• Anonym (Malin)

Stödtråd vid separation eller skilsmässa

Jag ska skilja mig efter 5 års äktenskap och nästa 10 års relation. Smärtan över att två barn inte längre kommer att ha sin kärnfamilj kvar är så stark och får mig under stundom att vackla i mitt beslut.

Bakgrund; en relation som blivit allt mer fylld av aggression och bråk medan kärleken och intimiteten dött ut.

Hoppas att någon där ute i samma sits vill dela tankar och känslor här och kunna ge och få stöd när allt känns svart.

• Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Totalt förstörd) skrev 2018-08-29 18:24:24 följande:

Ett tag sen jag skrev i tråden och minns inte ens vad det handlade om då. Här har vi fått en dotter och han bryr sig inte ett jota om henne. Och när hon var 7 dagar gammal släpper han bomben att jag, hon och mitt äldre barn ska vara ute om 2 månader. Han kommer byta lås och slänga ut mina saker. Jag har panik, ingen bostad och ingen verkar veta om han verkligen får göra så även om huset är hans. Rasar i vikt, dålig sömn och hjärnan funkar inte alls.

Låter helt fruktansvärt. Rasa i vikt med liten bebis och allt, stackars er... du som hade behövt allt stöd o omtanke i världen nu, med en liten nyfödd. Är det fel förresten att gratulera till den lilla flickan...? Hoppas du kan hämta lite kraft ur henne o de andra barnen. Har du någon att prata med? Du hade nog behövt professionellt stöd genom detta. Låter som den värsta tänkbara kris man kan gå igenom. Skriv här så mkt du vill!! Stor styrkekram till dig!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (6barnsmamma) skrev 2018-08-30 17:56:36 följande:

Låter som pappan till mina barn. Han var inte med på förlossningen och har inte brytt sig ett skit om pojken under detta snart hans första år. Han skulle slänga ut mig men jag krävde att få huset eftersom jag har störst behov av det. Kolla om du kan göra detsamma!

Har bott själv med barnen i snart 2 månader och han har bara haft dem ca 1g/v och oftast inte alla. Bebisen har jag fullt såklart.

Hur går det för dig, själv med alla barnen? Du är en stark kvinna o mamma, verkligen. Funkar det? Hur gör man?? För att få ihop allt? Kram
  • Anonym (6barnsmamma)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-08-30 19:46:55 följande:

Hur går det för dig, själv med alla barnen? Du är en stark kvinna o mamma, verkligen. Funkar det? Hur gör man?? För att få ihop allt? Kram

Jag får nästan dagligen höra hur stark och fantastisk mamma jag är och det värmer i mitt hjärta! Barnen betyder allt och jag skulle göra vad som helst för dem. Jag lyckades hitta en ridklubb 4 mil bort som tar alla 3 flickorna i samma grupp och det underlättar jättemycket. Lägger näst minsta samtidigt som jag ammar bebisen till sömns och de andra lägger jag efteråt. Barnen hjälper till med att hänga och vika tvätt mot betalning. Ena flickan tycker om att laga mat och hjälper mig gärna om det kör ihop sig med bebisen. Vi har ofta både 1 och 2 och 3 kompisar över och då är reglerna "alla får vara med".

Jag fortsätter att plugga på heltid i nästa vecka och börjar jobba halvtid 1 oktober. Det går ihop sig ekonomiskt.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (6barnsmamma) skrev 2018-08-30 21:21:40 följande:

Jag får nästan dagligen höra hur stark och fantastisk mamma jag är och det värmer i mitt hjärta! Barnen betyder allt och jag skulle göra vad som helst för dem. Jag lyckades hitta en ridklubb 4 mil bort som tar alla 3 flickorna i samma grupp och det underlättar jättemycket. Lägger näst minsta samtidigt som jag ammar bebisen till sömns och de andra lägger jag efteråt. Barnen hjälper till med att hänga och vika tvätt mot betalning. Ena flickan tycker om att laga mat och hjälper mig gärna om det kör ihop sig med bebisen. Vi har ofta både 1 och 2 och 3 kompisar över och då är reglerna "alla får vara med".

Jag fortsätter att plugga på heltid i nästa vecka och börjar jobba halvtid 1 oktober. Det går ihop sig ekonomiskt.

Wow! Du ÄR en fantastisk mamma! Haha, mina barn skulle hojta o stoja alldeles för mkt för att jag skulle kunna lägga dem i omgångar...

Vad har du för åldrar på barnen? Helt ok om du ej vill outa det såklart...

