• Anonym (Malin)

Stödtråd vid separation eller skilsmässa

Jag ska skilja mig efter 5 års äktenskap och nästa 10 års relation. Smärtan över att två barn inte längre kommer att ha sin kärnfamilj kvar är så stark och får mig under stundom att vackla i mitt beslut.

Bakgrund; en relation som blivit allt mer fylld av aggression och bråk medan kärleken och intimiteten dött ut.

Hoppas att någon där ute i samma sits vill dela tankar och känslor här och kunna ge och få stöd när allt känns svart.

• Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa
  • Anonym (Terapeuten)
    Anonym (Snart skild) skrev 2018-08-24 10:12:40 följande:
    Ett gott råd om du är familjeterapeut, om du råkar ut för par där ena parten lider av psykisk ohälsa, råd den friska parten att lämna direkt. Att hålla ihop en sådan relation har enbart negativa effekter;

Den sjuke kan lulla i sin fantasivärld utan att ta ansvar vare sig för familj eller sin psykiska status. Den friska får dels dra hela lasset, dels stånga sig blodig för att få den sjuke att söka hjälp för det går oftast. Barnen blir lidande då den friske nätt och jämt orkar och de utsätts ständigt för föräldrarnas konflikter.

Vi gick flera år i terapi, inget hände. Först efter att skilsmässoansökan lämnats in tog mitt ex fullt ut ansvar för barnen och för sitt beteende. Han har fortfarande ingen sjukdomsinsikt, däremot har han fattat att, sjuk eller ej, man inte kan uppträda hur som helst utan att det får konsekvenser.

Så skapa inte dörrmattor som blir utbrända i din iver att hålla ihop familjer. Det får i många fall enbart negativa konsekvenser.
    Jag tackar ödmjukast för rådet men jag tycker att det är ett synnerligen dåligt sätt att generalisera relationer där någon lider av psykisk ohälsa.

Psykisk ohälsa är inte en generell term och det leder inte heller per automatik till att den ena i relationen blir "dörrmatta".

Jag har träffat många par där relationsproblemen berott på psykisk ohälsa och en överväldigande majoritet av dessa har tagit tag i problemen när de kommit till insikt om dem hos mig.

Att ge rådet att "den friska parten lämnar direkt", särskilt när det är barn inblandade är ett synnerligen dåligt förslag. Relationer, familjer och människor är mycket mer komplicerade än så. Jag hoppas du förstår det.
  • Anonym (Snart skild)
    Anonym (Terapeuten) skrev 2018-08-24 13:08:20 följande:

Jag tackar ödmjukast för rådet men jag tycker att det är ett synnerligen dåligt sätt att generalisera relationer där någon lider av psykisk ohälsa.

Psykisk ohälsa är inte en generell term och det leder inte heller per automatik till att den ena i relationen blir "dörrmatta".

Jag har träffat många par där relationsproblemen berott på psykisk ohälsa och en överväldigande majoritet av dessa har tagit tag i problemen när de kommit till insikt om dem hos mig.

Att ge rådet att "den friska parten lämnar direkt", särskilt när det är barn inblandade är ett synnerligen dåligt förslag. Relationer, familjer och människor är mycket mer komplicerade än så. Jag hoppas du förstår det.

Du får givetvis tycka vad du vill men gör det då någon annanstans tack. Detta är en stödtråd för separerade.

Väldigt många (men självklart inte alla) psykiskt sjuka saknar helt insikt i sin sjukdom, tar inget ansvar alls och är verkligen helt omöjliga att leva med. I synnerhet för barnens skull ska man lämna en sådan person direkt.
  • Anonym (Terapeuten)
    Anonym (Snart skild) skrev 2018-08-24 13:52:59 följande:
    Du får givetvis tycka vad du vill men gör det då någon annanstans tack. Detta är en stödtråd för separerade.

Väldigt många (men självklart inte alla) psykiskt sjuka saknar helt insikt i sin sjukdom, tar inget ansvar alls och är verkligen helt omöjliga att leva med. I synnerhet för barnens skull ska man lämna en sådan person direkt.
    Mitt första inlägg syftade till att ge stöd åt de som funderar på separation eller de som genomgått en för att få det bättre i relationen efter.

