• BlueOrchid

    Bärsele till nyfödd

    Är på jakt efter en bärsele till nyfödd.

    - Ergobaby över babybjörn har jag förstått?

    - Hur tidigt kan man börja använda dem?

    - Har jag uppfattat det rätt att det är bättre att köpa en avsedd för nyfödda direkt än att hålla på med inlägg? Köper hellre en till senare när bebis vuxit ur om det är bättre?

    - Finns det någon maxgräns hur länge en bebis får vara i?

    Tar gärna emot fler tips också men är inte öppen för bärsjal utan endast bärsele.

  • Svar på tråden Bärsele till nyfödd
  • Cornellia

    Jag hade samma inställning som dig tidigare.


    Så till första skaffade jag en ergonomisk sele (manduca) och både jag och sonen hatade den första halvåret, den började fungera för oss när sonen blev lite mer stabil, och sen användes den jättemycket tills han var 2-3 år eller nått. 


    Nummer 2 föddes för tidigt och skulle således ha massor av hud mot hud och då var vi nästan tvungen att skaffa en sjal. Bästa ever! Så enkel att använda och smidig att ha nyfödd i. När han blev kanske 4-5 månader så växte han ur den, och började använda selen och precis som för stora funkade den bättre när han vart lite större. 


    Jag vet att du inte ville ha tips på sjalar, men min erfarenhet är att det är svårt och krångligt att få en sele att funka bra för nyfödningar, då funkar en enkel trikåsjal betydligt bättre. Dock förstår jag verkligen motviljan mot sjal, jag hade exakt samma innan jag egentligen blev tvungen att använda den. 


    Det bästa tipset jag kan ge är nog att testa olika ergonomiska selar, vilken passar dig bäst och funkar den för barnet.

  • BlueOrchid

    Uppskattar svaret! Du har naturligtvis helt rätt när bebis är så liten. Finns det bärsjalar som är färdigknutna eller på något sätt har någon slags anordning? Såå fruktansvärt rädd att den ska gå upp och bebis ramla ???????? Det är väl en av de främsta anledningarna till varför jag är så osugen. Kanske helt obefogat ????????

  • Jemp

    Ja, köp en sele utan spädbarnsinlägg, tex ergobaby adapt eller tula free to grow. Åtminstone tulan är lika stor i sitt yttersta läge som en där inlägg behövs. Kan användas från födseln (iaf med fullgånget barn) och utan tidsbegränsning.

  • BlueOrchid
    BlueOrchid skrev 2018-07-10 13:57:19 följande:

    Uppskattar svaret! Du har naturligtvis helt rätt när bebis är så liten. Finns det bärsjalar som är färdigknutna eller på något sätt har någon slags anordning? Såå fruktansvärt rädd att den ska gå upp och bebis ramla ???????? Det är väl en av de främsta anledningarna till varför jag är så osugen. Kanske helt obefogat ????????


    Sorry, emojis verkar inte riktigt fungera som de ska, ha ha ;) därav alla frågetecken.
  • Jemp
    BlueOrchid skrev 2018-07-10 13:57:19 följande:

    Uppskattar svaret! Du har naturligtvis helt rätt när bebis är så liten. Finns det bärsjalar som är färdigknutna eller på något sätt har någon slags anordning? Såå fruktansvärt rädd att den ska gå upp och bebis ramla ???????? Det är väl en av de främsta anledningarna till varför jag är så osugen. Kanske helt obefogat ????????


    Baby ktan är färdig"knuten" men blir så väldigt viktigt att ha rätt storlek. Sele är inte fel men sjal är inte farligt heller. En lång sjal (dvs sån du knyter, inte ringsjal), är ju några varv så även om knuten (mot förmodan, dubbelknut) skulle gå upp hinner du reagera långt innan den trasslat upp sig. I standardknyt för trikå (och flera andra sätt att knyta) sitter barnet i ett kryss så att det är "fastlåst" i korsande sjal och inte kan glida ur.
  • Cornellia
    BlueOrchid skrev 2018-07-10 13:57:19 följande:

    Uppskattar svaret! Du har naturligtvis helt rätt när bebis är så liten. Finns det bärsjalar som är färdigknutna eller på något sätt har någon slags anordning? Såå fruktansvärt rädd att den ska gå upp och bebis ramla ???????? Det är väl en av de främsta anledningarna till varför jag är så osugen. Kanske helt obefogat ????????