Har du levt hittills på föräldrapenning och CSN? Hur mkt har du att leva på? Helt ok om du ej vill outa det heller såklart... bara att jag själv oroar mig för ekonomin, hur det ska gå...

Bra jobbat iaf!!
  • LitenBlomma
    Anonym (Funderar) skrev 2018-08-31 06:34:22 följande:

Wow! Du ÄR en fantastisk mamma! Haha, mina barn skulle hojta o stoja alldeles för mkt för att jag skulle kunna lägga dem i omgångar...

Vad har du för åldrar på barnen? Helt ok om du ej vill outa det såklart...

Har du levt hittills på föräldrapenning och CSN? Hur mkt har du att leva på? Helt ok om du ej vill outa det heller såklart... bara att jag själv oroar mig för ekonomin, hur det ska gå...

Bra jobbat iaf!!

Jag har inget att skämmas för, här är jag.

Mina stora vet att de måste vara tysta runt 8 när jag lägger lillebror. De får titta på tv, läsa eller spela spel. Som "belöning" får de vara vakna till 21 och ha kvällsmys i soffan. Lite egentid med mamma.

Jag har bara föräldrapenning, underhåll och barnbidrag nu. Har sökt bostadsbidrag för detta halvåret eftersom inkomsterna är så låga men vet inte än om det blir beviljat. Bidragen blir runt 20.000, csn även där bara bidragsdelen för jag vill inte ha lån blir 8.000 och ca 7.000 i lön på en halvtid på fritids.

Gör en budget i excel! Här är min! Plus Volvon som kostar nästan 4000kr i månaden inkl lån, serviceavgift och skatt.

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Anonym (Funderar)
    LitenBlomma skrev 2018-08-31 11:35:41 följande:

Jag har inget att skämmas för, här är jag.

Mina stora vet att de måste vara tysta runt 8 när jag lägger lillebror. De får titta på tv, läsa eller spela spel. Som "belöning" får de vara vakna till 21 och ha kvällsmys i soffan. Lite egentid med mamma.

Jag har bara föräldrapenning, underhåll och barnbidrag nu. Har sökt bostadsbidrag för detta halvåret eftersom inkomsterna är så låga men vet inte än om det blir beviljat. Bidragen blir runt 20.000, csn även där bara bidragsdelen för jag vill inte ha lån blir 8.000 och ca 7.000 i lön på en halvtid på fritids.

Gör en budget i excel! Här är min! Plus Volvon som kostar nästan 4000kr i månaden inkl lån, serviceavgift och skatt.

Låter som ett bra upplägg! :)

Men tack snälla för att du delar med dig! Intressant att se hur du har gjort. Men har du då ut 20 000 + 8000 + 7000 kr i månaden? Det är ju bra med pengar! Så mycket kommer jag långtifrån ha... kommer ej få underhåll eller bostadsbidrag heller...
  • LitenBlomma
    Anonym (Funderar) skrev 2018-08-31 12:52:32 följande:

Låter som ett bra upplägg! :)

Men tack snälla för att du delar med dig! Intressant att se hur du har gjort. Men har du då ut 20 000 + 8000 + 7000 kr i månaden? Det är ju bra med pengar! Så mycket kommer jag långtifrån ha... kommer ej få underhåll eller bostadsbidrag heller...

Ja precis, 35000kr. Hoppas få en liten slant i bostadsbidrag också nu i början.

Men om du inte får underhåll så delar ni på allt?
  • Anonym (Funderar)
    LitenBlomma skrev 2018-08-31 13:36:57 följande:

Ja precis, 35000kr. Hoppas få en liten slant i bostadsbidrag också nu i början.

Men om du inte får underhåll så delar ni på allt?

Shit, 35 000 efter skatt? Nog inte många som har... Du är ju rik som ett troll! Hoppas ok att jag skojar.

Jag kommer väl ha sisådär 15 000 mindre att röra mig med i månaden.... nu blir jag räääädd...

Har ni andra lika mkt att röra er med som ensamstående? :-O
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-08-31 17:07:51 följande:

Shit, 35 000 efter skatt? Nog inte många som har... Du är ju rik som ett troll! Hoppas ok att jag skojar.

Jag kommer väl ha sisådär 15 000 mindre att röra mig med i månaden.... nu blir jag räääädd...

Har ni andra lika mkt att röra er med som ensamstående? :-O

Jag har 27000 kr efter skatt och två barnbidrag.
  • LitenBlomma

Kalas idag och då kommer hans släkt. Ska bita ihop och servera fika med en hand och bebis i famnen. De skulle inte få för sig att hjälpa till. Brukar snarare lägga sig och sova i soffan... suck.

Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa