Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-23 13:18:28 följande:
I detta fallet är det så, enligt lagstiftningen har vi de facto ingen tredje part framtill vecka 22.
Individens beslut bygger på personliga åsikter, samhälleliga beslut bygger på kollektiva åsikter där individuella åsikter får stå åt sidan. Du får nog dessutom ta och läsa igenom vad jag skrev ytterligare några gånger. Jag har aldrig påstått att du inte ska få uttrycka dina åsikter eller att vi på något vis skulle inskränka yttrandefriheten. Däremot tycker jag att din åsikt, vilken öppnar upp till diskussion för huruvida vissa patientgrupper inte ska ha samma rätt till skattefinansierad vård, är mycket farlig och djupt oetisk.
Utveckla gärna ditt resonemang kring att starka påtryckningar i många fall föregår ett abortbeslut ? var har du hämtat denna faktan ifrån?
Sista stycket under punkt 5 är ett direkt hot, skrivet från dig som påstått andlig person, om du menar på att en kvinna kommer få möta de yttersta andliga konsekvenserna av sitt beslut. Jag tror du vinner mer på att visa ödmjukhet och förståelse för dina medmänniskor ? även de som inte delar din religiösa övertygelse.
Givetvis ställer den krav på andra personer och sjukvårdspersonal över lag är rätt insatta i vilka arbetsmoment man förväntas utföra inom diverse vårdinrättningar innan man söker arbete där. Vi finns ju trots allt till för våra patienter.
Jag är också pacifist men ser inte riktigt vad skattebetalarens bidragande till vapen åt Ukraina, eller krig överlag, har för relevans i denna frågan.
1) Jag talar inte alls om lagstiftningen. Jag talar om vad som ger en etisk skillnad mellan fallen. Det har inget med lagstiftning att göra. Om man behandlar en trafikskadad dödas inget foster.
2) Stopp o belägg. "Kollektiva åsikter" bygger i sin tur på individuella åsikter, så där har du helt fel. Jag tycker tvärtom att min åsikt är djupt etisk och jag backar inte en millimeter där. Det är stor principiell skillnad på att behandla sjukdom elelr skada och på att göra abort. Graviditet är ingen sjukdom och vid behandling ab en skada eller sjukdom dödas inget foster. Eftersom graviditet inte är någon skada eller sjukdom använder jag inte ordet vård om aborter - om det inte är ett medicinskt nödfall där inte båda liven kan räddas. DÅ invänder jag inte mot att bidra.
3) Fall från verkliga livet involverande människor jag träffat + vittnesmål från andra människor.
4) Nej. Det är inget hot Det är en snarare en varning. Jag tror ärligt på existens av helvetet och jag tror att både män och kvinnor som varit involverade i aborter, liksom andra som inte varit det, kan gå en sämre väg bortom det här livet. Jag kommer ihåg ett klip där någon berättade om att en syn av helvetet. Där såg personen en kvinna som hon/ han allra minst hade väntat sig där, en kvinna som nyligen avlidit och som varit med i vittnets församling, och på ytan hade älskat Jesus, och sjungit med liv o lust i församlingskören (en gospelkör? Jag minns inte).Det visade sig att hon varit falsk - visat upp en "from yta -en falsk fromhet", men ganska nyligen gjort en abort. Jag tror att BÅDE män och kvinnor kan komma att möta det de varit involverade i vad gäller aborter - och även allt ANNAT i livet.
Det betyder inte att jag är perfekt. Jag tror att jag själv är en syndare, och i ett beroende av nåden i Kristi verk. Jag har inget att berömma mig av själv. Jag har andra missgärningar och underlåtenheter även om jag inte gjort någon abort.
5) Vilka arbetsuppgifter som ingår styrs ytterst av det individuella avtalet. Men i vilket fall som helst vill inte jag ha blod på mina händer, och därför bär det mig emot att betala skatt till aborter på friska foster där det inte är någon medicinsk fara för varken fostret eller kvinnan.
6) Det är enkelt. Det är samma princip. Jag vill som skattebetalare och konsument inte bidra till någon blodsutgjutelse, något dödande. Därför vill jag inte bidra till vapen som dödar, eller aborter som även de dödar. Därför valde jag vapenfri placering. Därför är jag vegan. Därför är jag emot dödsstraff.