• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Embla twopointoh
    Anonym (Oj) skrev 2018-09-29 20:13:53 följande:
    Fast on det är kvinnans ägg i TS så är ju kvinnan den biologiska mamman. Barnen kommer ha hennes DNA. Inte TS
    Ja, jag skrev ju att det var hennes. Det är den biologiska mamman, inte de biologiska föräldrarna.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Oj) skrev 2018-09-29 20:12:20 följande:
    Dom som föder barnen som blir kidnappade och adopteras bort är fattiga. Inte dom som säljer barnen efter att ha kidnappat dem. Det var så jag menade.

Du kan heller inte säga att paret utnyttjar TS då TS har ställt upp. Finns ingen logik inatt säga att TS blir utnyttjad då hon gick med på att bära barnen. Sen att hormonerna tar över är en tråkig sak. Men hon är inte utnyttjad. TS har fått de frågorna men valt att inte besvara så jag tror knappast att hon blev övertalad eller tvingad till detta. Det är ju inte något som skett på en vecka utan TS har haft chansen till att hoppa av långt innan avresa till kliniken där detta gjordes.

Om TS väljer att behålla barnen så tror jag det kommer bli oerhört jobbigt för både barn men framför allt för TS som ska leva med detta beslut. Förstå all ångest hon kommer gå och bära på. För bio-föräldrarna kommer ju som sagt inte att ge sig och TS kommer få stå till svars inför dom. Jag tror att detta kommer bli TS undergång mentalt. Inte direkt så hon kommer kunna njuta av all ångest som detta skänker henne.

Och det är väl klart att majoriteten skaffar barn för sin egen skull, barn går ju inte direkt och önskar att dom blev födda.

TS har ju möjlighet att vara med barnen när hon fött dom och ger dom till bio-föräldrarna men behåller hon så kommer aldrig bio-förläldrarna he sig och barnen kommer vara väl medvetna om situationen dom växer upp i
    Det är utnyttjande även om TS ställde upp frivilligt, vilket är precis en av anledningarna till att vi inte tillåter surrogat i Sverige. Det är människohandel, både med kvinnorna och med barnen.

Det är dessutom väldigt dumt både av paret och av TS att anställa en kvinna som inte har barn sedan tidigare. Har man fött barn har man i alla fall en chans att inse vad man ger sig in på.

Det är märkligt att ni kan se in i framtiden och vara så säkra på vad som kommer att hända, hur TS och barnen kommer att känna och må. Det är möjligt att du har rätt i vad du tror, men det är också möjligt att du har fel. Det är vanskligt att argumentera utifrån vad man tror kommer att hända, för det leder ingen vart.

Vem har sagt att TS kommer att få möjlighet att vara med barnen om hon ger dem till paret? Vad säger att paret inte ändrar sig, speciellt efter att TS "krånglat" under graviditeten, och inte låter henne umgås med dem? Om nu TS behåller dem, så kan de lika gärna säga upp kontakten, eller tror du att paret och TS kommer att umgås som vanligt?

• Anonym (Mrs. T)

Jag tror inte de struntar i pengarna om det ger dem en ny chans med någon annan. Om de vågar försöka igen dvs. Adoption kanske?

Men ja, nog hade man velat veta mer om hela upplägget. Just nu spekulerar vi bara om bakgrunden eftersom vi i princip inte har något att gå efter. Ts har t ex aldrig sagt att hon inte har barn sen tidigare, det är bara något vi förmodar. Vi vet inte hur överenskommelsen såg ut eller hur den uppkom. Vi vet ingenting.

Anonym (Oj) skrev 2018-09-29 19:33:27 följande:

Jag tror att bio-föräldrarna struntar i pengarna.

TS visste vad hon gav sig in i.

Det går att sympatisera men det går inte att rättfärdiga.

TS ska inte ge dom pengar utan hon ska ge dom barnen.

• Anonym (Slå mig hårt i ansiktet)
    Anonym (Oj) skrev 2018-09-29 18:02:50 följande:

Jag hade blivit extremt illa till mods om jag var tonåring / ung vuxen och fick veta sanningen om detta. Att jag egentligen skulle ha vart hos en annan familj och att den som uppfostrat mig inte är min biologiska mamma.

Och tror du att bio-familjen kommer släppa detta så lätt?! TS bor ju i samma stad, dom har samma vänner etc så barnen kommer ju veta om sanningen rätt så tidigt.

Även om TS har lagen på sin sida så är du naiv om du tror att de biologiska föräldrarna bara kommer släppa det här vind för våg.

Jag påstår ingenting om genetik. Det ända jag skrev är att ägget tillhör bio-mamman som han ägg till TS i syfte om stt TS skulle vara surrogat. Att du börjar diskutera genetik får stå för dig.

Denna situation skiljer sig enormt från andra situationer och när jag skriver som sagt att det är ägg från bio-mamman är för att tanken var att TS skulle föda barnen åt henne och mannen.

Jag pratar om denna situation och ingen annan där ägg eller spermie doneras.

Organ frågan tänker jag inte besvara då jag aldrig nämnt det över huvudtaget. Det får stå för alla andra.

