• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Anonym (Sansa er)
    Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-10-25 18:55:45 följande:

Det är inte olagligt att använda surrogat i Sverige. Det ör dessutom möjligt att driva det i rätten då barnet alltid har rätt till sitt ursprung. Barnkonventionen är tydlig på den punkten. Paret har all chans att driva detta utifrån barnens rättigheter enligt lagen.

Jo, det är olagligt.

"Driva detta utifrån barnkonventionen", jisses så du svamlar. En kvinna som föder ett barn i Sverige räknas som barnets biologiska mor. Den som har donerat ägg till en annan kvinna har naturligtvis inte rätt att ta barnet när det väl är fött.
  • Anonym (Sansa er)
    Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-10-25 19:00:11 följande:

Det är inte olagligt att använda surrogat! Svensk sjukvård ställer inte upp på det men det är INTE olagligt.

Även vid ex äggdonation har barnen rätt att veta om sitt ursprung. Så paret har alla möjligheter att driva det utifrån barnens rätt.

Det finns inget lagligt stöd för surrogatsmödraskap. Kvinnan som föder barnen blir barnens biologiska mor och kan sen välja att adoptera bort dem till äggdonatorn. Eller låta bli, som i det här fallet. TS har all laglig rätt på sin sida, oavsett vad du perspnligen anser i frågan.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-10-25 18:58:00 följande:
    Sen undrar jag hur nyanserad du hade varit om någon ex stal dina barn.... Jag känner starkt för barnen och paret. Om ts stal mina barn så skulle en rättsprocess inte vara aktuell..
    Du får ursäkta, men du har inte den blekaste aning om vilket trauma jag har varit med om.

Även med personliga erfarenheter i bagaget är det i alla fall teoretiskt möjligt att se på saken nyanserat. Försök inte skylla din oförmåga att inte skriva elakheter på starka känslor. Är det så svårt att kontrollera sig (vilket det absolut kan vara), så har man alltid valmöjligheten att inte skicka inlägget, eller helt låta bli tråden. Du får uppenbarligen tillfredsställelse av att häva ur dig elakheter i skydd bakom skärmen, annars hade du låtit bli.

Du verkar mest känna för paret, eftersom du uppenbarligen inte klarar av att se saken ur de olika möjliga perspektiv detta kan innebära för barnen, såsom att bli separerade från sin anknytningsperson, eller få höra när de växer upp att den kvinna som bar dem egentligen ville behålla dem (för barn har rätt till sitt ursprung, eller hur?).

• Anonym (Sansa er)
    Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-10-25 18:58:00 följande:

Sen undrar jag hur nyanserad du hade varit om någon ex stal dina barn.... Jag känner starkt för barnen och paret. Om ts stal mina barn så skulle en rättsprocess inte vara aktuell..

Du anser alltså att kvinnor som fått barn genom äggdonation inte är barnens riktiga mamma? Och att det är att jämställa med att någon skulle stjäla äggdonatorns femåring ifrån dem?

Jag känner också starkt för barnen, som kommer känna igen TS hjärtslag, röst och kroppslukt redan minuten efter födseln och som instinktivt kommer vara som lugnast när hon håller dem eftersom de vant sig vid hennes kropp under tiden i magen. Vem som producerat ägget spelar ingen roll när barnet är fött. Det är TS som tillverkat barnen med sin kropp. Att ta dem ifrån henne mit hennes vilja är en grymhet som vi tack och lov inte stödjer i det här landet.
  • Anonym (Uh)
    Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-10-25 19:00:11 följande:

Det är inte olagligt att använda surrogat! Svensk sjukvård ställer inte upp på det men det är INTE olagligt.

Även vid ex äggdonation har barnen rätt att veta om sitt ursprung. Så paret har alla möjligheter att driva det utifrån barnens rätt.

