Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Hur ska regeringsbildningen gå till?

    Flash Gordon skrev 2019-01-07 05:50:47 följande:

    Den enda poängen här är att du jobbar hårt för att sprida det socialdemokratiska narrativet.

    - "SD är rasister"

    - "KDM kan inte driva politik utan att fråga SD om lov"

    På den första har Konstatera redan givit dig tillräckligt.

    Vad gäller den andra så har vi nu en KDM-budget som gick genom utan att den behövde förhandlas med SD, precis som Ulf sagt hela tiden. Det praktiska förfarandet för C&L förklaras här ("vill man så går det"):

    twitter.com/KristerThelin/status/1081232368583753729

    .

    Slutmålet för denna falska socialdemokratiska berättelse är att ingen annan än S ska få "söka ALLAS stöd", som Löfven själv sa. Vilket är förståeligt på sätt och vis. Skulle någon annan söka SD:s stöd och få det så är det slut med sossarnas maktposition för evigt.


    Säg mig vad det är för fel på det centerpartistiska och liberala narrativet
  • Padirac
    Konstatera skrev 2019-01-07 17:56:41 följande:

    Fast nu är det som sådant att Jimmie faktiskt tonade ned retoriken kring återvandring i somras. Ingen som bott i Sverige ska behöva återvända, sade han.

    Jag blir lite konfunderad när du så självsäkert klargör att SD är etnopluralister. Generellt sätt ringer varningsklockorna när någon är så säker på sin sak vad avser områden utanför vetenskap. Det finns en touch av nästan religiös övertygelse i ett sådant konstaterande. Jag har själv läst SDs partiprogram och det jag framför allt uppfattar är SD:s skönmålande av Sverige pre 1975 och att samhället ska sträva efter att nå tillbaka till dessa tider av solidaritet och sammanhållning. Alltså inget som behöver förklaras i etnopluralistiska termer utan något som faller inom ramen för klassisk konservatism.

    Jag har givit flera exempel som tyder på att SD inte är utpräglat etnopluralistiska. Jag kan fortsätta ge exempel på sådant från partiprogrammet om du vill.


    Det är inte jag som bestämt att SD är etnopluralister, det har SD själva bestämt. Fast en del av SD verkar inte begripa det. Om det är ledande företrädare, medlemmar eller deras väljare låter jag vara osagt. Hur som helst verkar en del av dem ha svårt att ta till sig vad oberoende bedömare säger om deras grundhållning.

    Jag är alltså inte mer än budbärare, statens offentliga utredningar, masters-uppsats från försvarshögskolan mm. mm. konstaterar att SD har en etnopluralustisk hållning. Inte den starka hållningen utan en mjukare, men etnopluralism ändock. Och med etnopluralism menar de det som avses i samhällsvetenskaplig begreppsbildning. Med etnopluralism menar de en kulturrasistisk grundsyn. Den öppna kultursynen är det som gör det till en svag etnopluralustisk hållning. Det riktigt vidriga är att SD i sitt principprogram skriver om essens. Där finns en närmast religiös tro på essens som verkligen inte är en del av moderna samhälls eller naturvetenskapen.

    Ett lamt försök att ursäkta sin rasism och det som är kännetecknande för nyrasism, kulturrasism, etnopluralism, eller en tro på något som inte finns i modern vetenskap? Är de rasister eller korkade kan man översätta frågan med...

    Hur svårt kan det vara att svälja detta piller som kommer direkt från SDs principprogram?

    SD har själva genom MK skrivit ned dessa rasistiska tankar i sitt partiprogram. Ingen annan har tvingat dem att välja denna politiska väg. SD får stå för sin etnopluralism så länge de har den grundsynen. Det spelar liksom ingen roll vad du eller jag tycker. SD är det SD är och det innefattar en etnopluralustisk hållning.

    SD har lovat att fälla varje regering som inte ger efter för SDs etnopluralistiska hållning.. Varför tror du att ingen litar på SD? , varför tror du att ingen vill förhandla eller samarbeta med SD?

    De har en bit kvar att lära sig och sina väljare det parlamentariska hantverket. Ingen vill leka med barnet i sandlådan som hotar alla andra barn om det inte får bestämma. De andra letar efter vägar att komma överens. SDs inställning till att ge och ta är att SD bestämmer allt om migrationen, de andra samarbetspartnern bestämmer resten eftersom SD ändå inte bryr sig om dessa frågor..
  • Padirac
    Konstatera skrev 2019-01-07 18:13:32 följande:
    C ville ha en blocköverskridande regeringslösning, men ingen annan ville detta. Det är en direkt oansvarig hållning, särskilt med tanke på att precis alla visste om att Alliansen hade blivit tvungna att söka stöd av SD för att få regera. Obegripligt att gå till val med denna hållning.