Därefter svarade jag på ett inlägg som va riktat till mig som uppmanade mig att ge rådet till par som lever med en partner som är psykiskt sjuk att omedelbart lämna. Detta svarade jag på. Min bild av relationer där någon lever med en psykisk sjukdom är ganska glasklar. Jag har också erfarenhet av par där den andra medvetet stannar kvar för att ta hand om den som är psykiskt sjuk. Det finns många många olika sätt att hantera det på och långt ifrån alla syns på ett begränsat forum som detta.

Precis som allt här i världen så är inte allt svart eller vitt. Därav min uppmaning till den som uppmanade mig först att sluta ge den typen av synnerligen ogenomtänkta förslag. Relationer är komplicerade och vad barn mår bra/inte mår bra av kan knappast bestämmas av en ensamstående faktor som psykisk ohälsa. Det finns föräldrar som är "bättre" och mer närvarande trots deras psykiska ohälsa precis som det finns föräldrar som är helt frånvarande trots att de inte lider av psykisk ohälsa. Frågan behöver hanteras för vad den är. Inte för vad du själv upplevt att den varit. Det är inte bra att slänga ur sig saker ogenomtänkt när det handlar om människors liv eller familjer. Det blir inte bra.

/Terapeuten

• Anonym (Malin)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-08-24 06:52:20 följande:

Åh, det förstår jag! Kanske just det man behöver för att verkligen bli totalt övertygad om att man gjort rätt! Vilken belöning efter allt tråkigt som varit, det är du värd... Hur träffades ni?

Själv kan jag känna att det säkert skulle vara omöjligt att träffa någon ny...

Det var en nätdejt!

Jag kände också att det skulle vara omöjligt, men han är också separerad med barn och verkar samma önskan med vårt umgänge; sex och bra samtal, lite starköl och träning.
  • Anonym (Snart skild)
    Anonym (6barnsmamma) skrev 2018-08-24 12:31:28 följande:

Amen på det!

Exakt så. Vet precis hur du menar! Och det vet man nog bara när man varit en dörrmatta.... Lätt att döma den som stannar. Det ska man ju, det har man ju lovat inför Gud och allt heligt Men när man har försökt att stå bakom den som mår dåligt år efter år efter år så finns man inte mer. Man är tom. Känner sig som hens slav.

Håll ihop men inte på bekostnad av att en människa urlakas.

Precis så är det! Dörrmatta och utbränd blev jag i och för sig aldrig. Men många hamnar där. Just att år efter täcka upp för partners tillkortammanden, att hela tiden anpassa sig, ursäkta honom, dra hela lasset. Tassa på tå för att inte skapa konflikter, raseriutbrott. Hålls "nere" alla barnen - nu måste ni vara tysta för pappa ska vila. Usch.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Malin) skrev 2018-08-24 18:09:47 följande:

Det var en nätdejt!

Jag kände också att det skulle vara omöjligt, men han är också separerad med barn och verkar samma önskan med vårt umgänge; sex och bra samtal, lite starköl och träning.

Perfect match!

Hur får ni loss tid att ses? Är era barn ganska stora eller?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-08-24 21:45:16 följande:

Perfect match!

Hur får ni loss tid att ses? Är era barn ganska stora eller?

Väldigt små! Mina är 2 och 5 år. Hans lite äldre. Vi ses när ingen av oss har barnen. Nu i helgen lämnar jag barnen hos mina föräldrar och ger mig hän. Så underbart.
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Malin) skrev 2018-08-24 21:52:10 följande:

Väldigt små! Mina är 2 och 5 år. Hans lite äldre. Vi ses när ingen av oss har barnen. Nu i helgen lämnar jag barnen hos mina föräldrar och ger mig hän. Så underbart.

Man slutar aldrig förvånas i detta landet. Här lämnar vi iväg barnen för att gå och pippa en nätdejt år 2018 :)

Mommy of the year!
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Jösses) skrev 2018-08-24 21:56:29 följande:

Man slutar aldrig förvånas i detta landet. Här lämnar vi iväg barnen för att gå och pippa en nätdejt år 2018 :)

Mommy of the year!

Visst är det underbart du är bara avundsjuk!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Terapeuten) skrev 2018-08-24 08:11:44 följande:

Jag vill börja med att säga att det är bra att så många lyckats hitta ett sätt att stötta varandra på detta sättet vid separation eller skilsmässa.

