Anonym (Terapeuten) skrev 2018-08-24 08:11:44 följande:
Jag vill börja med att säga att det är bra att så många lyckats hitta ett sätt att stötta varandra på detta sättet vid separation eller skilsmässa.
Jag skulle dock vilja komma med en liten uppmaning till många som skriver här.
Särskilt ni som har barn. Tänk efter om en separation eller skilsmässa verkligen är den enda och slutgiltiga lösningen på problemen.
Jag ser många par som tänker i banorna av separation och skilsmässa innan de uttömt alla andra alternativ. En separation eller skilsmässa är inte lätt att gå igenom och särskilt tungt blir det för barnen. Jag ser att många tar en kort period av hur barnen reagerade och ser det som sanning. En skilsmässa för ett barn är en livslång process. Ett barn kommer aldrig glömma en skilsmässa. Under tonåren, eller när de själva ska bilda familj, kan de börja fundera på varför föräldrarna inte lyckades och det är väldigt vanligt att det är ett trauma som kommer dyka upp under tider då andra svårigheter dyker upp i livet. Det är inte heller ovanligt att det uppstår hat mot föräldrarna vid någon period i livet.
Därför förordar jag alltid att man försöker allt annat innan skilsmässa. Verkligen ALLT annat. Det gäller särskilt vid de fall då någon i relationen har förlorat känslorna, attraktionen eller känner att relationen är död. Dessa tillstånden är alltid reversibla om BÅDA parterna vill och är medvetna om vad som behöver göras för att vända på relationen. Sannolikheten är mycket stor för att man hittar en ny partner och efter några år när vardagslivet gör sig påmint igen så kommer samma problem som med den nuvarande partnern. Statistiskt är det bara 1 av 5 som skiljer sig som blir lyckligare i sån långvariga relationen efter skilsmässan.
Människan behöver bli sedd, uppskattad, älskad, känna sig trygg osv. När detta försvinner i relationen så slocknar också gnistan och passionen. Inget konstigt. Men det fantastiska är att det går att vända om ni blir uppmärksamma på vad ni gör för fel så att ni kan hitta tillbaka till varandra.
Jag har lite litteratur som jag skulle vilja tipsa om. Först rekommenderar jag denna:
www.nextory.se/bok/bullshit-de-tio-dummaste-myterna-om-varfor-en-relation-inte-kan-halla-eva-rusz/9789187371233
Läs den gärna med er partner.
Därefter, för långsiktiga resultat, denna:
www.bokus.com/bok/9789186935115/upptack-karlekens-olika-sprak/
Även om det i slutändan skulle visa sig att skilsmässa va det enda rätta så kommer det hjälpa er i nästa relation.
Lycka till allihopa!
Alla har vi fel och brister naturligtvis, liksom positiva sidor. Min man är inget undantag. Han har bra sidor/perioder också, får börja med att säga det.
Med tanke på ditt inlägg, vill jag fråga dig av uppriktigt intresse. Anser du då att jag borde stanna och kämpa vidare i äktenskapet trots att min man kan få raseriutbrott, skälla, kan säga kränkande saker till barnen o vara hårdhänt mot dem, hotar med diverse, är emotionellt "avstängd" mot mig, skuldbelägger, inte visar kärlek/ömhet, noll intimitet/närhet, sviktande respekt, knappt visar nån empati eller stöd annat än när det gäller praktiska ting? Trots att jag tagit med honom på familjerådgivning, beställt böcker kring konflikthantering med barn som han knappt läser, föreslagit annan hjälp/terapi/alternativ men som han inte söker? Hur ska jag ens kunna VILJA jobba på att hitta tillbaka till honom, eller vara intim, attraherad ? När hans beteende mot mig men ffa mot barnen får mig att tappa respekten, och därmed attraktionen...
Kruxet är ju ofta att det ligger en ANLEDNING bakom att attraktion och kärlek dör, en anledning som är det egentliga problemet i relationen. Att attraktion och känslor dör är ett symtom, inte själva grundsjukdomen. Symtomen går säkert att jobba på, men spåren och ärren i själen som grundsjukdomen gett är oerhört svåra att genuint arbeta bort ... Som du själv säger - allt är inte svart eller vitt. Och som du också säger - relationer, familjer och människor är mer komplicerade än så... än att ett generellt råd kan ges att det bästa är att kämpa vidare i äktenskapet. Är alltså ingen anklagelse utan vill gärna veta vad du skulle råda till i mitt fall.