Yes paret kan driva det så långt att barnen har rätt att veta att dom har en annan genetik när dom är 18år... thats it

Rätt att veta sitt ursprung betyder ingenting mer än det

Enligt sveriges lagar så är TS mamman, barnen har ingen rätt att växa upp hos sin ägg/spermiedonator som paret ses som (eller ja, inte mannen då han inte ens donerat spermier)
  • Embla twopointoh
    Anonym (Sansa er) skrev 2018-10-25 18:56:08 följande:
    Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-10-25 18:46:15 följande:

Nu kommer barnen se sina föräldrar på avstånd och bara drömma om att få leva i deras familj. Paret driver förhoppningsvis detta långt. Hur långt hade du gått om någon stal dina barn? Tänk på barnen som får växa upp och höra ryktena om dig och ditt tilltag. Men du tänker inte på någon annan än dig själv.

Förhoppningsvis blir det både media och rätten.

Vad är det för konstiga argument du för fram?? "Ingen kommer våga köpa något av dig"? Allvarligt?

Paret vars ägg TS bär kommer inte kunna "driva" frågan rättsligt öht. Lagen i vårt land ger moderskapet och vårdnaden till kvinnan som föder barnen. TS kan vara helt lugn. Surrogatmödraskap är olagligt i Sverige. Det här är en risk som paret måste varit medvetna om, annars är de idioter.

Och media kommer knappast vilka driva en häxjakt i syfte att skilja nyfödda bebisar från kvinnan som burit och fött dem.
    Jag kan se ett visst medialt intresse för detta, för att peka på de både praktiska som känslomässiga "komplikationer" surrogatmödraskap kan innebära. Jag är däremot övertygad om att det i sådana fall skulle vara anonymiserat, och inte någon "häxjakt", precis som du skriver. Media brukar visa hänsyn till barnen genom att anonymisera ett sådant reportage eller artikel, och att nämna TS med namn skulle inte heller kunna sägas vara av allmänt intresse. Det är nog mer i (stjäla ett barns) vindiktiva, och inte så verklighetsbaserade tankar som detta är en möjlighet (precis som hon/han tror att en rättsprocess skulle ge paret rätt).
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sansa er) skrev 2018-10-25 18:46:08 följande:
    Den som tillverkat dem, fött dem, ammat dem och uppfostrat dem kommer naturligtvis att vara deras "riktiga mamma".

(Med dina åsikter så antar jag att du vill förbjuda äggdonation också?)
    Så jävla dålig debatteknik.. 

Den stackars kvinnan har inte "donerat" några ägg till TS utan hon har godtyckligt bestämt sig för att stjäla dom..
  • Embla twopointoh
    Miss Skywalker skrev 2018-10-25 19:29:03 följande:

Den stackars kvinnan har inte "donerat" några ägg till TS utan hon har godtyckligt bestämt sig för att stjäla dom..
    "Godtyckligt bestämt sig för att stjäla dem", är kanske inte heller höjden av god debatteknik, precis.

För barnens anknytning kommer det inte att göra någon skillnad om TS är barnens biologiska mor, eller om de blev till via äggdonator (frivilligt eller ej). Om det gör skillnad, leder det argumentet fram till att barn som blivit till genom sperma-/äggdonation eller adopterade, inte växer upp hos sina "riktiga" föräldrar. Det är ett synsätt som ytterst få håller med om, eftersom det är just omhändertagande som gör en förälder, inte genetiken.
  • Anonym (Sansa er)
    Miss Skywalker skrev 2018-10-25 19:29:03 följande:

Att skriva "varför vill du ha de här barnen, kan du inte få egna?" till en gravid kvinna med rejäl ångest är däremot en OERHÖRT bra debattteknik? Riiight.

Jag ställde en genuin fråga. Varför anser du att TS är mindre "riktig mamma" än en kvinna som blivit gravid med äggdonation? Både i lagens mening och rent biologiskt så är situationen likvärdig och jag lovar att de nyfödda bebisarna inte kommer se TS som något annat än en riktig mamma.

Kvinnan som valde att använda TS kropp för att få ett barn på olaglig väg måste varit medveten om att hon helt saknar rättigheter till äggen när de väl satts in i en annan kvinnas livmoder.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-10-25 13:19:27 följande:

Jag kommer behålla dem.

Men fy så hemskt!!
Svar på tråden Vill behålla barnet