Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-27 16:41:38 följande:
Är det självklart när du inte kan lägga fram några konkreta argument för det? Kan det vara så att argumentationen blir meningslös för att den bottnar i en djupt abstrakt livsåskådning? Stå istället för att din utgångspunkt är en åsikt som inte bottnar i något annat än personliga tankar och idéer.
Du använder det som argument då du anför det som skäl för din åsikt.
Du har inte reflekterat över varför du anser den frågan så enkel att besvara? Samhällets modernisering möjliggör liknande arbete även utan att individen själv behöver vara ytterst delaktig.
På vilket vis är åsikten om individens frihet att välja inskränkande?
Jag är för abort och har absolut ingen vilja till att utgjuta blod, det skulle jag vilja påstå att de flesta inte har. Jag är däremot djupt övertygad om att varje enskild kvinnan är kapabel till att fatta rätt beslut kring sin kropp och sitt liv. Detta utan moralpredikan från främmande människor.
Helt fel. jag har ju själv bevittnat yttre händelser, rent fysiska händelser, så nej, det finns en yttre grund för min tro, annat än "tankar och idéer".. Men för att förstå varför detta stärkt det jag tror måste jag berätta om väldigt många saker, för det är just det som långa kedjor av händelser formar tillsammans som för mig gett en trosstärkande effekt. Förstår du inte analogin med ett pussel. En bit ger oingen bild.
Sen bedömer jag de vittnesmål om Jesu kraftgärningar, Jesu återvändande från de döda och under och tecken genom hela den kristna rörelsens 2000-åriga historia som intressanta. De bidrar också till att jag tror.
2) Inte argument i den meningen att jag försöker övertyga i sak i själva tråden, däremot som ytterligare ett skäl till - låt oss då säga om jag har rätt - allvaret med abortfrågan. Det är helt relevant att säga "Om jag har rätt så finns det ytterligare en allvarlig andlig dimension inom saken."
3) Vad du säger här förstår jag inte alls. Självfallet behövs det individer för att vinna andra individer även om det finns teknik. Jag tänker inte flytta från Sverige.
4) Abort innebär blodsutgjutelse.
5) Nu talar du om juridiken - dvs "frihet att välja". jag, som har en 3:e ståndpunkt för ju en annan diskussion.
6) Exakt vad menar du med "moralpredikan från främmande individer". Tror du att jag ringer på hos gravida kvinnor och säger" gör inte abort"? Jag för en allmän principdiskussion i ett debattforum, som är till just för att olika åsikter ska kunna komma fram, just för att man ska få tycka olika. Jag bryter inte mot forumreglerna, och det är fullständigt frivilligt att läsa vad jag skriver. Menar du att man inte skall vara tillåten att föra en öppen debatt i en etiskt brännande fråga?
7) Exakt samma sak kan någon i så fall hävda om t.ex. mitt djurrättsarbete. Då¨kan ju någon säga. "Jag är fullt kapabel att fatta mina egna beslut och det ska inte vara någon moralpredikan från främmande individer" men dp blir det ju helt omöjligt att föra en diskussion i etiska frågor.
Men min utgångspunkt är i ställer att det finns en 3:e part i frågorna. I djurfrågan är det djuren, som får betala det yttersta priset för animaliekonsumtionen, och som inte kan tala för sig själva. Ett foster kan inte heller göra det.
8) Och som sagt människor ändrar sig, och detta gäller såväl män som kvinnor. Som jag sa, har en av mina bästa vänner gjort abort innan hon blev Jesus-troende. Idag hade hin inte gjort det, och jag tror att hon är tacksam över att ha fått ta del av nya tankar och fått ett nytt perspektiv på diverse saker i livet.