• Anonym (..)

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Pro life & vegan)

    Rättelse - 200 olika kända typer av mjukdelstumörer - inte 20.

  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-22 20:15:34 följande:
    Du får och redan vill ha en åsikt om olika saker och bestämma över det allmänna. 
    Det gäller väl,i så fall,även dig?
    Du verkar också vilja ha rätten att bestämma om andra ska få göra abort eller ej.
  • Anonym (Autonomi)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-22 19:40:12 följande:
    Du vill också bestämma över andras liv. 
    Exempelvis du vill att man ska göra en abort för vissa orsaker. 

    Vad jag har så svårt att förstå är varför man känner att man har rätten att diktera vad andra ska göra med sina liv

    Det är något som iprincip de alla personer gör för olika grejer. 
    Om man inte vill att andra ska säga något så måste man själv fixa det privat, inte använda andras pengar(skattepengar) 
    Nu får du nog förklara - var ska jag ha insinuerat att jag vill bestämma över andras liv? 
    Vad jag menade var att svensk lagstiftning är bra som den är och att det ska vara upp till kvinnan att välja om hon vill genomgå en abort eller inte. 

    Du tycker alltså inte att viss sjukvård (aborter) ska vara skattefinansierad? Resonerar du likadant kring exempelvis traumavård vid motorcykelolycka där man kört alldeles för fort och medvetet utsatt sig för livsfara. Ska dessa patienter också bekosta sin egen vård? 
    Jag anser att det är fantastiskt med möjlighet till skattefinansierad sjukvård - oavsett vad man söker för. Då finns det hellre andra aspekter inom samhället som jag ser att mina skattepengar INTE går till, exempelvis saftiga fallskärmar och omställningsstöd till politiker. 
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-22 20:32:26 följande:
    Nu får du nog förklara - var ska jag ha insinuerat att jag vill bestämma över andras liv? 
    Vad jag menade var att svensk lagstiftning är bra som den är och att det ska vara upp till kvinnan att välja om hon vill genomgå en abort eller inte. 

    Du tycker alltså inte att viss sjukvård (aborter) ska vara skattefinansierad? Resonerar du likadant kring exempelvis traumavård vid motorcykelolycka där man kört alldeles för fort och medvetet utsatt sig för livsfara. Ska dessa patienter också bekosta sin egen vård? 
    Jag anser att det är fantastiskt med möjlighet till skattefinansierad sjukvård - oavsett vad man söker för. Då finns det hellre andra aspekter inom samhället som jag ser att mina skattepengar INTE går till, exempelvis saftiga fallskärmar och omställningsstöd till politiker. 

    Skillnaden är att vid en abort finns det en 3:e part, nämligen fostret. Jag ger gärna skattepengar till vård av olycksoffer, men inte till aborter (undantag om det är ett medicinskt nödfall där inte båda liven kan räddas.)


    Sen är det i verkligheten ibland mannen som mer eller mindre bestämmer, även om det på papperet är kvinnan. I många fall är det faktiskt mannen som först föreslår och önskar aborten


    För min del säger jag så här : " Gör inte abort , ÄVEN OM lagen tillåter det!" Jag är etisk abortmotståndare och mindre intresserad av den juridiska debatten. Jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de inte efterfrågar aborter, ÄVEN OM dessa aborter är lagliga.

  • Anonym (Autonomi)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-23 09:35:04 följande:

    Skillnaden är att vid en abort finns det en 3:e part, nämligen fostret. Jag ger gärna skattepengar till vård av olycksoffer, men inte till aborter (undantag om det är ett medicinskt nödfall där inte båda liven kan räddas.)


    Sen är det i verkligheten ibland mannen som mer eller mindre bestämmer, även om det på papperet är kvinnan. I många fall är det faktiskt mannen som först föreslår och önskar aborten


    För min del säger jag så här : " Gör inte abort , ÄVEN OM lagen tillåter det!" Jag är etisk abortmotståndare och mindre intresserad av den juridiska debatten. Jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de inte efterfrågar aborter, ÄVEN OM dessa aborter är lagliga.


     Jag anser att svensk lagstiftning är bra och utgår från den, således finns ingen tredje part vid aborter som utförs utifrån regelverket här. Man kan absolut anse det men det är inget annat än en personlig åsikt. 
    Vidare anser jag att all sjukvård som bedrivs ska vara skattefinansierad. Att börja argumentera för att vissa aspekter av sjukvården inte skulle vara det utifrån personliga åsikter tror jag är en mycket farlig väg att ta. 

    Vari ligger problemet med att mannen föreslår eller uttrycker önskan om abort? Vid diskussion kring en uppkommen graviditet borde väl både kvinnan och mannen få uttrycka sina åsikter.
    Relationsförtryck är alltid fel men att använda det i en abortdebatt blir absurt. För att motverka att en kvinna tvingas till abort av sin partner ska alltså kvinnor som efter eget beslut vill genomföra en abort tvingas fullgå graviditeten? Jag tycker det blir fullkomligt fel att ställa två grupper mot varandra på detta vis. En lämpligare lösning är väl att erbjuda enskilda samtal med den berörda kvinnan för att säkerställa att beslutet är hennes eget och i de fall påtryckning förekommer hjälpa henne ta sig ur ett uppenbart mycket destruktivt förhållande.

    Jag förstår din ställning och varken jag eller någon statlig myndighet ska kunna kräva av dig att genomgå/inte genomgå en abort - det är din rättighet att själv fatta det beslutet. På samma vis ska en annan individ ha rätt att få genomgå en abort, om så önskas, vid en oönskad graviditet. 
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-23 11:20:37 följande:
     Jag anser att svensk lagstiftning är bra och utgår från den, således finns ingen tredje part vid aborter som utförs utifrån regelverket här. Man kan absolut anse det men det är inget annat än en personlig åsikt. 
    Vidare anser jag att all sjukvård som bedrivs ska vara skattefinansierad. Att börja argumentera för att vissa aspekter av sjukvården inte skulle vara det utifrån personliga åsikter tror jag är en mycket farlig väg att ta. 

    Vari ligger problemet med att mannen föreslår eller uttrycker önskan om abort? Vid diskussion kring en uppkommen graviditet borde väl både kvinnan och mannen få uttrycka sina åsikter.
    Relationsförtryck är alltid fel men att använda det i en abortdebatt blir absurt. För att motverka att en kvinna tvingas till abort av sin partner ska alltså kvinnor som efter eget beslut vill genomföra en abort tvingas fullgå graviditeten? Jag tycker det blir fullkomligt fel att ställa två grupper mot varandra på detta vis. En lämpligare lösning är väl att erbjuda enskilda samtal med den berörda kvinnan för att säkerställa att beslutet är hennes eget och i de fall påtryckning förekommer hjälpa henne ta sig ur ett uppenbart mycket destruktivt förhållande.

    Jag förstår din ställning och varken jag eller någon statlig myndighet ska kunna kräva av dig att genomgå/inte genomgå en abort - det är din rättighet att själv fatta det beslutet. På samma vis ska en annan individ ha rätt att få genomgå en abort, om så önskas, vid en oönskad graviditet. 

    1) Lagstiftning som sker genom röstning kan självfallet inte bestämma vad som är fakta eller inte. Jag talar inte om 3:e part i rent juridisk mening, utan i etisk/ andlig mening.


    2) Alla beslut bygger i slutänden på personliga åsikter. Vill du ta ifrån mig yttrandefriheten och rösträtten? Självfallet har jag som medborgare och skattebetalare rätt att säga vad jag tycker skattemedel ska användas till eller inte. Där tycker jag du argumenterar mycket märkligt.


    3) I många fall handlar  det inte bara om att "föreslå", utan om starka påtryckningar/ stark press.


    4) Som jag ser det har ett foster (som man kallar det vecka 9-40) och ett embryo, (som man kallar det vecka 1-8) ett värde. Därför ser jag det som ett problem att driva fram aborter.


    5) Exakt var har jag skrivit något om att tvinga någon att fullfölja graviditeter. Då läste du inte mitt inlägg så noga. Jag sa klart och tydligt att jag är mer intresserad av den ETISKA abortdebatten än av den JURIDISKA. Dvs mitt budskap är snarare "Gör inte abort  ÄVEN OM den rent juridiskt är tillåten" än "Skärp lagstiftningen". Dvs jag vill verka för värderingar som bidrar till att män och kvinnor inte efterfrågar aborter ÄVEN OM de är tillåtna rent juridiskt. (Undantag rena medicinska nödfall där inte både kvinnans och barnets liv kan räddas.)


    Sen, om man ser det i ett mera andlig perspektiv, tror jag att både män och kvinnor en gång kommer att stå inför den allra yttersta rättvisan, och möta de yttersta andliga konsekvenserna utav genomförda aborter.


    6) En abort är inte bara en sak för den som gör den. Den ställer krav på medverkan av andra personer, dels rent direkt fysiskt, och dels ekonomiskt. Jag vill inte vara en del av det som skattebetalare. EXAKT som jag också är emot att som skattebetalare bidra med vapen till krigförande land. Jag är mot rent militär hjälp till Ukraina, eftersom jag är pacifist, och inte vill ha blod på mina händer, varken genom militärt stöd eller genom aborter, men jag vill däremot öka den humanitära hjälpen dit och till andra idag allvarligt drabbade krisområden.

  • Anonym (Tarzans morza)
    Anonym (..) skrev 2018-09-13 16:38:34 följande:
    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort


    Jag håller med. Folk blir arga då de blir ifrågasatta varför de inte ska kunna få leva oansvarigt och sen kunna få mörda människor. För det är ju så mycket enklare att bara mörda än att hålla ihop benen. 
  • Anonym (Balans)

    Ser sällan en balanserad debatt.

    För mig handlar det inte BARA om rätten till den egna kroppen eller BARA om fostrets rätt att leva.

    Det är för mig en mycket komplex fråga rent etiskt och jag tycker personligen man är skyldig att betrakta den som sådan. För mig är det helt klart två skilda rättigheter som finns samtidigt och som vägs mot varandra. Något annat är skygglappar enligt min mening. 

    En abort sker inte bara av en cellklump, ofta ser fostret ut som en människa i miniatyr, dock utan medvetande. Och hur högt man värderar fostrets rätt till liv är högst individuellt - och känslomässigt. Kanske det är just det känslomässiga som gör att ämnet är svårdebatterat. Känslor måste få plats här. Jag är inte troende alls. Men känner instinktivt att fostrets rättigheter borde vara starka.

    Sedan har vi också den gravidas rättigheter, att bestämma över sin kropp är också en rättighet, och det finns kanske hänsyn att ta till andra familjemedlemmar och en hel livssituation där ute. Plus samhälleliga konsekvenser för kvinnohälsa mm av t ex en hård abortlagstiftning.

    Jag vet inte själv var jag tycker att gränsen går när den ena rättigheten står över den andra; det finns nog ingen skarp linje, men jag blir personligen upprörd över tanken på abort, och känner att den som står inför en abort i vart fall är moraliskt skyldig att ta in helheten och grundligt tänka på att det är ett liv därinne innan man avbryter. För det är inte och kommer aldrig att vara samma sak som att kasta ett äppelskrutt i bruna påsen.

  • Anonym (Autonomi)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-23 12:06:01 följande:

    1) Lagstiftning som sker genom röstning kan självfallet inte bestämma vad som är fakta eller inte. Jag talar inte om 3:e part i rent juridisk mening, utan i etisk/ andlig mening.