     


    Den vi hade var helt oknuten, bara ett långt tygstycke, men när du hade tagit på dig den så kände du dig väldigt säker, man kände verkligen att den var stabil och att barnet satt bra där den satt. Enkel och knyta var den oxå, du knöt på dig den först, sen stoppade du dit barnet. 


    Här i området så hade bvc sk "bärträffar" där man kunde testa olika sjalar och få hjälp hur dom skulle sitta, det kanske finns hos dig oxå?

  • Jsv17
    BlueOrchid skrev 2018-07-10 13:57:19 följande:

    Uppskattar svaret! Du har naturligtvis helt rätt när bebis är så liten. Finns det bärsjalar som är färdigknutna eller på något sätt har någon slags anordning? Såå fruktansvärt rädd att den ska gå upp och bebis ramla ???????? Det är väl en av de främsta anledningarna till varför jag är så osugen. Kanske helt obefogat ????????


    Min son föddes liten (trots att han var fullgången bf+2)

    Han vägde bara 2,7kg och då fungerade inte min ergobaby trots ilägg. Jag hade samma inställning till sjal, kändes krånglig att knyta och jag var lite rädd, jag köpte baby ktan som är färdig knuten och vi älskade den, men som nån nämnde ovan viktigt med rätt storlek, så köp gärna i butik där du får testa. Vi använde den första 2 månaderna sedan bytte vi still selet som jag tyckte var mycket bättre när det väl fungerade, men även om jag skulle få en normalstor bebis tror jag jag kommer använda min ktan första månaden då jag upplevde den mjukare och mysigare för en sån liten och vi fortsatte använda den ett tag hemma, lättare att slänga på och kändes mjukare mot kroppen hemma, medan jag föredrar selet ute, eller om jag ska röra på mig mycket. Nu när han är 7 månader är det endast sele som används, sjalen pensionerade jag runt 5 månader då jag tyckte han blev för tung att bära i den och att selet gav mer stöd.

    Kan varmt rekomendera både ergobaby 360 och baby ktan
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • LaFontaine

    Jag tyckte att det nyare inlägget till Ergobaby var väldigt enkelt att använda. Det var inte krångligare än att använda selen utan inlägg. 

  • Anonym (Sjal)

    En trikåsjal är helt klart bäst

    Ergo är också bra men sjal är så mycket bättre till så små.

    Baby Björn är skräp

  • LaFontaine
    Anonym (Sjal) skrev 2018-07-10 21:18:17 följande:

    En trikåsjal är helt klart bäst

    Ergo är också bra men sjal är så mycket bättre till så små.

    Baby Björn är skräp


    Nej, BabyBjörn är inte skräp. Förutom i elitistiska bärsjalsgrupper då.
  • Anonym (Sjal)
    LaFontaine skrev 2018-07-10 21:20:26 följande:

    Nej, BabyBjörn är inte skräp. Förutom i elitistiska bärsjalsgrupper då.


    Ärligt talat alla jag pratat med som burit i den lite längre stund har klagar på att de får ont i ryggen. Bebisen sitter heller inte ergonomisk vilket är dåligt för höfterna
  • LaFontaine
    Anonym (Sjal) skrev 2018-07-10 22:20:16 följande:
    Ärligt talat alla jag pratat med som burit i den lite längre stund har klagar på att de får ont i ryggen. Bebisen sitter heller inte ergonomisk vilket är dåligt för höfterna
    Jag hade en nyare variant. Väldigt skön och helt annan sittyta än de tidigare. Tyvärr skulle hade jag den bara till låns.

    Huruvida den är bättre eller sämre än andra är en smakfråga. Att hävda att det är skräp är bara trams.
  • Hemmamor

    Min syster köpte en ergobaby adapt till sin nyfödda och den fungerade jättebra.. Men deras son vägde lite mer än ditt barn.


    Jag läste runt lite och hittade den här sidan https://barnfamilj.nu/barsele/ där man skriver att bebisen som MINST ska väga 3.2 kilo.. jag vet inte riktigt hur mycket man kan böja på det men man ska ju alltid följa instruktioner.


    läste nån annanstans att lillebaby (tror jag den heter) är bra för dom allra minsta.


    Om jag var dig hade jag kört på adapt men väntat lite tills barnet väger mer än 2.7, vilket inte bör vara alltför länge :)

Svar på tråden Bärsele till nyfödd