Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-23 16:59:41 följande:
Du skrev att lagstiftning inte kan bestämma vad som är fakta eller inte, jag svarade att enligt fallet med 3:de part är det så.
Givetvis är det så, jag har aldrig påstått något annat. Men de behöver inte vara förenliga med varandra - såsom exempelvis med din åsikt om att vi ska göra skillnad på patienter - och där får din (individens) åsikt stå åt sidan för den kollektiva.
Bra - att använda godtyckliga personliga erfarenheter kan väl knappast anses såpass representativt att du kan slänga dig med att det i många fall handlar om starka påtryckningar. Då får du betona att det är just utifrån dina erfarenheter. Mina erfarenheter är precis motsatta - kvinnan har varit fri från påpressning och stöttats oavsett vad.
Du ser det som en varning, jag ser det som ett hot vars syfte enbart är till för att skrämma kvinnor till att fatta ett visst beslut och denna skrämseltaktik anser jag vara fel och en form av psykologisk terror.
Du har all rätt till din tro men måste också förstå att det blir knepigt att dra in den i debatter med icke-troende. Dessutom ingenstans i de litterära verk som kristendomen baseras på finns väl ett tydligt avståndstagande mot abort. Nu anser jag att Jesus är en fiktiv karaktär likt Harry Potter men för er som tror på honom kan jag inte för mitt liv förstå hur ni kan tro att en person som ska vara så god hade godkänt att man kastar kvinnors kroppar åt sidan på detta sätt.
Istället för att sprida skräckpropaganda om helvetet tror jag det varit nyttigt för troende individer att försöka lyfta blicken från sina mentala bubblor, ta tillvara på livet här och nu samt rå om sigsjälva snarare än att förhålla sig till magi och "det eviga livet".
1) inte om man med 3:e part menar något helt annat än juridisk part, vilket jag ju gjorde.
2) Inte om det kollektiva BLIR samma som in åsikt i en fråga. Jag har faktiskt rätt att arbeta för det.
3) För att korta ned texten nämnde jag bara lite kort fall med människor jag själv träffat, men självfallet har jag studerat frågan mer än så och tagit del av mycket material. Självfallet är det inte alltid så, men det finns många fall. De var det jag menade.
4) Då har du helt missuppfattat mig. Eftersom jag faktiskt tror på helvetet, och talar om det i helt andra sammanhang, som inte har ett jota med aborter att göra, och faktiskt vill andra väl även i hinsidesperspektivet, så är det inget hot. Om jag däremot inte trodde på det själv, och det var oärligt, vore det hort. Men jag menar det faktiskt. Det skrämmer dock inte någon som inte tror på det ett skit.
5) Kristendomen baseras inte bara på skrift. Min egen tro baseras inte bara på bibeln, utan även på andra saker, bla erfarenheter
6) "Du ska inte döda" ingår i dekalogen.
7)Jag anser inte Jesus fiktiv. Jag anser att det finns förnuftiga skäl till att tro på honom. Jag menar bla att det finns många intressanta observationer och erfarenheter, som dessutom drar åt samma håll, och att de + annat sammantaget talar för att åtminstone huvudkonturerna av klassisk kristen tro sannolikt är sanna. ( Sen tillhör jag inte "fundamentalisterna", som jag är långt ifrån där jag står.)Det betyder dock inte att jag påstår mg kunna bevisa något Men jag vet varför jag har min övertygelse. Jag vet vad mina egna erfarenheter är och vad jag har sett med egna ögon.
Jag anser att det finns både goda och förnuftiga skäl att tro på Jesus, och jag skäms inte heller för det. Därför tänker jag fortsätta vara aktiv i olika kristna samfund, främst Svenska Kyrkan, men även andra samfund, som t.ex Katolska Kyrkan. ( De stora skillnaderna idag i kristenheten går inte mellan samfunden, utan tvärs igenom dem.) Vår lokal på Råslätt delas av Svenska Kyrkan, Syrisk-ortodoxa Kyrkan och en annan församling.
8) Kasta kvinnors kroppar? Var i allsindar har jag föreslagit något sådant?
9) Du förutsätter att vi inte tar vara på livet. Du vet inget om mitt liv, men du tror att jag är bakom flötet. Du ror att jag inte deltar i denna världens liv och är engagerad där. Det vet du inget om, och jag ÄR MYCKET engagerad i ett antal frågor.
10) Nej, Ingen skräckpropaganda. Jag är ärlig och menar det jag skriver.. Om jag var oärlig kunde det ses som skräckpropaganda. Dessutom skiter väl den som inte tror på helvetet i det. Den kan jag inte skrämma ändå.
11) Jag anser att det finns goda skäl att tro på hinsides liv.
12) Magi är raka motsatsen till min tro. I magi så är det människan som är i centrum,och kan kontrollera elementen med trollformler o annat. I min tro I en kristen tro är det snarare Gud som finns i centrum, så raka motsatsen till magiblir det alltså.