Jag skulle dock vilja komma med en liten uppmaning till många som skriver här.

Särskilt ni som har barn. Tänk efter om en separation eller skilsmässa verkligen är den enda och slutgiltiga lösningen på problemen.

Jag ser många par som tänker i banorna av separation och skilsmässa innan de uttömt alla andra alternativ. En separation eller skilsmässa är inte lätt att gå igenom och särskilt tungt blir det för barnen. Jag ser att många tar en kort period av hur barnen reagerade och ser det som sanning. En skilsmässa för ett barn är en livslång process. Ett barn kommer aldrig glömma en skilsmässa. Under tonåren, eller när de själva ska bilda familj, kan de börja fundera på varför föräldrarna inte lyckades och det är väldigt vanligt att det är ett trauma som kommer dyka upp under tider då andra svårigheter dyker upp i livet. Det är inte heller ovanligt att det uppstår hat mot föräldrarna vid någon period i livet.

Därför förordar jag alltid att man försöker allt annat innan skilsmässa. Verkligen ALLT annat. Det gäller särskilt vid de fall då någon i relationen har förlorat känslorna, attraktionen eller känner att relationen är död. Dessa tillstånden är alltid reversibla om BÅDA parterna vill och är medvetna om vad som behöver göras för att vända på relationen. Sannolikheten är mycket stor för att man hittar en ny partner och efter några år när vardagslivet gör sig påmint igen så kommer samma problem som med den nuvarande partnern. Statistiskt är det bara 1 av 5 som skiljer sig som blir lyckligare i sån långvariga relationen efter skilsmässan.

Människan behöver bli sedd, uppskattad, älskad, känna sig trygg osv. När detta försvinner i relationen så slocknar också gnistan och passionen. Inget konstigt. Men det fantastiska är att det går att vända om ni blir uppmärksamma på vad ni gör för fel så att ni kan hitta tillbaka till varandra.

Jag har lite litteratur som jag skulle vilja tipsa om. Först rekommenderar jag denna:

www.nextory.se/bok/bullshit-de-tio-dummaste-myterna-om-varfor-en-relation-inte-kan-halla-eva-rusz/9789187371233

Läs den gärna med er partner.

Därefter, för långsiktiga resultat, denna:

www.bokus.com/bok/9789186935115/upptack-karlekens-olika-sprak/

Även om det i slutändan skulle visa sig att skilsmässa va det enda rätta så kommer det hjälpa er i nästa relation.

Lycka till allihopa!

Alla har vi fel och brister naturligtvis, liksom positiva sidor. Min man är inget undantag. Han har bra sidor/perioder också, får börja med att säga det.

Med tanke på ditt inlägg, vill jag fråga dig av uppriktigt intresse. Anser du då att jag borde stanna och kämpa vidare i äktenskapet trots att min man kan få raseriutbrott, skälla, kan säga kränkande saker till barnen o vara hårdhänt mot dem, hotar med diverse, är emotionellt "avstängd" mot mig, skuldbelägger, inte visar kärlek/ömhet, noll intimitet/närhet, sviktande respekt, knappt visar nån empati eller stöd annat än när det gäller praktiska ting? Trots att jag tagit med honom på familjerådgivning, beställt böcker kring konflikthantering med barn som han knappt läser, föreslagit annan hjälp/terapi/alternativ men som han inte söker? Hur ska jag ens kunna VILJA jobba på att hitta tillbaka till honom, eller vara intim, attraherad ? När hans beteende mot mig men ffa mot barnen får mig att tappa respekten, och därmed attraktionen...

Kruxet är ju ofta att det ligger en ANLEDNING bakom att attraktion och kärlek dör, en anledning som är det egentliga problemet i relationen. Att attraktion och känslor dör är ett symtom, inte själva grundsjukdomen. Symtomen går säkert att jobba på, men spåren och ärren i själen som grundsjukdomen gett är oerhört svåra att genuint arbeta bort ... Som du själv säger - allt är inte svart eller vitt. Och som du också säger - relationer, familjer och människor är mer komplicerade än så... än att ett generellt råd kan ges att det bästa är att kämpa vidare i äktenskapet. Är alltså ingen anklagelse utan vill gärna veta vad du skulle råda till i mitt fall.
Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa