• Anonym (P)

SD varför är du för / emot?

Jag har ingen aning hur partierna ser ut det enda jag hört om är att folk antingen hatar eller älskar SD that's it

Vore kul att höra folk som är emot SD vad ni utgår från för argument? och ni som är neutral mot SD eller stöttar SD varför ni gillar de?

• Svar på tråden SD varför är du för / emot?
  • Anonym (SD 2018)
    Anonym (aldrig SD) skrev 2018-07-18 07:58:08 följande:

Din länk säger ingenting om 50% för födda vid vecka 22.

www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/12114/1551.pdf säger 10%.

Om du läser i länken så står det att 49% överlever i vecka 22. Och hade det varit så liten chans som du påstår så hade man aldrig tillhört förlossningen i den veckan och man hafe inte heller försökt rädda barn födda i vecka 22. I vecka 22 lever barnen utanför livmodern och överlever med intensivvård.
  • Anonym (SD 2018)
    Anonym (aldrig SD) skrev 2018-07-18 07:59:10 följande:

Sedan får du gärna svara på min andra fråga;

Varför då inte sätta vecka 21 istället, eller kanske en löpande siffra knuten till medicinska framsteg?

Det är inte rimligt någonstans. Inget land i världen förutom Sverige utför aborter så sent som i vecka 22 och inget land utför legala aborter efter vecka 12 heller om det inte handlar om svåra missbildningar. Gränsen går ju alltid någonstans och vid vecka 12 är rimligt då ytterst få aborter redan genomförs efter vecka 12 och alla andra länder har satt den gränsen. Jag har gjort abort i vecka 18 och tro mig det va INTE roligt att föda ut ett halvfärdigt barn
  • Anonym (Emot)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-18 08:04:57 följande:

Det är inte rimligt någonstans. Inget land i världen förutom Sverige utför aborter så sent som i vecka 22 och inget land utför legala aborter efter vecka 12 heller om det inte handlar om svåra missbildningar. Gränsen går ju alltid någonstans och vid vecka 12 är rimligt då ytterst få aborter redan genomförs efter vecka 12 och alla andra länder har satt den gränsen. Jag har gjort abort i vecka 18 och tro mig det va INTE roligt att föda ut ett halvfärdigt barn

Poängen är att i Sverige utförs inte heller abort i vecka 22 om barnet är livsdugligt utanför kroppen. Så egentligen är vi ju överens där om att livsdugliga barn inte ska aborteras bort så sent i gravdiditeten.

Jag beklagar att höra om din abort. Samtidigt som du hade möjlighet att göra den, du bestämde själv, om SD får välja så så skulle myndigheten bestämma det åt dig istället vid den veckan.

Då har jag ännu svårare att förstå till ställningstagande.
  • Anonym (SD 2018)
    Anonym (Emot) skrev 2018-07-18 08:25:33 följande:

Poängen är att i Sverige utförs inte heller abort i vecka 22 om barnet är livsdugligt utanför kroppen. Så egentligen är vi ju överens där om att livsdugliga barn inte ska aborteras bort så sent i gravdiditeten.

Jag beklagar att höra om din abort. Samtidigt som du hade möjlighet att göra den, du bestämde själv, om SD får välja så så skulle myndigheten bestämma det åt dig istället vid den veckan.

Aborter görs i vecka 22 även om foster är livsdugliga. Det händer att man får igenom ett abortgodkännande i vecka 22 pga psykisk ohälsa hos modern eller att modern är mycket ung och då är fostret livsdugligt.
  • Anonym (aldrig SD)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-18 08:00:37 följande:
    Om du läser i länken så står det att 49% överlever i vecka 22. Och hade det varit så liten chans som du påstår så hade man aldrig tillhört förlossningen i den veckan och man hafe inte heller försökt rädda barn födda i vecka 22. I vecka 22 lever barnen utanför livmodern och överlever med intensivvård.
    Nej, det står:
    "bland dem som föddes extremt för tidigt, alltså mellan vecka 22 och 26, överlevde 49 procent "
    De som föds i vecka 26 har högre överlevnadsgrad än de i vecka 22.

Du verkar ha lite problem med att ta åt dig fakta.
  • Anonym (SD 2018)
    Anonym (Emot) skrev 2018-07-18 08:25:33 följande:

Jag hade hellre haft en abortgräns vid vecka 12 än att kunna göra fri abort så sent och ångra sig för resten av livet . Ju senare en abort genomförs desto större psykiskt lidande för modern då man skapat mer band till barnet än om aborten genomförts senare. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur dåligt jag skulle komma att må efter det och jag känner mig nästan lurad att imgen förvarna mig om hur foster ser ut i den veckan m.m för den bilden av mitt barn som jag aborterade och fick föda fram kommer aldrig försvinna. Antar att du är man
  • Anonym (aldrig SD)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-18 08:04:57 följande:
    Återigen har du fel och visar hur lite du kan om ämnet.
    6 länder tillåter abort i vecka 22.
  • Anonym (SD 2018)
    Anonym (aldrig SD) skrev 2018-07-18 08:34:23 följande:

Nej, det står:

"bland dem som föddes extremt för tidigt, alltså mellan vecka 22 och 26, överlevde 49 procent "

De som föds i vecka 26 har högre överlevnadsgrad än de i vecka 22.

Du verkar ha lite problem med att ta åt dig fakta.

• Anonym (SD 2018)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-18 08:37:03 följande:

Jag hade hellre haft en abortgräns vid vecka 12 än att kunna göra fri abort så sent och ångra sig för resten av livet . Ju senare en abort genomförs desto större psykiskt lidande för modern då man skapat mer band till barnet än om aborten genomförts senare. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur dåligt jag skulle komma att må efter det och jag känner mig nästan lurad att imgen förvarna mig om hur foster ser ut i den veckan m.m för den bilden av mitt barn som jag aborterade och fick föda fram kommer aldrig försvinna. Antar att du är man

Än om aborten genomförts tidigare ska det stå
Svar på tråden SD varför är du för / emot?