• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • Anonym (M.)
    oshark skrev 2019-03-13 16:06:12 följande:
    FF sätter ut baserat på vad du har lagt in tidigare. Har du inte tillräckligt med data sätter de ut ett testdatum långt efter BIM för att "täcka upp" eventuella felaktigheter i ÄL eller lutealfas.

Och ja, man kan ha 8 dagar lutealfas. Det är inte bra men inte omöjligt. Min första cykel efter p-pillerstopp hade jag 7 dagar. Andra cykeln 9, sen verkar det ha stabiliserat sig på 12.
    Det är första månaden jag tempar så den har inget att gå på. Blev bara så paff, trodde den skulle gå på någon slags medel runt 14 dagar.. För 8 dagar måste ju vara extremt ovanligt och lite märkligt gå efter som automatik? Jag ser liksom inte vitsen med att sätta ut bim så tidigt, att man vill ha marginal till testdatum kan jag ju förstå men att sätta mensen så tidigt..? Hade jag varit testberoende så hade jag ju aldrig klarat av att vänta till testdagen om jag trodde jag hade bim det datumet, eftersom dom säger att gravtest ska vara tillförlitliga från beräknad mens.. =S
    Men då vet jag hur det ligger till :)  Får kanske lägga in några cykler bakåt så den justerar, just nu känns det lite skevt när det är så off. 
  • oshark
    Anonym (M.) skrev 2019-03-13 19:04:27 följande:

Det är första månaden jag tempar så den har inget att gå på. Blev bara så paff, trodde den skulle gå på någon slags medel runt 14 dagar.. För 8 dagar måste ju vara extremt ovanligt och lite märkligt gå efter som automatik? Jag ser liksom inte vitsen med att sätta ut bim så tidigt, att man vill ha marginal till testdatum kan jag ju förstå men att sätta mensen så tidigt..? Hade jag varit testberoende så hade jag ju aldrig klarat av att vänta till testdagen om jag trodde jag hade bim det datumet, eftersom dom säger att gravtest ska vara tillförlitliga från beräknad mens.. =S

Men då vet jag hur det ligger till :)  Får kanske lägga in några cykler bakåt så den justerar, just nu känns det lite skevt när det är så off. 

12-16 dagar är normalt. Under 10 ofta problematiskt ur ett fertilitetsperpektiv.

Jag vet inte hur FF reagerar om man lägger in gamla cykler, men jag har en "gammal" cykel där jag tempade med inte använde FF och den räknar den inte med alls.

Det finns säkert en anledning till att de har satt ut BIM där de satt ut den. Du vill inte slänga upp din kurva?
  • oshark

Och att gravtest är tillförlitliga från missad mens är räknat på att alla har en lutealfas på 14 dagar. Har du en på 10 dagar kan du få negativt på BIM om hcg inte hunnit stiga ordentligt. Så egentligen ska man säga att de är tillförlitliga från ÄL+15 (även om många kan plussa några dagar innan det).
  • Clemmentina

Kommer inte ihåg vad FF ber dig ange när du börjar använda app:en men om du tex angav hur lång din cykel brukar vara kanske den räknar utifrån det och så fick du senare ägglossning den här månaden? Jag skulle som oshark skriver testar 15-16 dagar efter ägglossning.
  • Desire223

När skulle ni säga att jag ägglossade? Jag tror natten mellan 11-12 men mina appar säger 10. Fick extremt positivt äl-test den 10:e och negativt den 11:e. På morgonen den 12:e hade jag massor med äl-flytningar och lite lite blod i som jag kan ha när ägget släppt. Vad tror ni?

• Anonym (M.)
    oshark skrev 2019-03-13 20:37:57 följande:
    12-16 dagar är normalt. Under 10 ofta problematiskt ur ett fertilitetsperpektiv.

Jag vet inte hur FF reagerar om man lägger in gamla cykler, men jag har en "gammal" cykel där jag tempade med inte använde FF och den räknar den inte med alls.

Det finns säkert en anledning till att de har satt ut BIM där de satt ut den. Du vill inte slänga upp din kurva?

Jag såg att någon skrev att den kan utgå från cykellängden jag själv skrivit ut och att det då kan bli fel om menscykeln är längre, och det skulle ju förklara varför BIM sattes ut så tidigt.

• oshark
    Anonym (M.) skrev 2019-03-14 11:43:25 följande:

Jag såg att någon skrev att den kan utgå från cykellängden jag själv skrivit ut och att det då kan bli fel om menscykeln är längre, och det skulle ju förklara varför BIM sattes ut så tidigt.

Ja exakt. Nu är ju FF inte säkra på din ÄL (därav den streckade linjen istället för en heldragen) men jag tycker det ser rätt ut. Jag skulle vänta till ÄL+15 och om mensen inte kommit då ta ett test. Men som sagt, 12-16 dagar lutealfas är normalt
  • Anonym (M.)
    oshark skrev 2019-03-14 13:50:55 följande:
    Ja exakt. Nu är ju FF inte säkra på din ÄL (därav den streckade linjen istället för en heldragen) men jag tycker det ser rätt ut. Jag skulle vänta till ÄL+15 och om mensen inte kommit då ta ett test. Men som sagt, 12-16 dagar lutealfas är normalt
    Nä precis, men även om FF inte är säker så tycker jag ändå det känns väldigt säkert att jag haft äl. Tycker jag har en tydlig tempstegring ändå. Nu tror jag iofs det stod att den är streckad för att den enbart utgår från tempen och att den skulle kunna bli säkrare om jag lade in andra symtom, så det verkar som att FF inte direkt är osäkra rent temp-mässigt?

Jag tror jag har 14 dagars lutealfas men brukar inte testa positivt så himla snabbt, så kommer vänta till efter (min riktiga - inte FF:s) BIM :)
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid