• anonymsomfanmedångest

    Är det fel att vara tillsammans med sin syssling/tremänning????

    Hej! Vet inte riktigt vart jag ska vända mej så jag prövar med att göra en tråd här.

    Nu är det så att jag och min syssling/tremänning verkligen älskar varandra och vill vara med varandra, vi båda är 15 bast och har inte haft världens bästa uppväxt. Dock så har vi aldrig träffats under våra barndomar på släktträffar eller liknande. Så vi tycker att vi inte har en "släktrelation" men vi båda är extremt rädda över vad våra föräldrar ska tycka om det skulle råka komma ut att vi håller på med varandra. OCH JAAAAA VI ÄR GAMLA NOG ATT VETA VAD KÄRLEK ÄR OSV så nåt mähä behöver inte kommentera nåt om det, vill helst bara ha seriösa svar då jag har en extrem ångest över vad andra ska tycka på skolan osv. Funderar på att ta livet av mig men det vet jag inte löser nånting så kommer förmodligen inte göra det, men känslan finns kvar. Ber så mycket om ursäkt om det här är väldigt rörigt men jag skriver i ren förtvivlan och behöver verkligen vägledning här.  Jag och hon tycker dock inte att det är nåt problem att vara med varandra då vi är släkt på så långt håll,  men vi vill helst inte bli utstötta av våra familjer eller bli extrema mobboffer på skolan och tvingas flytta till skellefteå senare. Tackar på förhand för snabba och seriösa svar och jag hoppas att jag kan få hjälp här. Har rejäl ångest // Halvt självmordsbenägen kille på 15 vårar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-18 20:42
    vill även tillägga att vi har en "sexuell" relation. Så det är ingen liten halvbarnlig hålla hand-relation vi har.

  • Svar på tråden Är det fel att vara tillsammans med sin syssling/tremänning????
  • Ällingen
    Anonym (JW) skrev 2018-09-18 21:04:09 följande:

    Haha försöker du försvara ditt egna tvivelaktiga sexliv eller? Många för incest här ser jag. Fyfan vad vidrigt. Ja, jag har googlat och det står att incest är sexualhandlingar mellan personer med blodband. Sex med någon man är släkt med alltså. Man är släkt med en syssling. Alldeles oavsett vad du vill kalla det, incest eller ej, så är ett förhållande med sin syssling ett förhållande med sin släkting. 


    Jag har absolut inget tvivelaktigt sexliv. Är trogen min man och vi har ett härligt sexliv. De du!

    Men du, kan inte du ta nu att krypa tillbaka in under stenen du kom från. Men 1 rätt har du, man ÄR släkt med en syssling. :D
  • fjanten

    Nej, det är för nära. Men tanken på att mina barn skulle bli tillsammans med mina kusiners barn, det känns verkligen vidrigt.

  • Anonym (Mia)

    1. Du borde prata med någon om att du har självmordstankar. Även om du inte faktiskt tänker ta livet av dig så visar ju att du tänker på det, att du inte mår speciellt bra. Kan du inte snacka med skolsköterskan? Du behöver ju inte berätta för henne om tjejen om du inte vill (och om du vill göra det så har hon ju ändå tystnadsplikt och får inte sprida det vidare). 

    2. När man hittar något bra, får man se till att hålla fast vid det. Innebär det att ni måste flytta till Skelefteå så får ni väl flytta till Skelefteå, då. It's not the end of the world (eller, det är det väl om man översätter det bokstavligt, men det är inte hela världen menar jag). Folk tycker så mycket om allt möjligt man gör och det går liksom inte att ta hänsyn till allas åsikter även om man skulle vilja det. Vem det än är du blir ihop med i slutändan så kommer det alltid finnas någon som tycker att hon är fel för dig på något sätt, och väljer du att förbli singel så kommer någon tycka att det också är fel. Med tiden lär man sig skita i vad folk tycker och då blir livet mycket lättare

  • anonymsomfanmedångest

    Tack allihopa! Men att gå till skolsköterskan eller skolkuratorn kommer inte funka ang. självmordstankar. Visst dom kanske har en så kallad "tystnadsplikt" men om dom anser att en elev svärar i så kallad fara i hemmet eller nånting annat så kan dom anmäla en till soc, och det kan jag leva utan. Har haft mycket sämre perioder i mitt liv och överlevt så tror inte det kommer bli nåt speciellt av det nu. Men tack återigen för alla förslag och vägledningstips! Det uppskatta väldigt mycket tro mig :D

  • Wowbagger2000

    Nä, det är ju så långt ifrån varandra att det knappt räknas som släkt.

    Har själv troligen runt 30-40 nästkusiner(som man säger där jag kommer ifrån) och har ingen aning om vilka de är.

    Skulle jag träffa någon av dem och få reda på vi var nästkusiner skulle jag inte bry mig ett skit om det.

  • Anonym (alkolina)

    Okey, så ni är bägge 15 och har en sexuell relation. Då har ni ju redan tagit beslutet.

    Det är inte "fel" enligt lag, vill ni gifta er och bilda familj kan ni göra det utan att behöva flytta till Skellefteå. I vuxen ålder behöver ni ju inte nämna för omgivningen att ni är släkt allt.

    Vad andra tycker är ju något annat. Er familj kan ju undra över relationen, men de kommer väl troligen inte stöta bort er. Omgivningen nära vänner etc. Ni behöver ju som sagt inte påpeka att ni är släkt. Det är ju sällan en fråga som uppstår, om inte det är "Hur träffades ni? På släktträff...." Det är upp till er hur mycket ni vill delge andra.

    Bibeln kallar denna typen av relation för Blodsskam, men det är också en bok där syskon gifter och skaffar barn så ignorera den. OCH ignorera alla som kallar det incest för det är det inte, de vet inte vad incest innebär.

    Mitt tips är att ni tar det lugnt, som vilken relation som helst, se vart det leder.
    Lycka till.

  • Anonym (alkolina)

    PS. Du bör gå och prata med någon om du har självmordstankar.
    Har ni en skolkurator på er skola ska du vända dig dit. De har tystnadsplikt. De kan också skriva remiss till en mottagning BUP men då tror jag att föräldrarna kommer informeras eftersom du är minderårig.

    Kan också tipsa om en bra anime som heter Koi Kaze som ni kan kolla på.

  • anonymsomfanmedångest

    Förstår att det kanske inte är så smart att gå runt och prata vitt å brett om att man är släkt, men hon har lite halvdryga syskon som vet om att vi är släkt så vi är rädd att det ska komma fram t.ex via dom eller nån annan. Det är det vi oroar oss för. Det är därför jag undrar hur ni tror de andra eleverna på skolan skulle tycka och tänka.

  • Anonym (alkolina)
    anonymsomfanmedångest skrev 2018-09-18 22:20:22 följande:

    Förstår att det kanske inte är så smart att gå runt och prata vitt å brett om att man är släkt, men hon har lite halvdryga syskon som vet om att vi är släkt så vi är rädd att det ska komma fram t.ex via dom eller nån annan. Det är det vi oroar oss för. Det är därför jag undrar hur ni tror de andra eleverna på skolan skulle tycka och tänka.


    Förståeligt. Då får ni vara beredda på hur ni ska svara. Som sagt kan ni ju hålla förhållandet hemligt tills ni känner er så säkra att det inte spelar någon roll vad andra säger.
    anonymsomfanmedångest skrev 2018-09-18 22:24:22 följande:

    Har inte haft världens bästa erfarenhet med BUP så tror jag avstår, men tack för förslaget.


    Då tycker jag att du ska prata med skolkuratorn istället.

  • anonymsomfanmedångest
    anonymsomfanmedångest skrev 2018-09-18 22:05:16 följande:

    Tack allihopa! Men att gå till skolsköterskan eller skolkuratorn kommer inte funka ang. självmordstankar. Visst dom kanske har en så kallad "tystnadsplikt" men om dom anser att en elev svärar i så kallad fara i hemmet eller nånting annat så kan dom anmäla en till soc, och det kan jag leva utan. Har haft mycket sämre perioder i mitt liv och överlevt så tror inte det kommer bli nåt speciellt av det nu. Men tack återigen för alla förslag och vägledningstips! Det uppskatta väldigt mycket tro mig :D


    @alkolina
  • annabellelee

    Det ses inte som incest i lagens ögon, men som du märker här kan ändå enskilda människor ha åsikter om det. Finns det ingen i släkten du litar på, typ en förälder, där du kan reka lite? Fråga vad personen skulle tycka om du blev intresserad av x?

