• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-24 21:18:51 följande:
    Men du anklagar andra som liksom du talar om sin övertygelse för att tvinga på andra sin tro.

Med den definitionen av tvinga så gör vi redan det. Ingen får precis som den vill i den sjukvård vi har.
    Fast skillnaden är att min övertygelse inte resulterar i att tvinga någon annan till något de inte vill.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2023-05-24 22:20:35 följande:
    Fast skillnaden är att min övertygelse inte resulterar i att tvinga någon annan till något de inte vill.
    Fast jag gissar du inte vill låta en barnmorska få samvetsfrihetsklausul och slippa delta/utfora aborter, och låta bara de som vill gor det (frivilligt)? Du vill hellre tvinga dem att byta yrke helt?
  • Anonym (konstigt argument)
    Den tvingar ju folk som inte vill att finansiera aborter.

Sen är det inte tvång att inte följa någons önskemål. Tvång skulle istället vara att inseminera kvinnor mot deras vilja. 

Ska man resonera så om tvång, då är det också tvång att välja att inte göra abort när killen inte vill ha barn.

• nihka
    Tow2Mater skrev 2023-05-24 22:23:45 följande:
    Fast jag gissar du inte vill låta en barnmorska få samvetsfrihetsklausul och slippa delta/utfora aborter, och låta bara de som vill gor det (frivilligt)? Du vill hellre tvinga dem att byta yrke helt?
    Man får tänka igenom sitt yrkesval. Man kan inte utbilda sig till busschaufför och sedan tro att man ska slippa köra i vinterväglag utan det ingår. Om man inte pallar det bör man söka sig till något annat.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-24 22:25:45 följande:
    Den tvingar ju folk som inte vill att finansiera aborter.
    Nej, du kan låta bli att betala skatt i Sverige. Flytta till Malta.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-24 22:30:53 följande:

Sen är det inte tvång att inte följa någons önskemål. Tvång skulle istället vara att inseminera kvinnor mot deras vilja. 

Ska man resonera så om tvång, då är det också tvång att välja att inte göra abort när killen inte vill ha barn.

Jo, det är exakt vad det är. Att neka någon som inte vill ha ett barn en abort är att tvinga den att bära ett barn i 9 månader och sedan föda det.

Det är fortfarande inte hans kropp, så det blir inte hans val.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2023-05-24 22:52:17 följande:
    Man får tänka igenom sitt yrkesval. Man kan inte utbilda sig till busschaufför och sedan tro att man ska slippa köra i vinterväglag utan det ingår. Om man inte pallar det bör man söka sig till något annat.
    Din jämförelse haltar. Det skulle mer kunna jämföras med att busschaufforen inte känner sig ok med att köra in bussen i ett trångt garage, utan vill parkera den utanför. Det går oftast bra, då det finns andra som brukar köra in bussarna i garaget vid behov. Alla andra uppgifter utför chauffören med glädje.

Ibland ändras man under livets gång, vad man en gång kände vid början av ett yrkesval kan vara skilt från vad man senare känner. Att en kompetent yrkesmänniska ska ge upp sitt yrke helt för att den inte kan utföra 1% av momenten som kan ingå som handlar om liv eller död är idiotiskt. 

Men som sagt, du vill tvinga någon annan till något de inte vill.
    nihka skrev 2023-05-24 22:55:49 följande:
    Nej, du kan låta bli att betala skatt i Sverige. Flytta till Malta.
    Likväl är det tvång.

Eller så förbjuder vi aborter och att du får flytta till ett annat land om du vill ha abort. 
    nihka skrev 2023-05-24 22:59:33 följande:
    Jo, det är exakt vad det är. Att neka någon som inte vill ha ett barn en abort är att tvinga den att bära ett barn i 9 månader och sedan föda det.

Det är fortfarande inte hans kropp, så det blir inte hans val.
    Nej, det är inte samhället eller någon som inte vill hjälpa henne med vad hon önskar som har tvingat på kvinnans barn. Däremot om samhället eller skattebetalarna beslutar om att tvångsinsiminerar kvinnor, då är det att tvinga dem föda barn.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?