    Heder åt C för att de håller borta SD? Skämtar du eller? Varför inte göra det då och börja samarbeta med S? C håller inte SD borta från maktens förhandlingsrum.

    Det går inte att skuldbelägga vare sig höger eller vänster sidan. Bägge sidor har röstat för en lösning. Det har inte C gjort.

    Tänk dig själv om det var SD som var i C position och agerade på detta vis. Du kan ju snacka om ramaskri.

    Oavsett C var eller inte var ensamma i sin önskan om en blocköverskridande regeringslösning så är det inte en direkt oansvarig hållning. Varje parti får välja sina samarbetspartners som de vill - och därifrån har väljare röstat på dem. C har inte på något sätt ljugit om sin position i fråga om regeringsbildning.

    Både C och L ville ha en blocköverskridande regeringslösning och det ville också S ha, men de ville det på olika sätt vad jag förstår.

    Både C och L har som de mindre partier de är lidit av samarbetet med M, de kommer säkert också att lida under oket av att samarbeta med S om det kommer till det. Alla små partier lider av ett inte så jämlikt samarbete med ett större parti. Vi får se om S kommer att ge C och L en tillräckligt stor eftergift för att C+L+S+Mp kommer att bli verklighet. Det kommer att krävas en hel del skulle jag tro.

    SD är ju det parti som röstar mot eller hotar att rösta mot sina egna förslag för att fälla budgetar, förslag och regeringar  - det var en uttalad strategi som MK öppet talade om och som JÅ gav sitt stöd till. Det finns inget annat parti i riksdagen som kör med såna stunts.. och så undrar en del varför ingen vill samarbeta med SD

    Ja, det är hedervärt av C att inte sätta regering och riksdag i nåden på SDs antiparlamentariska nycker..

    Hoppas att de fortsätter med detta under veckan som kommer. 
  • Padirac
    Konstatera skrev 2019-01-07 20:27:21 följande:

    Du är medveten om att vi sysslar med bedömningar och inte fakta?

    Jag tror du har fel. Jag tror inte att mastersuppsatsen slår fast att SD är etnopluralister. Det finns ingen seriös uppsats som skulle driva en sådan tes eller som skulle komma till en sådan slutsats. Jag tror snarare att frågeställningen bottnar i huruvida vi hittar spår av fascism och rasism i dagens SD.

    Om jag förstår dig rätt så är SD inte är rasistiska jämte emot raser men mot kulturer och att det är detta som gör SD till etnopluralister? Anledningen till varför etnopluralismen inte är relevant bottnar i att SD alldeles uppenbart har en annorlunda syn på ex judisk och muslimsk kultur. Det finns en selektivitet i kulturrasismen som talar tvärtemot etnopluralismen som fundamental ideologi. Tesen som ska bedrivas är istället rasism.

    Orkar inte bemöta allt det andra. Du slänger in så konstiga meningar i var och varannan mening. Bl.a

    "SD har lovat att fälla varje regering som inte ger efter för SDs etnopluralistiska hållning"

    Det är vad det är


    Menar du att SD inte är kulturrasister pga att de inte har samma uppfattning om islamsk kultur som de har om judiskt kultur?

    Och därför är inte SD etnopluralister?
  • Padirac
    Konstatera skrev 2019-01-07 20:27:21 följande:
    Du är medveten om att vi sysslar med bedömningar och inte fakta?

    Jag tror du har fel. Jag tror inte att mastersuppsatsen slår fast att SD är etnopluralister. Det finns ingen seriös uppsats som skulle driva en sådan tes eller som skulle komma till en sådan slutsats. Jag tror snarare att frågeställningen bottnar i huruvida vi hittar spår av fascism och rasism i dagens SD.

    Om jag förstår dig rätt så är SD inte är rasistiska jämte emot raser men mot kulturer och att det är detta som gör SD till etnopluralister? Anledningen till varför etnopluralismen inte är relevant bottnar i att SD alldeles uppenbart har en annorlunda syn på ex judisk och muslimsk kultur. Det finns en selektivitet i kulturrasismen som talar tvärtemot etnopluralismen som fundamental ideologi. Tesen som ska bedrivas är istället rasism.

    Orkar inte bemöta allt det andra. Du slänger in så konstiga meningar i var och varannan mening. Bl.a

    "SD har lovat att fälla varje regering som inte ger efter för SDs etnopluralistiska hållning"

    Det är vad det är
    Vad säger då masters-uppsatsen från försvarshögskolan - kan du peka ut de stycken jag här citerar som pekar på att SD inte är ett rasistiskt parti och att SD inte är kulturrasister?

    "SD:s invandrarfientliga budskap liknar vad svenska nazister, t.ex. Sven Olov Lindholm ovan, hävdade."

