• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Anonym (J)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-30 09:46:39 följande:

De är för tusan inte stulna!

Eh, jo. Du har avlat på en annans kvinnas ägg som du anser dig ha rätten att sno och behålla?
  • sextiotalist
    Anonym (J) skrev 2018-09-30 10:08:52 följande:

Eh, jo. Du har avlat på en annans kvinnas ägg som du anser dig ha rätten att sno och behålla?

Du kan få ha din definition, en del anser också att man stjäl andras partners och vänner också.

Men det är ingen stöld
  • Anonym (Mrs. T)

"No one can ?steal? boyfriends against their will, not even Angelina Jolie itself."

sextiotalist skrev 2018-09-30 10:13:00 följande:

Du kan få ha din definition, en del anser också att man stjäl andras partners och vänner också.

Men det är ingen stöld

• Embla twopointoh
    Anonym (Kram) skrev 2018-09-30 09:43:39 följande:
    svjt.se/svjt/2003/554
    En persons artikel från 2003 är inte samma sak som  "alla gällande definitioner", och den du länkade till behandlar dessutom den juridiska aspekten, vilket som sagt inte alls är samma som den språkliga.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Stjäla ett barn) skrev 2018-09-30 10:15:50 följande:
    Jag börjar misstänka att du planerat detta hela tiden då du ångrat dig så tidigt. Är det så att ditt genetiska material inte är så bra? Blir dina egna barn sjuka? Svagbegåvade? Kanske är du till och med så ytlig att du tycker att duna egna barn är tjocka eller fula?

Är det så att väninnan är smart, vacker och framgångsrik och att du därför hellre får hennes barn än dina egna?

En slug och mycket grym plan för att få bättre och finare barn?
    Det är lätt att sitta och skriva elakheter bakom ett anonymt nick. Du verkar väldigt känslomässigt engagerad i detta, du kanske själv har ägnat dig åt människohandel för att få dina barn?
  • Anonym (M)
    Embla twopointoh skrev 2018-09-29 23:19:14 följande:

Jag tycker nog att det är en väldigt fin språklig skillnad mellan "biologisk" och "genetisk" förälder. Nästan obefintlig, skulle jag vilja påstå, eftersom "biologisk förälder" per definition betyder att man delar gener med barnet. Jag har i alla fall aldrig hört "biologisk" användas på annat sätt.

Den juridiska definitionen är kanske tydligare, att den som bär barnet räknas som biologisk mor och blir automatiskt vårdnadshavare när det föds, men juridisk definition och språklig definition är inte samma sak.

Du får väldigt gärna länka till dessa "alla gällande definitioner". Inte för att jag är direkt skeptisk till vad du säger, utan för att jag är uppriktigt intresserad av vad jag missat(jag är lite av en språknörd).

Det stämmer som du skriver.

I Sverige räknas den som bär och föder barnet som biologisk mor, även om hon inte är biologisk mor egentligen.

Det står i lagen, men är alltså en juridisk definition.
  • Anonym (Barnens rättigheter går först)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-29 16:34:35 följande:
    Och varför skulle barnen lida hos mig menar du?
    Det skrev jag inte någonstans. Som många sagt så känner sig icke-biologiska barn sig ofta annorlunda och dem kommer se annorlunda ut än dig. Det leder till frågor. Vad ska du då säga? "Jag valde att ni inte skulle träffa era biologiska föräldrar"? eller ljuga och säga att deras biologiska föräldrar valde bort dem? Att ni var i rätten och dem bestämde att dem inte hade rätten till er alla?
    Att påstå att barnen får det bäst med en förälder istället för tre föräldrar... Vad händer om du blir sjuk? Om du drabbas av en olycka? Det händer ju alla mer eller mindre i livet. Vem tar hand om barnen då? Att vara ensamstående är inget man ska VÄLJA. Det är något man kan bli av omständigheterna, att det inte fanns fler som kunde vara föräldrar. Man kan vara en UNDERBAR ensamstående mamma MEN man är sårbar och barnen blir sårbara.
  • Anonym (Lycka till!)
    Tiina87 skrev 2018-09-21 20:37:15 följande:
    Det är fortfarande barn vi pratar om.
    OT men ALLA dina inlägg jag sett har alltid bestått av en enda mening, kanske i sällsynta fall två korta meningar som bara tar upp en rad.. Med det inte sagt att vissa inte skulle vara bra, har plussat på en hel del.

En hemskt tråkig situation har verkligen uppstått här. Jag tycker att TS absolut ska följa sitt hjärta. Kan tänka mig att många som hävdar barnlösa parets rätt är sådana som är i, eller är rädda att hamna i en liknande situation. Man kan ju lika gärna se det som att kvinnan donerat ett ägg (2) till TS, då inget kontrakt finns.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lycka till!) skrev 2018-10-24 22:29:50 följande:

OT men ALLA dina inlägg jag sett har alltid bestått av en enda mening, kanske i sällsynta fall två korta meningar som bara tar upp en rad.. Med det inte sagt att vissa inte skulle vara bra, har plussat på en hel del.

En hemskt tråkig situation har verkligen uppstått här. Jag tycker att TS absolut ska följa sitt hjärta. Kan tänka mig att många som hävdar barnlösa parets rätt är sådana som är i, eller är rädda att hamna i en liknande situation. Man kan ju lika gärna se det som att kvinnan donerat ett ägg (2) till TS, då inget kontrakt finns.

Det tror jag inte alls att de är. I samma situation alltså. Man kan hävda någons rätt utan att vara i samma sits själv. Såklart.

Själv har jag fyra barn, och att anlita en surrogatmamma är så långt ifrån min verklighet som man kan komma...

Men tycker ändå att det är hur fel som helst av ts att behålla själv/abortera barnen.

Och jag tror verkligen inte att kvinnan ser det som att hon donerat ett ägg till ts!
  • Anonym (Stjäla ett barn)
    Anonym (Lycka till!) skrev 2018-10-24 22:29:50 följande:

Inte samma sits alls. Jag har två barn och lever i en kärnfamilj. Blev gravid direkt och har haft det enkelt.

Just därför tycker jag att det är uselt att stjäla ett annans par enda barn. Och ännu mer uselt att stjäla barnens chans till en stabil kärnfamilj med någon dom delar dna med.
Svar på tråden Vill behålla barnet