• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Autonomi)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-23 14:53:32 följande:

1) Jag talar inte alls om lagstiftningen. Jag talar om vad som ger en etisk skillnad mellan fallen. Det har inget med lagstiftning att göra. Om man behandlar en trafikskadad dödas inget foster.

2) Stopp o belägg. "Kollektiva åsikter" bygger i sin tur på individuella åsikter, så där har du helt fel. Jag tycker tvärtom att min åsikt är djupt etisk och jag backar inte en millimeter där. Det är stor principiell skillnad på att behandla sjukdom elelr skada och på att göra abort. Graviditet är ingen sjukdom och vid behandling ab en skada eller sjukdom dödas inget foster. Eftersom  graviditet inte är någon skada eller sjukdom använder jag inte ordet vård om aborter - om det inte är ett medicinskt nödfall där inte båda liven kan räddas. DÅ invänder jag inte mot att bidra.

3) Fall från verkliga livet involverande människor jag träffat + vittnesmål från andra människor.

4) Nej. Det är inget hot Det är en snarare en varning. Jag tror ärligt på existens av helvetet och jag tror att både män och kvinnor som varit involverade i aborter, liksom andra som inte varit det, kan gå en sämre väg bortom det här livet. Jag kommer ihåg ett klip där någon berättade om att en syn av helvetet. Där såg personen en kvinna som hon/ han allra minst hade väntat sig där, en kvinna som nyligen avlidit och som varit med i vittnets församling, och på ytan hade älskat Jesus, och sjungit med liv o lust i församlingskören (en gospelkör? Jag minns inte).Det visade sig att hon varit falsk - visat upp en "from yta -en falsk fromhet", men ganska nyligen gjort en abort.  Jag tror att BÅDE män och kvinnor kan komma att möta det de varit involverade i vad gäller aborter - och även allt ANNAT  i livet.

Det betyder inte att jag är perfekt. Jag tror att jag själv är en syndare, och i ett beroende av nåden i Kristi verk. Jag har inget att berömma mig av själv. Jag har andra missgärningar och underlåtenheter även om jag inte gjort någon abort.

5) Vilka arbetsuppgifter som ingår styrs ytterst av det individuella avtalet. Men i vilket fall som helst vill inte jag ha blod på mina händer, och därför bär det mig emot att betala skatt till aborter på friska foster där det inte är någon medicinsk fara för varken fostret eller kvinnan.

6) Det är enkelt. Det är samma princip. Jag vill som skattebetalare och konsument inte bidra till någon blodsutgjutelse, något dödande. Därför vill jag inte bidra till vapen som dödar, eller aborter som även de dödar. Därför valde jag vapenfri placering. Därför är jag vegan. Därför är jag emot dödsstraff.

Du skrev att lagstiftning inte kan bestämma vad som är fakta eller inte, jag svarade att enligt fallet med 3:de part är det så.

Givetvis är det så, jag har aldrig påstått något annat. Men de behöver inte vara förenliga med varandra - såsom exempelvis med din åsikt om att vi ska göra skillnad på patienter - och där får din (individens) åsikt stå åt sidan för den kollektiva.

Bra - att använda godtyckliga personliga erfarenheter kan väl knappast anses såpass representativt att du kan slänga dig med att det i många fall handlar om starka påtryckningar. Då får du betona att det är just utifrån dina erfarenheter. Mina erfarenheter är precis motsatta - kvinnan har varit fri från påpressning och stöttats oavsett vad.

Du ser det som en varning, jag ser det som ett hot vars syfte enbart är till för att skrämma kvinnor till att fatta ett visst beslut och denna skrämseltaktik anser jag vara fel och en form av psykologisk terror.

Du har all rätt till din tro men måste också förstå att det blir knepigt att dra in den i debatter med icke-troende. Dessutom ingenstans i de litterära verk som kristendomen baseras på finns väl ett tydligt avståndstagande mot abort. Nu anser jag att Jesus är en fiktiv karaktär likt Harry Potter men för er som tror på honom kan jag inte för mitt liv förstå hur ni kan tro att en person som ska vara så god hade godkänt att man kastar kvinnors kroppar åt sidan på detta sätt.
    Istället för att sprida skräckpropaganda om helvetet tror jag det varit nyttigt för troende individer att försöka lyfta blicken från sina mentala bubblor, ta tillvara på livet här och nu samt rå om sigsjälva snarare än att förhålla sig till magi och "det eviga livet".
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-23 16:59:41 följande:
    Du skrev att lagstiftning inte kan bestämma vad som är fakta eller inte, jag svarade att enligt fallet med 3:de part är det så.

Givetvis är det så, jag har aldrig påstått något annat. Men de behöver inte vara förenliga med varandra - såsom exempelvis med din åsikt om att vi ska göra skillnad på patienter - och där får din (individens) åsikt stå åt sidan för den kollektiva.

Bra - att använda godtyckliga personliga erfarenheter kan väl knappast anses såpass representativt att du kan slänga dig med att det i många fall handlar om starka påtryckningar. Då får du betona att det är just utifrån dina erfarenheter. Mina erfarenheter är precis motsatta - kvinnan har varit fri från påpressning och stöttats oavsett vad.

Du ser det som en varning, jag ser det som ett hot vars syfte enbart är till för att skrämma kvinnor till att fatta ett visst beslut och denna skrämseltaktik anser jag vara fel och en form av psykologisk terror.

Du har all rätt till din tro men måste också förstå att det blir knepigt att dra in den i debatter med icke-troende. Dessutom ingenstans i de litterära verk som kristendomen baseras på finns väl ett tydligt avståndstagande mot abort. Nu anser jag att Jesus är en fiktiv karaktär likt Harry Potter men för er som tror på honom kan jag inte för mitt liv förstå hur ni kan tro att en person som ska vara så god hade godkänt att man kastar kvinnors kroppar åt sidan på detta sätt.
    Istället för att sprida skräckpropaganda om helvetet tror jag det varit nyttigt för troende individer att försöka lyfta blicken från sina mentala bubblor, ta tillvara på livet här och nu samt rå om sigsjälva snarare än att förhålla sig till magi och "det eviga livet".

1) inte om man med 3:e part menar något helt  annat än juridisk part, vilket jag ju gjorde.

2) Inte om det kollektiva BLIR samma som in åsikt i en fråga. Jag har faktiskt rätt att arbeta för det.

3) För att korta ned texten nämnde jag bara lite kort fall med människor jag själv träffat, men självfallet har jag studerat frågan mer än så och tagit del av mycket material. Självfallet är det inte alltid så, men det finns många fall. De var det jag menade.

4) Då har du  helt missuppfattat mig. Eftersom jag faktiskt tror på helvetet, och talar om det i helt andra sammanhang, som inte har ett jota med aborter att göra, och faktiskt vill andra väl även i hinsidesperspektivet, så är det inget hot. Om jag däremot inte trodde på det själv, och det var oärligt, vore det hort. Men jag menar det faktiskt. Det skrämmer dock inte någon som inte tror på det ett skit.

5) Kristendomen baseras inte bara på skrift. Min egen tro baseras inte bara på bibeln, utan även på andra saker, bla erfarenheter

6) "Du ska inte döda" ingår i dekalogen.

7)Jag anser inte Jesus fiktiv. Jag anser att det finns förnuftiga skäl till att tro på honom. Jag menar bla att det finns många intressanta observationer och erfarenheter, som dessutom drar åt samma håll, och att de + annat sammantaget talar för att åtminstone huvudkonturerna av klassisk kristen tro sannolikt är sanna. ( Sen tillhör jag inte "fundamentalisterna", som jag är långt ifrån där jag står.)Det betyder dock inte att jag påstår mg kunna bevisa något Men jag vet varför jag har min övertygelse. Jag vet vad mina egna erfarenheter är och vad jag har sett med egna ögon.

Jag anser att det finns  både goda och förnuftiga skäl att tro på Jesus, och jag skäms inte heller för det. Därför tänker jag fortsätta vara aktiv i olika kristna samfund, främst Svenska Kyrkan, men även andra samfund, som t.ex Katolska Kyrkan. ( De stora skillnaderna idag i kristenheten går inte mellan samfunden, utan tvärs igenom dem.) Vår lokal på Råslätt delas av Svenska Kyrkan, Syrisk-ortodoxa Kyrkan och en annan församling.

8) Kasta kvinnors kroppar? Var i allsindar har jag föreslagit något sådant?