    "Myten om det förrådda folkhemmet framstår som en typisk ?mytisk kärna? i SD:s tänkande som liknar t.ex. dolkstötslegenden i nazismen."

    "De tankestrukturer som står att finna i SD:s ideologi har mer gemensamt med etnisk nationalism än medborgarnationalism. Att den egna nationen och kulturen är hotad av invandring, och att olika kulturer bör hållas isär och icke beblandas är centrala idéer i fascism som även är framträdande hos SD. Fascismens vision om nationell mobilisering liknar SD:s mål att skapa ett enat folk, med kulturell likhet på nationalistisk grund"

    " Den nationella identiteten är helt avgörande och grundläggande i SD:s politik"

    "Liksom fascisterna ville ena folket på nationalistisk grund vill SD åstadkomma en sorts ?nationell mobilisering? där ?främmande kulturer? utgör ett hot som anses befrämja splittring. "

    "På samma sätt som fascismen förr framstod som en tredje väg kan de extremnationalistiska partierna idag uppfattas som alternativ till den svenska blockpolitiken som framstår som förlegad och ineffektiv. Lindholm-nazisterna menade på 1930-talet att en ?Folkgemenskap på nationell grund? skulle skapa samhörighet och enhet under nationens färger."

    "En skillnad är att fascisterna bekämpade det judiska inflytandet; Hitler trodde att judarna strävade efter att ?judaisera? Tyskland, medan SD bekämpar den islamiska kulturen främst, likt BNP i Storbritannien som tror att islamister vill förvandla landet till en islamisk republik.220 En påtaglig likhet med fascism är SD: s förakt mot det mångkulturella samhället."

    " Olika kulturer och folk bör leva åtskilda enligt SD, vilket liknar fascismens idé om en nation i en stat. Hitler hävdar i Mein Kampf att ?Samma blod hör hemma i ett gemensamt rike?.228 Hitler ville ?samla sina egna söner till en gemensam stat?.229 Olikhet ses som ett hot mot den egna nationen. SD har en likartad idéstruktur som fascisterna men medan fascismen var rasistisk, såg rasblandning som ett hot mot den egna rasen, så ses främmande kulturer som ett hot mot den svenska särarten och identiteten."

    "Analysen har dock visat att det finns inslag av idéer i SD:s ideologi som indikerar en kontinuitet från fascism, men det finns också skillnader. De likheter med fascismens idéer som analysen kunnat påvisa är invandringsmotståndet, den mytiska kärnan, den exkluderande nationalismen, den tredje vägen samt motståndet mot det mångkulturella samhället. Det går även att se en viss sorts ?anti-semitism? hos SD som dock är riktad mot islamisk kultur snarare än det judiska. "

    "Dock är formuleringarna allt mer subtila, utstuderade och kryptiska i partiprogrammen och ger inte övertygande belägg för ett helhjärtat avståndstagande från etnisk nationalism till förmån för inkluderande nationalism. SD bekämpar det mångkulturella samhället och förespråkar istället folkhemmet som enligt SD förutsätter en gemensam nationell identitet"

    "De tankestrukturer som identifierats i analysen i Sverigedemokraternas ideologi passar delvis in i en fascistisk diskurs

    Och hur var det nu med Karlssons löfen att fälla regeringen om de inte anpassar sig till SDs antimigrationspolitik...

    svenska.yle.fi/artikel/2014/12/02/sd-faller-svenska-regeringens-budget

    "– SD kommer försöka fälla varje regering som medverkar till invandringspolitiken. Därför yrkar SD bifall till Alliansens budgetmotion, sade Karlsson."
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-01-07 23:00:20 följande:
    Kan jag omöjligt svara på eftersom det är något du uppenbarligen tycker finns men som kan vara svårt för andra att uppfatta. Själv kan jag inte komma på en enda centerpartist som sprider något särskilt narrativ.

    C och L verkar mest vela mellan Stefan och Ulf och inte så mycket försöka driva opinion själva.
    Märkligt då att SD uttalat att de vill fälla en regering som ger C inflytande - så SD verkar åtminstone anse att C har ett narrativ. Som de varit väldigt tydliga med.

    C och L har varit tydliga med vad de vill i första hand och vad de vill i andra hand. Det har hittills också agerat i enlighet med dessa uttalanden.

    Kanske har du missat det, kanske har du inte förstått det, kanske skyms de av en fixering på ett annat parti - jag vet inte.

    Hur som helst finns det narrativ du inte lyckats se.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-01-07 23:04:00 följande:
    Jo förresten.

    Idag har det spridits en C-ledare som försöker skapa opinion för en renodlad M-regering. Skribenten ville att KD skall uteslutas "för att skapa balans" - alltså ungefär: vill inte C och L vara med i en regering så ska inte KD FÅ vara det heller för annars blir det för mycket högerpolitik.