Men hur som haver - det jag tar upp hela tiden är att jag tycker det är fel för det första att detta avtal har gjorts. Jag tycker bioföräldrarna aldrig skulle frågat och jag tycker TS aldrig skulle ställt upp. Men nu är det så. TS gick med på detta och JAG tycker det är fel och hemskt om TS behåller barnen. Jag tycker barnen har rätt till sina biologiska (mamman) föräldrar efter det avtal som skett mellan föräldrarna och TS.

Nu har jag ju inte påstått att ta skall hemlighålla (om det ens är möjligt) barnens ursprung från dem till vuxen ålder. Idag finns så många möjliga och omöjliga familjekonstellationer att det mesta är normalt, och små barn accepterar det mesta om man är ärlig och beredd att svara på lite följdfrågor. Ju äldre barnen är desto mer avancerade svar kan man ge.

Och som någon ovan här skrev så hade jag också tyckt det vore mer obehagligt om mina föräldrar slitit mig ur famnen på den som födde mig utan egentligt samtycke.

Många av de adopterade barn du hänvisar till som mår dåligt har adopterats i senare ålder. Där det inte har funnits en kontinuerlig anknytningsperson och inkonsekvent omhändertagande från tidig ålder. Lite OT kanske...

Jag gör mig inga illusioner om att paret här som stått för ineseminationen skulle vara beredda att bara droppa ämnet. Men då svensk lagstiftning ser ut som den gör vet jag inte riktigt vad de skulle ha att komma med rent konkret?

I min text skrev jag "er", inte ett försök att vara formell i benämningen till dig utan för att hänvisa till hela gruppen, där du dock ingick, som verkar tycka att gener trumfar fostran och att ts är skyldig att lämna bort barnen hon bär bara för att hon en gång lovat detta? Så visst har du diskuterat genetik, även om du kanske inte tänkte på det på det sättet.
  • Anonym (Slå mig hårt i ansiktet)

I nästan samtliga aborttrådar jag har läst här på forumet uppmanar majoriteten trådstartaren att verkligen tänka igenom och vara helt hundra gällande planerad abort för annars kommer hon ångra aborten. Men här uppmanar flertalet ts till att bara ge bort hekt fullgångna barn efter förlossning med hänvisning till en gammal överenskommelse och hänvisningar till att hon bara kan skaffa ett annat barn, vilket den andra kvinnan inte kan. Rimmar illa i mina öron....

• Anonym (#)

Till alla som skriver att den andra kvinnan är ?biologisk mamma?: TS ÄR enligt alla gällande definitioner den biologiska mamman. Den som bär och föder barnet ÄR biologisk förälder. I det är fallet finns en annan genetisk mamma, att jämföra med äggdonator.

Väljer man att nyttja surrogat så måste man vara medveten om och beredd att ta risken att det kommer gå som i det här fallet. Människohandel är en dum idé helt enkelt.

• Embla twopointoh
    Anonym (#) skrev 2018-09-29 22:43:32 följande:

Till alla som skriver att den andra kvinnan är ?biologisk mamma?: TS ÄR enligt alla gällande definitioner den biologiska mamman. Den som bär och föder barnet ÄR biologisk förälder. I det är fallet finns en annan genetisk mamma, att jämföra med äggdonator.

Väljer man att nyttja surrogat så måste man vara medveten om och beredd att ta risken att det kommer gå som i det här fallet. Människohandel är en dum idé helt enkelt.

Jag tycker nog att det är en väldigt fin språklig skillnad mellan "biologisk" och "genetisk" förälder. Nästan obefintlig, skulle jag vilja påstå, eftersom "biologisk förälder" per definition betyder att man delar gener med barnet. Jag har i alla fall aldrig hört "biologisk" användas på annat sätt.

Den juridiska definitionen är kanske tydligare, att den som bär barnet räknas som biologisk mor och blir automatiskt vårdnadshavare när det föds, men juridisk definition och språklig definition är inte samma sak.

Du får väldigt gärna länka till dessa "alla gällande definitioner". Inte för att jag är direkt skeptisk till vad du säger, utan för att jag är uppriktigt intresserad av vad jag missat(jag är lite av en språknörd).
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-29 16:34:35 följande:

Och varför skulle barnen lida hos mig menar du?

För att dom är stulna kanske..?

Hur känner du det här paret, TS?
  • Anonym (Kram)
    Embla twopointoh skrev 2018-09-29 23:19:14 följande:

Jag tycker nog att det är en väldigt fin språklig skillnad mellan "biologisk" och "genetisk" förälder. Nästan obefintlig, skulle jag vilja påstå, eftersom "biologisk förälder" per definition betyder att man delar gener med barnet. Jag har i alla fall aldrig hört "biologisk" användas på annat sätt.

Den juridiska definitionen är kanske tydligare, att den som bär barnet räknas som biologisk mor och blir automatiskt vårdnadshavare när det föds, men juridisk definition och språklig definition är inte samma sak.

Du får väldigt gärna länka till dessa "alla gällande definitioner". Inte för att jag är direkt skeptisk till vad du säger, utan för att jag är uppriktigt intresserad av vad jag missat(jag är lite av en språknörd).

svjt.se/svjt/2003/554
  • Anonym (Ånger)
    Anonym (Jill) skrev 2018-09-30 07:45:28 följande:

För att dom är stulna kanske..?

Hur känner du det här paret, TS?

De är för tusan inte stulna!
Svar på tråden Vill behålla barnet