9) Du förutsätter att vi inte tar vara på livet. Du vet inget om mitt liv, men du tror att jag är bakom flötet. Du ror att jag inte deltar i denna världens liv och är engagerad där. Det vet du inget om, och jag ÄR MYCKET engagerad i ett antal frågor.

10) Nej, Ingen skräckpropaganda. Jag är ärlig och menar det jag skriver.. Om jag var oärlig kunde det ses som skräckpropaganda. Dessutom skiter väl den som inte tror på helvetet i det. Den kan jag inte skrämma ändå.

11) Jag anser att det finns goda skäl att tro på hinsides liv.

12) Magi är raka motsatsen till min tro. I magi så är det människan som är i centrum,och kan kontrollera elementen med trollformler o annat. I min tro I en kristen tro är det snarare Gud som finns i centrum, så raka motsatsen till magiblir det alltså.

• nihka

Trådens ämne är:

"Varför anses det så illa att vara emot abort?"

och alla svar på det möts av mestadels ändlöst tjafs från abortmotståndare om hur dessa skäl inte är giltiga. Snacka om att tala för totalt döva öron.

Jag kan lägga till ytterligare en orsak och det är att den rabiata synen från abortmotståndare spär ytterligare på varför så många anser att det är så illa att vara emot abort.
  • Anonym (Autonomi)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-23 19:21:49 följande:

1) inte om man med 3:e part menar något helt  annat än juridisk part, vilket jag ju gjorde.

2) Inte om det kollektiva BLIR samma som in åsikt i en fråga. Jag har faktiskt rätt att arbeta för det.

3) För att korta ned texten nämnde jag bara lite kort fall med människor jag själv träffat, men självfallet har jag studerat frågan mer än så och tagit del av mycket material. Självfallet är det inte alltid så, men det finns många fall. De var det jag menade.

4) Då har du  helt missuppfattat mig. Eftersom jag faktiskt tror på helvetet, och talar om det i helt andra sammanhang, som inte har ett jota med aborter att göra, och faktiskt vill andra väl även i hinsidesperspektivet, så är det inget hot. Om jag däremot inte trodde på det själv, och det var oärligt, vore det hort. Men jag menar det faktiskt. Det skrämmer dock inte någon som inte tror på det ett skit.

5) Kristendomen baseras inte bara på skrift. Min egen tro baseras inte bara på bibeln, utan även på andra saker, bla erfarenheter

6) "Du ska inte döda" ingår i dekalogen.

7)Jag anser inte Jesus fiktiv. Jag anser att det finns förnuftiga skäl till att tro på honom. Jag menar bla att det finns många intressanta observationer och erfarenheter, som dessutom drar åt samma håll, och att de + annat sammantaget talar för att åtminstone huvudkonturerna av klassisk kristen tro sannolikt är sanna. ( Sen tillhör jag inte "fundamentalisterna", som jag är långt ifrån där jag står.)Det betyder dock inte att jag påstår mg kunna bevisa något Men jag vet varför jag har min övertygelse. Jag vet vad mina egna erfarenheter är och vad jag har sett med egna ögon.

Jag anser att det finns  både goda och förnuftiga skäl att tro på Jesus, och jag skäms inte heller för det. Därför tänker jag fortsätta vara aktiv i olika kristna samfund, främst Svenska Kyrkan, men även andra samfund, som t.ex Katolska Kyrkan. ( De stora skillnaderna idag i kristenheten går inte mellan samfunden, utan tvärs igenom dem.) Vår lokal på Råslätt delas av Svenska Kyrkan, Syrisk-ortodoxa Kyrkan och en annan församling.

8) Kasta kvinnors kroppar? Var i allsindar har jag föreslagit något sådant?

9) Du förutsätter att vi inte tar vara på livet. Du vet inget om mitt liv, men du tror att jag är bakom flötet. Du ror att jag inte deltar i denna världens liv och är engagerad där. Det vet du inget om, och jag ÄR MYCKET engagerad i ett antal frågor.

10) Nej, Ingen skräckpropaganda. Jag är ärlig och menar det jag skriver.. Om jag var oärlig kunde det ses som skräckpropaganda. Dessutom skiter väl den som inte tror på helvetet i det. Den kan jag inte skrämma ändå.

11) Jag anser att det finns goda skäl att tro på hinsides liv.