    Om folk (dvs folk utanför familjen) vet att ni är släkt kommer det finnas de som dömer er och talar Ulla om er (och de som inte gör det). Är du beredd på det? Fundera noga!

  • Drottningen1970
    Anonym (JW) skrev 2018-09-18 20:46:49 följande:

    Vad man får och inte får enligt lagen är inte relevant. De är släkt och det räknas i allra högsta grad. Bara för att du tycker det är okej med incest så är det inte det.


    Snarare... att du tror/tycker att det är incest är irrelevant eftersom det inte är med fakta övetensstämmande...
  • Ällingen
    anonymsomfanmedångest skrev 2018-09-18 22:20:22 följande:

    Förstår att det kanske inte är så smart att gå runt och prata vitt å brett om att man är släkt, men hon har lite halvdryga syskon som vet om att vi är släkt så vi är rädd att det ska komma fram t.ex via dom eller nån annan. Det är det vi oroar oss för. Det är därför jag undrar hur ni tror de andra eleverna på skolan skulle tycka och tänka.


    Det beror ju på hur upplysta eleverna är. Det är ju faktiskt inget fel ni gör. Det kan ju vara så att dom inte bryr sig och det kan finnas dom som kan börja mobba och kalla er för hemska saker. Men det är så här, man kan inte döma någon för okunskap och då blir det ni som måste upplysa dom att det ÄR okej att vara ihop med sin syssling. Även kusin faktiskt. Har ni bra lärare så kanske ni kan få stöd där. Jag förstår att detta måste vara jättejobbigt för er. Men ni gör inget fel. Se er själva i spegeln och säg..vi är starka och vi fixar det här. :)
  • Anonym (Pia)

    Syssling är mindre släkt än kusin,så det är ingen närmaste släkting.Personligen skulle jag inte vilja bli ihop med en släkting.

  • KimLinnefeldt

    Juridiken mot incest är till för att hindra inavel, alltså att nedärvda egenskaper förs över för nära mellan släktingar. Det kan föra vidare sjukdomar mm. 

    Men sysslingar har gener från så många olika håll att det inte finns någon risk för inavel. Biologiskt och juridiskt så gör ni inget fel.

    Som du märker finns det några här i tråden som inte bryr sig om såna fakta, som bara reagerar känslomässigt. Ni får vara beredda på såna reaktioner, beredda på att få förklara juridiken och biologin för fördomsfulla människor.

    Jag var själv småförälskad i en syssling, och hon i mig. Det var så tidigt i livet, före puberteten, så det var aldrig något sexuellt. Minns inte att vi hade några tvivel när det gällde släktskap.

  • Anonym (Zacke)

    I lagens mening begår ni ju inget fel så bedömningen ligger helt upp till er själva. Det är ju inte optimalt och ni får nog räkna med att ni kommer att få utstå en del tissel, tassel och skvaller bakom era ryggar från mindre bemedlade och illvilliga tyvärr.

  • Anonym (Pia)
    KimLinnefeldt skrev 2020-12-20 07:09:32 följande:

    Juridiken mot incest är till för att hindra inavel, alltså att nedärvda egenskaper förs över för nära mellan släktingar. Det kan föra vidare sjukdomar mm. 

    Men sysslingar har gener från så många olika håll att det inte finns någon risk för inavel. Biologiskt och juridiskt så gör ni inget fel.

    Som du märker finns det några här i tråden som inte bryr sig om såna fakta, som bara reagerar känslomässigt. Ni får vara beredda på såna reaktioner, beredda på att få förklara juridiken och biologin för fördomsfulla människor.

    Jag var själv småförälskad i en syssling, och hon i mig. Det var så tidigt i livet, före puberteten, så det var aldrig något sexuellt. Minns inte att vi hade några tvivel när det gällde släktskap.


    Bara man inte fortsätter med samma tradition i släkten(skaffa barn med släktingar),för då kan det bli fel till slut.
Svar på tråden Är det fel att vara tillsammans med sin syssling/tremänning????