    Om bara M lovar detta (och lite annat) så bör C släppa fram Ulf.

    Det är nog ungefär det närmaste jag kommer ett narrativ från C.
    Spännande, då har du kanske en länk som berättar mer?

    Det är kanske dött lopp mellan S och M så här långt efter att S haft ett litet försprång tidigare.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-01-07 23:15:42 följande:
    Narrativ är alltså en berättelse. Ofta inom politiken i syfte att skapa en bild för att påverka opinionen.

    När Annie säger att hon hellre äter upp sin högra sko än blir ett stödhjul åt Stefan så är inte det ett narrativ.

    Den där Oksanen som skrev. Hittas säkert via #svpol. Flitigt retweetat med tummen upp av centerpartistiska konton.
    Ahh.. Oksanen har skrivit en ledare som stödjer UKs 3-2-1 regering.

    Det var knappast ngt nytt att det finns stöd för bägge alternativen S och M inom C såväl som inom L.

    Inget förändrat läge som jag kan se det. 

    Narrativet om SDs gisslantagande av en alliansregering som inte har stöd över blockgränsen var det jag tänkte på. Den har inte jag missat
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-01-08 08:41:17 följande:
    Nä, han stödjer inte 1-2-3. Han säger att KD absolut inte får ingå i en regering om C skall stötta den. 1-2-3 byggde på att alla som VILL får vara med. 

    Lite grand som att ett tjurigt C måste få sista ordet om de skall vara med och stödja Ulf.

    *som om KD helt plötsligt var deras fiende*

    -
    Ett "narrativ" från C och L om att SD tar regeringen som gisslan har de själva avfärdat genom att släppa fram KDM-budgeten som inte hade förhandlats med SD.
    Ok - ja då får vi se om Oksanen eller hans tankar har något inflytande på Cs beslut på lördag.

    Vi får då också se om de håller fast vid det narrativ.du anser att de lämnat.

    Har du nån idé om vilket eller vilka narrativ SD har?
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-01-08 12:30:05 följande:
    Och nu kommer ytterligare fem riksdagsledamöter ut ur garderoben till förmån för Ulf + de tre från partistyrelsen och Riksdagen som jag länkat tidigare:
    www.expressen.se/debatt/samarbeta-inte-med-s-.../

    Argumentationen som man nu bygger upp ("narrativet" om vi vill) är att om man går ihop med S så kommer med all sannolikhet M+KD att ihop med SD bli ett tydligt konservativt block. 

    .
    Förr sade man alltså nej till Ulf för att han skalle vara beroende av SD. Nu säger man istället JA till Ulf för att han annars skulle vara beroende av SD.

    Nåt sånt ...

    .
    Åtta av deras tjugo riksdagsledamöter är alltså öppet för Ulf. Jag vet inte om någon av dem är öppet för Stefan.
    Det finns några som är öppet för en regering tillsammans med S

    www.expressen.se/nyheter/val-2018/atta-l-ledamoter-varnar-akessons-drom-kan-bli-sann/

    "Som tidigare känt är Liberalerna splittrade i frågan och på söndag ska ett skarpt beslut tas i frågan. På måndagen gick bland annat ungdomsförbundets ordförande Joar Forsell (L), som också är riksdagsledamot, ut och stöttade S-falangen. Även Anna Starbring (L), partiets sjukvårdspolitiska talesperson och partistyrelsemedlem stöttar S-falangen, och menar dessutom att L bör sätta sig i en regering med S. 

    Liberalerna står inför ett viktigt beslut i regeringsfrågan. Jag menar att Liberalerna inte ska nöja sig med ett budgetsamarbete, vi bör ta plats i en mittenregering, skrev hon på sin Facebooksida på måndagen. "

    och de som vill ha UK är djupt eniga om att inte anpassa politiken för att möta SD

    "Totalt består Liberalernas riksdagsgrupp av 20 personer, vilket innebär att de som nu går ut är i en minoritet i gruppen. 


    Om Liberalerna inleder ett samarbete med Socialdemokraterna skapas med all sannolikhet det konservativa block Jimmie Åkesson önskar. Det skulle göra svensk liberalism väsentligt svagare”, skriver de. 


    Om Ulf Kristersson inte håller sitt ord att inte samarbeta med Jimmie Åkesson ska de rikta ett missförtroende mot honom, menar undertecknarna.


    En moderatledd regering ska inte förhandla med Sverigedemokraterna eller Vänsterpartiet. Om en regering lägger fram förslag som strider mot liberal ideologi och inskränker individens grundläggande fri- och rättigheter ska Liberalerna säga nej och då rikta misstroende mot regeringen. Liberaler kan exempelvis aldrig acceptera inskränkningar i aborträtten eller fri media”.


    "

Svar på tråden Hur ska regeringsbildningen gå till?