Anonym (...) skrev 2018-08-17 00:43:41 följande:
Du har gjort det väldigt tydligt att du tycker att merparten av skribenterna här ligger långt under din intellektuella nivå men trots att jag läst samtliga inlägg du skrivit ser jag fortfarande inte vad du själv bidragit med till tråden. Att det är olagligt att köpa sex? Det är nog väldigt få som missat det. Att det är fel att köpa sex för att det är olagligt? Är inget konkret argument för varför sexköp nödvändigtvis bör förbli olagliga och tillför egentligen ingenting. Att du inte förstår varför det finns människor som väljer att köpa sex? Det är förvisso ett intressant sidospår där man skulle kunna diskutera i vilken grad det är njutbart när det sker som en tjänst eller vilka bakomliggande skäl sexköpare har men det är fortfarande rätt irrelevant för vad som diskuteras i tråden. Dessutom har det väl om något visat på din oförmåga att sätta dig in i andra människors situationer. Att du enligt egen utsago verkar ha extremt lätt att få kvinnor och många som villigt särar på benen för dig (samt som du ger massor av orgasmer, hur nu den informationen är relevant för den här tråden) betyder inte att alla män har det. Det finns män som av olika anledningar (utseende, övervikt, funktionshinder, blyghet, begränsad social förmåga osv osv) har svårare för att attrahera en kvinna och därigenom överhuvudtaget saknar möjligheten att välja mellan de två till att börja med.
Att nämna och sedermera klistra in ett flertal sidors betänkande i en tråd är inte heller att själv presentera några motargument. Det är på sin höjd en förhoppning om att andra skribenter ska ta sig tiden att läsa igenom det och utgå från den problematik som där presenteras när man diskuterar sexhandelns varande eller icke-varande. Om du verkligen önskat diskutera utifrån betänkandet eller velat lägga extra vikt vid någon av de argument som där framfördes hade du rimligen spaltat upp dem eller pekat ut dem. Nu ligger det istället nära till hands att misstänka att det var ett enkelt sätt för att argumentera emot utan att själv behöva lägga tid och energi på att framföra argument och säkerligen utgick du också ifrån att de flesta inte skulle bemöda sig med att läsa igenom det.
Jag har detta till trots läst igenom SOU 1995:15. Ska vi ta en titt på några av de argument som där framfördes?
-HIV/AIDS
Undvikes enklast genom att alltid använda kondom (vilket de flesta eskorter och sexköpare med någon slags självbevarelsedrift gör oavsett sexhandelns legala status).
-Kvinnors fysiska/psykiska välmående (att det finns en hel del som inte mår bra eller råkar ut för övergrepp, misshandel osv)
Är absolut ett stort problem och kan man sluta sig till att ett förbud har en starkt positiv inverkan är det också ett tungt argument emot laglig sexhandel. Dock väldigt tveksamt vilken effekt förbudet har i praktiken. I dagsläget innebär det bl.a att det inte går att tillhandahålla säkrare mötespunkter för eskorter i form av exempelvis bordeller. Istället tvingas de genomföra all handel ensamma och inte sällan på osäkra mötesplatser (i kunders hem, i deras bilar osv). Alltså betydligt mer gynnsamma omständigheter för den man som vill förgripa sig på eller misshandla en kvinna.
Sen behöver man också fråga sig vilka typer av män som begår dessa brott. Är det troligt att män som är kapabla till våldsbrott i form av övergrepp och misshandel inte är kapabla till att bryta mot sexköpslagen? Det tror inte jag. Jag tror snarare att de män som avskräcks från att köpa sex för att det är olagligt förmodligen också är män som är mindre benägna till att begå andra brott till att börja med.
-Jämställdhetsperspektivet (att möjligheten att köpa tillgång till en kvinnas kropp skulle ge mannen mer makt/ej vara förenligt med ett jämställt samhälle)
Kanske var mer relevant när lagen infördes. Mycket har hänt på 19 år och idag är det också betydligt mer vanligt med manliga prostituerade. Att det finns vissa människor av såväl manligt som kvinnligt kön som säljer sex är knappast deskriptivt för hur samhället och befolkningen ser ut i stort och jag ser inte att det ens behöver vara ojämställt i sig (förutsätter dock att man säljer sex av fri vilja, givetvis är det inte applicerbart i de fall människor tvingas till det).
Så, nu har du fått en respons på betänkandet och den problematik som där omnämndes. Så får vi se vad du hade att själv tillföra till diskussionen eller om vi ska ta det faktum att det är olagligt ytterligare några varv och klistra in mer lagtexter och andra skrivelser. Jag är inte ens för en legalisering själv utan kluven i frågan men klart jag kommer bemöta när någon inte kan lägga fram konkreta argument eller tankegångar som för diskussionen framåt samtidigt som de klagar på att andra inte gör det och dessutom illa döljer sin tro på att man själv besitter ett betydligt högre intellekt.
Thank you for your thorough and thoughtful answer, now we are talking,
I am really impressed you took the time reading all the passages and tried to sort out some of the arguments, even there was some misinterpretation of some of the statements.
As you point out we can leave my own sex life out of the picture but I never stated it was "many women", it was not even "many orgasms", on a daily basis if you compare the figure to what many people experience through masturbation. It was just a simple example of that a safe and healthy sex life could be contrasted to the option of paying someone not interested in sex (as much as in the money) and that I prefer that kind of society (possibly, but still somewhat sceptic to initiatives s.a. "white hands" in Japan). Also some have raised the question if not the popular trend "orgasmic meditation" (OM) (which I have tried myself in private but don't like as much as "clit edging"), where women pay rather high course fees for men to stroke their clits in a special manner, could be considered a kind of prostitution. My "gut feeling" though is that this is different, at least from "traditional prostitution" as discussed here.
Of course the situation today is rather different than when SOU 1995:15 was written. However, the negative effects of prostitution may be considered even more rampant today, as stated in TS' starting point.
So, in order to try to simplify my arguments against prostitution I would say one of the most serious issues is that a legalization may lead to even more negative effects, without the possibility of taking legal proceedings against perpetrators. You may refer to other crimes and that you can prosecute according to other laws but would it be an easier? Will legal brothels create a safer environment for prostitutes, with regulated working conditions for men as well as women or other genders?
However, it is not that such a solution MAY work for some, but that a legalization may be so harmful to many more. Cf e.g. the level of gun control in the US compared to Sweden and many more countries. The most common argument in the US is taken from the 2nd amendment in the constitution, the right to wear arms. It has even been stated that more guns would make it safer.
Now, there is a very simple argument against that. For every gun there is a finite probability it will be used and kill or injure someone. That's why they are made, isn't it? It follows from pure probability considerations that the more guns the more shootings and the more injuries and the more killed.
That's why Sweden has taken another approach against guns: You don't have the right to wear a gun in public places and not even the right to own one without special permission and a clear purpose such as hunting. The evidence from Australia is rather clear, restricted gun control clearly diminished the negative effects from guns when stricter control was imposed.
A similar argument may be stated against prostitution. It is not that it may not work in some cases, but that you raise the probability for a lot of negative side effects considering all cases. You may e.g. require a condom, but then you may continue the arguments pro prostitution in the same line: Why shouldn't people be allowed to agree a condom should not be used at their free consent, or make it a question about payment a higher prize as a compensation for a higher risk? How do you control that?
There are a lot of similar cases where society doesn't allow arbitrary transactions, just because adults should be free to decide for themselves what to buy from whom, and that it may work in some cases without causing damage to the people involved.
So to wrap up, one argument against prostitution is that it would increase the probability for negative side effects, that would create a more harmful society, especially to vulnerable people which are already marginalized and exposed. Another is the basic values inherent in a legal system. As soon as a society takes a stand in an issue it also says something about it's basic values: E.g. a legalization of prostitution may be perceived as "Don't care about your intimate relations, it's just a body you can use for a while, and you can always buy what ever you want." I think this is unworthy a post modern society with human values.