• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Akira Öken
    tossaliten skrev 2018-11-12 07:05:16 följande:

En fråga till er, någon som vet här om man kan få mens medan man tar lutinus eller om det alltid kommer efteråt om man inte blivit gravid?!

Jag är på RD 8 idag och jag känner ingenting av nån graviditet. Spända bröst som går lite upp och ner men det har jag haft under hela behandlingen så är nog lika bra att ställa in sig på att det inte blev nåt denna gång! :( 

Mensen kan komma under tiden som man tar lutinus. För mig har den gjort det varje gång. Dock har den ibland varit några dagar sen
  • Akira Öken
    Micec skrev 2018-11-12 08:49:41 följande:

Hej tjejer! roligt med denna tråden så vi kan följas åt!

Jag gjorde min första ET igår, efter ICSI, fick tillbaka en blastocyst och det var ett såkallat guldägg ;)

Men alltså, allt känns så konstigt? HUR kan de ens gå? haha jaja det återstår att se. Min testdag är 22/11...

Jag nojjar somfan, tänk om ägget kanske fastnade i katerern? så jag inte ens fick tillbaka något (vet att dom kollar den efter, men ägget är ju så pyttelitet att de kanske fastnade på "väggarna" av katetern!?) ...

Och igår kväll blev jag allergisk mot en hund jag träffade och nös för kung o fosterland flera gånger, snacka om att jag blev nojjig att ägget åkte ut .. usch så typsikt mig. Jag tänker för mkt.

Hur gamla är ni tjejer och vart gör ni er IVF?

själv är jag 25 och min sambo 28, försökt aktivt att bli gravid i ungefär 3,5 år, men vart helt utan skydd i 6 år. Vi fick bekräftat nu vid första ivf behandlingen att min sambos sperma är väldigt få och långsamma. så kanske har vi fått svar på varför de inte gått på egen hand....

Hej och välkommen till tråden!

Håller tummarna för lilla ägget och hoppas på att det vill flytta in hos dig!

Ja, visst är det märkligt att det kan funka. Tänk vad det går att göra och vilken förmån det är att kunna få den här möjligheten när det inte funkar av sig självt!

Tror inte du behöver vara ett dugg orolig över nysningar eller likande. Men det är ju svårt att stanna tankarna och oron.

Jag är 36 och vi går på Huddinge. Försökt själv sedan 2015 och med ivf sedan 2016. Även vi har manlig faktor och detta blir vårt sjätte försök.
  • Akira Öken
    Jooosen skrev 2018-11-12 08:54:43 följande:

Okej har läst det oxå. Ja jag har bara gjort en hittills så vet att jag får ha tålamod. Blir bara så frustrerad av denna oförklarliga diagnos... något fel måste det ju vara!

Det är ju verkligen inte "bara". Menar mer att det inte behöver vara något fel, utan att det helt enkelt bara inte fäste. Men, tycker absolut att det kan vara en idé att prata med läkaren om alternativ eller om det finns prover som man kan ta, men har missat att kolla upp.
  • Micec
    Akira Öken skrev 2018-11-12 20:24:11 följande:
    Hej och välkommen till tråden!

Håller tummarna för lilla ägget och hoppas på att det vill flytta in hos dig!

Ja, visst är det märkligt att det kan funka. Tänk vad det går att göra och vilken förmån det är att kunna få den här möjligheten när det inte funkar av sig självt!

Tror inte du behöver vara ett dugg orolig över nysningar eller likande. Men det är ju svårt att stanna tankarna och oron.

Jag är 36 och vi går på Huddinge. Försökt själv sedan 2015 och med ivf sedan 2016. Även vi har manlig faktor och detta blir vårt sjätte försök.

Tack så mycket! Nej antagligen behöver man inte oroa sig för sånt, som dom sa på kliniken så kan jag inte påverka på något sätt ifall ägget fäster eller inte utan ska leva på som vanligt. Men ja, lättare sagt än gjort.

