• Anonym (Malin)

Stödtråd vid separation eller skilsmässa

Jag ska skilja mig efter 5 års äktenskap och nästa 10 års relation. Smärtan över att två barn inte längre kommer att ha sin kärnfamilj kvar är så stark och får mig under stundom att vackla i mitt beslut.

Bakgrund; en relation som blivit allt mer fylld av aggression och bråk medan kärleken och intimiteten dött ut.

Hoppas att någon där ute i samma sits vill dela tankar och känslor här och kunna ge och få stöd när allt känns svart.

• Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa
  • Anonym (Brokenheart)
    GravitationenGörSitt2 skrev 2018-08-03 00:24:48 följande:

Jäklar vad patetisk jag låter.

Du låter inte ett dugg patetisk. Du har fått hjärtat krossat och har helt normala tankar. En sorgeprocess drar ner en på botten och där hamnar man när man förlorat något/någon viktig.

Jag har själv varit där, med tankar om att få slippa vakna fler morgnar, få somna in så att självmord inte skulle behöva vara en utväg. 18 månader senare tänker jag fortfarande på honom dagligen och hur han kunde gå vidare som om ingenting hänt. Betydde jag så lite?

Men det värsta har lagt sig även om det tog tid att komma upp ur det jävla svarta hålet!

För mig var det nödvändigt att gå in i ett totalt mörker under en period, men man kan inte stanna där. Min väg ut har varit min syster och hennes barn. För dom var jag viktig. Deras roliga moster.

Jag är säker på att du är viktig för många i din närhet. Ta en dag i taget. Gör ditt bästa, även om bara innebär att du tar en dusch och sen sover bort resten av dagen. Det är bra nog just nu.

Var rädd om dig och behöver du en vän att ventilera med, så hör av dig!
  • Anonym (Tufft.)

Att vara föräldraledig är kontraproduktivt. Då kommer du vara hemma och älta. Du behöver jobba, känns dig betydelsefull, möta människor.

Föräldraledighet kan sänka den mest självsäkre i sådana här lägen. Försök att styra upp en AW? Att bara lite ironiskt dra kortet för kollegorna att du behöver komma ut efter separationen och bara ha lite trevligt kommer få dem att haka på. Sitt bara inte och älta med dem.

Sen att din fd går in i kompisrelationen så lätt är ju att hon är orsaken till er separation? Hon tror att det blir enklare för dig. Du bör istället minimera kontakten med henne. Då mattas känslorna av till slut. När du tänker på henne och någon annan välj att fokusera på det ni gjort som den nya aldrig kommer uppleva (första barnet, all sex osv.) Du har gjort allt med henne redan och det väntar en ny på dig någonstans där ute. Som kommer vara så där riktigt nyförälskad i dig, vilja ligga varje dag, dejta, skratta, resa osv. exakt allt som du och din fd tappade i ert förhållande.

Du kommer inse att hela separationen inte var så dum ändå.

Tills vidare: ät, träna, jobba och sök vänskap. Ta inte heller första bästa tjej för förhållande. Se det som att du nu kan finna exakt det du vill ha!
  • theflame

Det är lätt att känna sig svag i såna här situationer i livet. För det första, det kommer antagligen att ta tid.Ta små steg, babysteps. Försök att hålla fast vid vardagliga rutiner, lura hjärnan att tro att allt är som vanligt (i den mån du orkar, viktigt viktigt). Rätt vad det är har det gått en minut utan att du tänkt på henne, sen två minuter, och tre...försök att i nån mån göra saker du tycker är kul så att du har iaf nåt annat att tänka på små stunder om dagarna. Tanken på att umgås med familj och vänner kan kännas jobbig men när man väl gjort det så märker man ibland efteråt att det gav nog nånting positivt. Du skrev att du förr har haft lätt för att fånga tjejers intresse, då har du ju det i dig nånstans. Fokusera på positiva tankar om dig själv så kommer du lyftas så sakteliga av det. Att du tänker så mkt på hur hon har det med sin nya handlar nog mest om sårad stolthet, du har blivit bortvald. Men det har vi alla blivit nån gång, vi lever i en föränderlig värld där man ibland växer ifrån varandra istället för ihop. Betyder inte att det är dig det är fel på.
  • Anonym (Funderar)

Hur går det för er, TS och ni andra?

