Anonym (forskning) skrev 2018-07-04 15:25:01 följande:
Saknar fortfarande belägg från min fråga tidigare kring att en majoritet av alla som säljer sex skulle vara tvingade. Jag presenterade forskning som visar på raka motsatsen. Den "forskning" jag läst som säger sig ha belägg för detta, och som ständigt åberopas av anti-prositutionsgrupperingar, har sågats ett flertal gånger både pga de metoder som används och urvalet av de som undersökningarna studerat. Går att läsa mer i detalj här:
www.seksualpolitik.dk/artikler/simonsen_forsk...
papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1... (går att läsa som pdf i webbläsaren)
Läste en kommentar i denna tråd att man skulle ignorera de sexarbetare som kräver rättigheter för att kunna utföra det de gör på ett säkert sätt, och det rör sig om en väldigt stor grupp människor. Varför skulle man göra det? Varför utesluta den ena eller den andra gruppen?
Tror de flesta här är rörande överens om att de problem som finns i industrin ska bekämpas, detta utan att det behöver dras lögner om denna grupperings omfång, oavsett om det rör trafficking eller annan form av tvång Men det betyder inte att den väldigt stora grupp som varken är utsatta för trafficking eller tvång ska nekas rättigheter.
Mycket av problematiken för sexarbetarna idag verkar mer vara lagar som försvårar arbetet, stigmatisering och diskriminering.
www.aftonbladet.se/debatt/a/21GORr/ni-tjanar-...
www.independent.co.uk/news/uk/home-news/what-...
theconversation.com/the-stigma-of-sex-work-co...
Just av dessa anledningar som Amnesty, WHO, UNAIDS, UN Women etc förespråkar den nya zeeländska modellen, dvs full avkriminalisering.
Jag kan dock hålla med om att frågan om sexarbete inte är särskilt jämställd. Det läggs väldigt mycket energi på att utmåla kvinnor som säljer sex som hjälplösa offer som antingen är psykiskt sjuka eller inte förstår sitt eget bästa, vilket det inte finns några vetenskapliga belägg för, men man läser sällan detta om manliga sexarbetare trots att det också är relativt vanligt förekommande. Alla lögner som förekommer i diskussionen kring detta ämne gör att det mer luktar mycket sexualmoralism kring hela grejen.
I Tyskland beräknas det finnas mellan 400 000-500 000 prostituerade 1% har anställningsavtal detta visar ju på att få väljer frivilligt skulle det vara frivilligt skulle de självfallet se till att vid sjukdom eller annat vara skyddade och vara berättigad till a-kassa när de vill sluta