Okej, 6 försök, så starka ni är!!! Det är verkligen en berg och dalbana det här med den ofrivilliga barnlösheten, men på något lustigt sätt så tappar man aldrig hoppet. Har ni fått göra återföring vid alla försök? blivit gravid något ut av försöken?

• Akira Öken
    nypan78 skrev 2018-11-12 09:11:32 följande:

Ja, det är längesedan nu, sonen fyller 8 i januari. EN lyckad frysbehandling var det, sedan några mirakel till...men nu är det ju sista chansen för mig känns det som. Lite galet. Inte lika stressad som då (innan första barnet kom till slut) men lite orolig över eventuella biverkningar och risk för överstimulering. Då hade vi inga problem iofs

Du är igång med behandlingen nu va? Själv har jag sprayat i två veckor.
  • Jooosen
    Akira Öken skrev 2018-11-12 20:26:41 följande:

Det är ju verkligen inte "bara". Menar mer att det inte behöver vara något fel, utan att det helt enkelt bara inte fäste. Men, tycker absolut att det kan vara en idé att prata med läkaren om alternativ eller om det finns prover som man kan ta, men har missat att kolla upp.

Aa man vet ju så lite om sånt! När är ditt äggplock? Spännande, hoppas verkligen för din skull nu!! :)
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • zuces
    Inalina skrev 2018-11-12 08:56:40 följande:

jag tror att det kan vara en av många anledningar till att ägget inte 'fastnar' eller tidiga missfall. jag hade läst väldigt mkt om detta och tjatade på min läkare (i Prag) om att jag ville ha prednison (kortison) inför senaste återföringen.

Han ville först göra en massa dyra tester etc men till slut gick han med på att skriva ut det till mig och nu är jag gravid i v 13. Det kanske var en av olika anledningar att det funkade denna gången för oss, men jag kände att jag går hellre 'all in' än att ändra en liten grej åt gången. 

kram!!

Grattis till lyckad graviditet! :) Hur åt du prednisolon och hur mycket? Hur länge m.m? Jag har nämligen ordnat med prednisolon inför mitt kommande ivf försök men vet inte hur eller hur mycket jag ska ta
  • Hoppomliv
    AniCase skrev 2018-11-11 21:37:58 följande:

Ojdå så många :o

Nervöst,jag har ju mina kontrollbehov så känns lite jobbigt att inte kunna påverka något direkt.

Sedan även att försöka få ihop privatliv,arbetsliv och fritid just nu med alla tider :)

Själv?

Hur gick äggplocket idag och hur mår du nu?!
  • My102
    Jooosen skrev 2018-11-12 20:05:06 följande:

Okej! Det är frustrerande när de inte hittar något fel. Det är då man börjar spekulera om det är fel på ens livmoder som de inte kan se... hur många insättningar har du gjort? När

Tror du att instängning blir? Tror min blir i början av december! Kram. Juste vet inte alls hur det är med kostnader om man sätter tillbaka 2. Hur många i frysen har ni?

Ett ET och ett FET. Har tre kvar i frysen av fyra, av samma kvalite som det vi fick sätta in så förhoppningarna är stora att vi ska få tillbaka igen, vilket är få förunnat för en del. Pratade med kliniken idag och kostnaden är den samma oavsett antal, pjuh. Om allt går som det ska med ägglossning osv så blir insättning 29-30 november :)

Fick en skrämmande tanke nu. Det embryot vi fick tillbaka vid ET, var av absolut bästa kvalite, dom andra fyra som dom fryste ner var snäppet lägre men fortfarande fina. Tänk om alla dom vi har kvar är felande och att det var de där ET som var guldägget! Vi tog inte några ytterligare mediciner då så som kortison eller intralipid och att det var därför som det inte funka.. usch..hemska tanke.
  • My102
    Akira Öken skrev 2018-11-12 20:13:38 följande:

Tycker det låter som en bra idé att prata direkt med läkaren på kliniken. Hoppas att du får sätta tillbaka två! Hur många har ni i frysen?

Vi har tre kvar i frysen nu. Hoppas innerligt att guldägget ligger där
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018