    2) Alla beslut bygger i slutänden på personliga åsikter. Vill du ta ifrån mig yttrandefriheten och rösträtten? Självfallet har jag som medborgare och skattebetalare rätt att säga vad jag tycker skattemedel ska användas till eller inte. Där tycker jag du argumenterar mycket märkligt.


    3) I många fall handlar  det inte bara om att "föreslå", utan om starka påtryckningar/ stark press.


    4) Som jag ser det har ett foster (som man kallar det vecka 9-40) och ett embryo, (som man kallar det vecka 1-8) ett värde. Därför ser jag det som ett problem att driva fram aborter.


    5) Exakt var har jag skrivit något om att tvinga någon att fullfölja graviditeter. Då läste du inte mitt inlägg så noga. Jag sa klart och tydligt att jag är mer intresserad av den ETISKA abortdebatten än av den JURIDISKA. Dvs mitt budskap är snarare "Gör inte abort  ÄVEN OM den rent juridiskt är tillåten" än "Skärp lagstiftningen". Dvs jag vill verka för värderingar som bidrar till att män och kvinnor inte efterfrågar aborter ÄVEN OM de är tillåtna rent juridiskt. (Undantag rena medicinska nödfall där inte både kvinnans och barnets liv kan räddas.)


    Sen, om man ser det i ett mera andlig perspektiv, tror jag att både män och kvinnor en gång kommer att stå inför den allra yttersta rättvisan, och möta de yttersta andliga konsekvenserna utav genomförda aborter.


    6) En abort är inte bara en sak för den som gör den. Den ställer krav på medverkan av andra personer, dels rent direkt fysiskt, och dels ekonomiskt. Jag vill inte vara en del av det som skattebetalare. EXAKT som jag också är emot att som skattebetalare bidra med vapen till krigförande land. Jag är mot rent militär hjälp till Ukraina, eftersom jag är pacifist, och inte vill ha blod på mina händer, varken genom militärt stöd eller genom aborter, men jag vill däremot öka den humanitära hjälpen dit och till andra idag allvarligt drabbade krisområden.


    I detta fallet är det så, enligt lagstiftningen har vi de facto ingen tredje part framtill vecka 22.


    Individens beslut bygger på personliga åsikter, samhälleliga beslut bygger på kollektiva åsikter där individuella åsikter får stå åt sidan. Du får nog dessutom ta och läsa igenom vad jag skrev ytterligare några gånger. Jag har aldrig påstått att du inte ska få uttrycka dina åsikter eller att vi på något vis skulle inskränka yttrandefriheten. Däremot tycker jag att din åsikt, vilken öppnar upp till diskussion för huruvida vissa patientgrupper inte ska ha samma rätt till skattefinansierad vård, är mycket farlig och djupt oetisk.


    Utveckla gärna ditt resonemang kring att starka påtryckningar i många fall föregår ett abortbeslut ? var har du hämtat denna faktan ifrån?


    Sista stycket under punkt 5 är ett direkt hot, skrivet från dig som påstått andlig person, om du menar på att en kvinna kommer få möta de yttersta andliga konsekvenserna av sitt beslut. Jag tror du vinner mer på att visa ödmjukhet och förståelse för dina medmänniskor ? även de som inte delar din religiösa övertygelse.


    Givetvis ställer den krav på andra personer och sjukvårdspersonal över lag är rätt insatta i vilka arbetsmoment man förväntas utföra inom diverse vårdinrättningar innan man söker arbete där. Vi finns ju trots allt till för våra patienter.


    Jag är också pacifist men ser inte riktigt vad skattebetalarens bidragande till vapen åt Ukraina, eller krig överlag, har för relevans i denna frågan.

  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-23 13:18:28 följande:

    I detta fallet är det så, enligt lagstiftningen har vi de facto ingen tredje part framtill vecka 22.


    Individens beslut bygger på personliga åsikter, samhälleliga beslut bygger på kollektiva åsikter där individuella åsikter får stå åt sidan. Du får nog dessutom ta och läsa igenom vad jag skrev ytterligare några gånger. Jag har aldrig påstått att du inte ska få uttrycka dina åsikter eller att vi på något vis skulle inskränka yttrandefriheten. Däremot tycker jag att din åsikt, vilken öppnar upp till diskussion för huruvida vissa patientgrupper inte ska ha samma rätt till skattefinansierad vård, är mycket farlig och djupt oetisk.


    Utveckla gärna ditt resonemang kring att starka påtryckningar i många fall föregår ett abortbeslut ? var har du hämtat denna faktan ifrån?


    Sista stycket under punkt 5 är ett direkt hot, skrivet från dig som påstått andlig person, om du menar på att en kvinna kommer få möta de yttersta andliga konsekvenserna av sitt beslut. Jag tror du vinner mer på att visa ödmjukhet och förståelse för dina medmänniskor ? även de som inte delar din religiösa övertygelse.


    Givetvis ställer den krav på andra personer och sjukvårdspersonal över lag är rätt insatta i vilka arbetsmoment man förväntas utföra inom diverse vårdinrättningar innan man söker arbete där. Vi finns ju trots allt till för våra patienter.


    Jag är också pacifist men ser inte riktigt vad skattebetalarens bidragande till vapen åt Ukraina, eller krig överlag, har för relevans i denna frågan.


    1) Jag talar inte alls om lagstiftningen. Jag talar om vad som ger en etisk skillnad mellan fallen. Det har inget med lagstiftning att göra. Om man behandlar en trafikskadad dödas inget foster.


    2) Stopp o belägg. "Kollektiva åsikter" bygger i sin tur på individuella åsikter, så där har du helt fel. Jag tycker tvärtom att min åsikt är djupt etisk och jag backar inte en millimeter där. Det är stor principiell skillnad på att behandla sjukdom elelr skada och på att göra abort. Graviditet är ingen sjukdom och vid behandling ab en skada eller sjukdom dödas inget foster. Eftersom  graviditet inte är någon skada eller sjukdom använder jag inte ordet vård om aborter - om det inte är ett medicinskt nödfall där inte båda liven kan räddas. DÅ invänder jag inte mot att bidra.


    3) Fall från verkliga livet involverande människor jag träffat + vittnesmål från andra människor.


    4) Nej. Det är inget hot Det är en snarare en varning. Jag tror ärligt på existens av helvetet och jag tror att både män och kvinnor som varit involverade i aborter, liksom andra som inte varit det, kan gå en sämre väg bortom det här livet. Jag kommer ihåg ett klip där någon berättade om att en syn av helvetet. Där såg personen en kvinna som hon/ han allra minst hade väntat sig där, en kvinna som nyligen avlidit och som varit med i vittnets församling, och på ytan hade älskat Jesus, och sjungit med liv o lust i församlingskören (en gospelkör? Jag minns inte).Det visade sig att hon varit falsk - visat upp en "from yta -en falsk fromhet", men ganska nyligen gjort en abort.  Jag tror att BÅDE män och kvinnor kan komma att möta det de varit involverade i vad gäller aborter - och även allt ANNAT  i livet.


    Det betyder inte att jag är perfekt. Jag tror att jag själv är en syndare, och i ett beroende av nåden i Kristi verk. Jag har inget att berömma mig av själv. Jag har andra missgärningar och underlåtenheter även om jag inte gjort någon abort.


    5) Vilka arbetsuppgifter som ingår styrs ytterst av det individuella avtalet. Men i vilket fall som helst vill inte jag ha blod på mina händer, och därför bär det mig emot att betala skatt till aborter på friska foster där det inte är någon medicinsk fara för varken fostret eller kvinnan.


    6) Det är enkelt. Det är samma princip. Jag vill som skattebetalare och konsument inte bidra till någon blodsutgjutelse, något dödande. Därför vill jag inte bidra till vapen som dödar, eller aborter som även de dödar. Därför valde jag vapenfri placering. Därför är jag vegan. Därför är jag emot dödsstraff.

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?