12) Magi är raka motsatsen till min tro. I magi så är det människan som är i centrum,och kan kontrollera elementen med trollformler o annat. I min tro I en kristen tro är det snarare Gud som finns i centrum, så raka motsatsen till magiblir det alltså.

Vilka är de faktorer som sammantaget talar för att huvudkonturerna av den kristna tron är sanna? Vilka är evidensen för att jesus skulle vara något annat än en fiktiv person?
    Missförstå mig inte nu, jag har inget emot religion i sig. Jag har full respekt för att det är en utmärkt snuttefilt att trösta sig med. Dock anser jag att religion ska vara personligt och inte användas för att försöka påverka andra eller utmåla dem som omoraliska. Jag har dessutom väldigt svårt för att religion dras in i debatten i ett försök att påverka min sambos och min dotters autonomi samt deras rättighet till självbestämmande. 

Viss litteratur och film inom skräckgenren är fiktion men kan fortfarande uppfattas som skrämmande - likaså blir det med fiktiva berättelser om ett helvete. Ser det som lika förkastligt att dra upp i en abortdebatt, eller i någon debatt överhuvudtaget, oavsett anledning till att du varnar (hotar) om det. 

Angående ditt sista styckte får vi helt enkelt enas om att vi är oense. För mig är det värdefullt med en tillvaro förhållningsfri från diverse övernaturliga krafter och magi. För dig verkar tron vara viktig och jag vill givetvis att du ska få fortsätta praktisera och leva efter din tro, det unnar jag alla troende. Jag vill som sagt bara inte att tron ska användas som någon moralpredikan för hur andra människor, även icke-troende, ska leva sina liv.
  • Anonym (konstigt argument)
    nihka skrev 2023-05-23 19:54:52 följande:

Trådens ämne är:

"Varför anses det så illa att vara emot abort?"

och alla svar på det möts av mestadels ändlöst tjafs från abortmotståndare om hur dessa skäl inte är giltiga. Snacka om att tala för totalt döva öron.

Jag kan lägga till ytterligare en orsak och det är att den rabiata synen från abortmotståndare spär ytterligare på varför så många anser att det är så illa att vara emot abort.
    Ja det blir lätt mycket fördomar mot abortkritiska människor. De är alla rabiata. Och har en ond agenda, hatar kvinnor med mera, vill bestämma kvinnors kroppar. Det anse därmed mycket illa att vara emot abort.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-23 22:51:43 följande:
    Ja det blir lätt mycket fördomar mot abortkritiska människor. De är alla rabiata. Och har en ond agenda, hatar kvinnor med mera, vill bestämma kvinnors kroppar. Det anse därmed mycket illa att vara emot abort.
    Läs om, läs rätt. Den rabiata syn som ger ändlöst tjafs om hur skälen inte är giltiga när man frågar varför.
    nihka skrev 2023-05-23 23:29:49 följande:
    Läs om, läs rätt. Den rabiata syn som ger ändlöst tjafs om hur skälen inte är giltiga när man frågar varför.
    Och därför anses det illa att vara emot abort allmänt, jag fattar.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-23 23:35:13 följande:
    Och därför anses det illa att vara emot abort allmänt, jag fattar.
    Bland annat ja. För att vissa är helt rabiata abortmotståndare och deras rabiata åsikter dränker ut all vettig diskussion.

Och sedan alla andra orsaker som angetts, för att det är just det som efterfrågas i tråden, som du käftat emot.
    nihka skrev 2023-05-24 00:35:07 följande:
    Bland annat ja. För att vissa är helt rabiata abortmotståndare och deras rabiata åsikter dränker ut all vettig diskussion.

Och sedan alla andra orsaker som angetts, för att det är just det som efterfrågas i tråden, som du käftat emot.
    Så för att vissa är rabiata så dömer man ut alla som är emot abort, ja det är väl att ha förutfattade meningar.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-24 00:38:56 följande:
    Så för att vissa är rabiata så dömer man ut alla som är emot abort, ja det är väl att ha förutfattade meningar.
    Kalla det för vad du vill men de tröttar ut människors ork och vilja att lyssna. Globalt skulle jag vilja säga.

Vem trodde för några år sedan att USAs Bible Belt och den konservativa syn som råder där skulle få någon grund i Sverige bortsett från hos några hallelujamänniskor från Jönköpingstrakten.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?