gifta.

• Svar på tråden Ojämn bodelning?
  • Anonym (123)
    olof 45 skrev 2018-06-28 13:25:05 följande:
    Och jag hoppas att kvinnor som har män som "säkrar sin egendom" ser sig om efter ett bättre förhållande...
    Och glömde skriva. 
    i mitt exempel ovan, tycker kvinnan borde se sig om efter en bättre man om han får för sig att säkra upp sitt högtalarsystem för en halv mille?
  • olof 45
    Anonym (123) skrev 2018-06-28 13:54:55 följande:
    Men det som KAN mätas i kronor och ören borde också mätas. Allt annat är flytande variabler som man får man ju jämna ut via ansvar och socialt beteende.

Men drar ett överväldigande exempel bara för dig då:
    -Kvinnan köper man och kläder: 5 000
    -Mannen köper man och kläder: 5 000
    -Mannen köper högtalare för 500 000
    -Mannen bygger ett hem
    -Mannen städar och vårdar hemmet.
    -Mannen sköter barnen.
    -Mannen tvättar bilarna.
    -Mannen skottar snö.
    -Mannen målar om i vardagsrummet.
    -Kvinnan ligger på soffan och latar sig hela dagarna.

Förtjänar kvinnan fortfarande högtalarna tycker du? För det tycker din älskade sambolag.
    jag tycker inte löjeväckande exempel för en diskussion framåt
  • Anonym (123)
    olof 45 skrev 2018-06-28 14:26:33 följande:
    jag tycker inte löjeväckande exempel för en diskussion framåt
    Ok kan du inte svara så kan du inte. Det är ju dock ett exempel som kan existera i verkligheten.
  • fjanten
    Anonym (123) skrev 2018-06-28 15:00:14 följande:

Ok kan du inte svara så kan du inte. Det är ju dock ett exempel som kan existera i verkligheten.

Ja, precis, för normen är ju att mannen oftast ansvarar för städning, matlagning, planering och inköp av hushållsvaror, planering och inköp av barnens kläder, vabbar mest, tar ut längst föräldraledighet. Eller hur? För tittar man på samhället i stort så är det ju oftast mannen i ett förhållande som har huvudansvaret för såna saker.
  • Anonym (123)
    fjanten skrev 2018-06-28 15:29:53 följande:
    Ja, precis, för normen är ju att mannen oftast ansvarar för städning, matlagning, planering och inköp av hushållsvaror, planering och inköp av barnens kläder, vabbar mest, tar ut längst föräldraledighet. Eller hur? För tittar man på samhället i stort så är det ju oftast mannen i ett förhållande som har huvudansvaret för såna saker.
    Men snälla du läs tråden istället. Har jag sagt att det är normen? Nej. Det är ett exempel (som skulle kunna vara verkligt) där kvinnan skulle få en kvarts miljon ingen anledning alls enligt den lag vi har idag.
  • fjanten
    Anonym (123) skrev 2018-06-28 15:33:34 följande:

Men snälla du läs tråden istället. Har jag sagt att det är normen? Nej. Det är ett exempel (som skulle kunna vara verkligt) där kvinnan skulle få en kvarts miljon ingen anledning alls enligt den lag vi har idag.

Ja, fast personen du tjaffsar med försöker ju förklara att sambolagen ofta kan bli blir "orättvis" på pappret för mannen, men inte i verkligheten. Det beror på att det OFTAST är kvinnan som stått för sakerna jag radade upp i förra inlägget, inte mannen. Sedan finns undantag. Men lagen är uppbyggd kring normalfallet, inte undantaget...
  • Anonym (123)
    fjanten skrev 2018-06-28 16:02:17 följande:
    Ja, fast personen du tjaffsar med försöker ju förklara att sambolagen ofta kan bli blir "orättvis" på pappret för mannen, men inte i verkligheten. Det beror på att det OFTAST är kvinnan som stått för sakerna jag radade upp i förra inlägget, inte mannen. Sedan finns undantag. Men lagen är uppbyggd kring normalfallet, inte undantaget...
    Och det är det jag inte har fått något svar på i denna tråden. VARFÖR står kvinnan för de sakerna? Kan hon inte tänka så långt att hon förstår att det blir bättre om det delas istället?
    Och om hon fortsätter betala så kanske det blir ett uppvaknande för henne vid ett uppbrott istället. Nu lagstiftar vi så att vi kan fortsätta vara dumma.
    Jag kan bara inte förstå mentaliteten och moralen hos den som anser att kvinnan har rätt till högtalarna i mitt exempel ovan.
  • fjanten
    Anonym (123) skrev 2018-06-28 16:13:26 följande:

Och det är det jag inte har fått något svar på i denna tråden. VARFÖR står kvinnan för de sakerna? Kan hon inte tänka så långt att hon förstår att det blir bättre om det delas istället?

Och om hon fortsätter betala så kanske det blir ett uppvaknande för henne vid ett uppbrott istället. Nu lagstiftar vi så att vi kan fortsätta vara dumma.

Jag kan bara inte förstå mentaliteten och moralen hos den som anser att kvinnan har rätt till högtalarna i mitt exempel ovan.
    Fast lagar stiftas enligt vad som passar för de allra flesta, inte undantagen....

Varför kvinnan står för förbrukningsvarorna? Vab? FL? Deltidsarbete? Ja, för att vi inte har kommit längre än så i samhället vi lever i... Vi går sakta mot ett mer jämställt samhälle, men ännu är vi inte där.
  • Anonym (123)
    fjanten skrev 2018-06-28 16:16:17 följande:
    Fast lagar stiftas enligt vad som passar för de allra flesta, inte undantagen....

Varför kvinnan står för förbrukningsvarorna? Vab? FL? Deltidsarbete? Ja, för att vi inte har kommit längre än så i samhället vi lever i... Vi går sakta mot ett mer jämställt samhälle, men ännu är vi inte där.
    Så dom som har valt att leva i en jämställd relation redan nu ska straffas?

Själv tycker jag det är bullshit att det är samhället som ska vara jämställt i det här fallet. Varje par kan göra det millimeterjämställt om de så vill, det är inget i samhället som står i vägen. Samhället har redan gett möjligheterna, vad är problemet?
  • fjanten
    Anonym (123) skrev 2018-06-28 16:35:09 följande:

Så dom som har valt att leva i en jämställd relation redan nu ska straffas?

Själv tycker jag det är bullshit att det är samhället som ska vara jämställt i det här fallet. Varje par kan göra det millimeterjämställt om de så vill, det är inget i samhället som står i vägen. Samhället har redan gett möjligheterna, vad är problemet?

Hur kan du inte se vad problemet är?

1. De allra flesta är inte jämställda i sina förhållanden

2. De få som är helt jämställda har ju inga problem, för de ser ju till att vardera person bidrar till hushållet jämställt, och ser till att köpa in ca 50/50 av värdet på saker alternativt skriver avtal

Är det en nyhet för dig att vi stiftar lagar, förnyar lagar och tar bort lagar, efter hur samhället ser ut i stort? Inget hindrar ju att avtala bort just denna lag om man vill det - det är enklare än att ta bort lagen och alla ojämställda ska avtala till sig det, för att inte samhället ska bli helt skevt.
Svar på tråden Ojämn bodelning?