• Anonym (6barnsmamma)

Han har haft hela semestern på sig att hämta sina kläder så igår slängde jag ned det i påsar. Jag och barnen hjälptes åt att bära bort de 10 påsarna. Skönt!

Han har nästan aldrig barnen. Och oavsett vilken tid på dygnet jag hör av mig här han oftast inte tid att prata om barnen. De gånger han har tid får jag inget vettigt svar...

Men jag mår bra! Och nästan alla barnen mår bra. Det är näst minsta pojken som saknar sin pappa. Han visar det med aggressiva utbrott. Adhdliknande beteende. Ska träffa skolpsykologen imorgon.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-08-22 10:17:32 följande:

Det går bra. Vardagen med pussel och jobb har rullat igång. Vi är ännu på god fot och hjälper varandra.

Dock har jag blivit träffat av blixten och träffar en man just nu. Väldigt opassande, men ändå härligt att känna sig lite levande igen. Har inga intentioner om att göra honom officiell eller dra barnen förstås.
  • Anonym (Snart skild)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-08-22 10:17:32 följande:

Jag är faktiskt skild idag :) brevet från tingsrätten damp ner i brevlådan. Känns lite overkligt faktiskt.

Annars är inget riktigt klart än. Barnen bor vv och vi håller på att sälja huset. Det känns som att denna hösten kommer tillvaron falla på plats igen. Jag hoppas vi är på så pass god fot att vi kan lösa bodelningen också utan bodelningsman. Men det återstår att se. Exet har en del skumma idéer.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Snart skild) skrev 2018-08-22 20:25:30 följande:

Jag är faktiskt skild idag :) brevet från tingsrätten damp ner i brevlådan. Känns lite overkligt faktiskt.

Annars är inget riktigt klart än. Barnen bor vv och vi håller på att sälja huset. Det känns som att denna hösten kommer tillvaron falla på plats igen. Jag hoppas vi är på så pass god fot att vi kan lösa bodelningen också utan bodelningsman. Men det återstår att se. Exet har en del skumma idéer.

Wow, milstolpe. Min man hade lagt skilsmässopapperna på bordet när jag kom hem idag. Skumt men bra.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (6barnsmamma) skrev 2018-08-22 11:54:35 följande:

Han har haft hela semestern på sig att hämta sina kläder så igår slängde jag ned det i påsar. Jag och barnen hjälptes åt att bära bort de 10 påsarna. Skönt!

Han har nästan aldrig barnen. Och oavsett vilken tid på dygnet jag hör av mig här han oftast inte tid att prata om barnen. De gånger han har tid får jag inget vettigt svar...

Men jag mår bra! Och nästan alla barnen mår bra. Det är näst minsta pojken som saknar sin pappa. Han visar det med aggressiva utbrott. Adhdliknande beteende. Ska träffa skolpsykologen imorgon.

Skönt att höra att du/ni mår bra, hoppas pojken också kommer att också landa, och att han får stöd av psykologen.

Alltså jag FATTAR inte vad ditt ex håller på med. Hur kan man?? Strunta i sina egna barn? Det övergår mitt förstånd.... är du inte arg mitt i allt? Hans son mår ju inte bra, och blir övergiven av sin pappa så... usch, stackars....stor styrkekram <3
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Malin) skrev 2018-08-22 16:17:29 följande:

Det går bra. Vardagen med pussel och jobb har rullat igång. Vi är ännu på god fot och hjälper varandra.

Dock har jag blivit träffat av blixten och träffar en man just nu. Väldigt opassande, men ändå härligt att känna sig lite levande igen. Har inga intentioner om att göra honom officiell eller dra barnen förstås.

Anonym (Malin) skrev 2018-08-22 16:17:29 följande:

Vad skönt att det rullar på!

Men wow, vilken härlig blixt! Förälskad? Blir ju säkert en liten extra knuff... känns det inte lite overkligt?
Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa