• Anonym (Mamma)

Simskolan kräven simmössa

Min dotters simskola kräver att de har simmössa, har aldrig hört om såna krav tidigare, är det verkligen normalt?

Min dotter har aspergers och klarar inte av att ha det utan att få panik, men simskolan håller fast vid att alla ska ha det.

Får de ens ha såna krav? Det kan ju knappast bara vara min dotter med liknande problem.

• Svar på tråden Simskolan kräven simmössa
  • Anonym (Mamma)

Men att det är bra med simmössa hjälper ju inte vår situation.

• Anonym (Hm)

Det är väl 2018 och inte 1932 ? Badmössa ser man bara i gamla filmer

• Anonym (F)

Har varit på simhallar där det var krav på att alla bär simmössa...

• Leijan

Betalar du för simskolan?

Skrev du på ett kontrakt där det uttryckligen stod att det var krav på simmössa?

Om ja på första frågan och nej på andra , så tycker jag absolut inte att dom har någon rätt att kräva det av din dotter. Det är krav på att lära sig simma innan 12årsålder, tror knappast att det står någonstans att du ska ha simmössa under tiden du lär dig.

Under min uppväxt så badade/simmade jag minst 2 ggr i veckan och max 4 och jag har då aldrig blivit ombedd att ha simmössa på mig.

• Anonym (123)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-18 18:11:31 följande:

Men att det är bra med simmössa hjälper ju inte vår situation.

Det är just det detta är, ER situation. Simskolan kan kräva detta, ja. 
  • Anonym (BRD)

På den tiden när vi frekvent brukade simma i Tyskland på 70-talet, så rådde alltid tvång på badmössa i samtliga badanläggningar, både i simhallar och utomhusbad.

Av hygienskäl, man ville undvika hår i vattnet.

Fast på den tiden fanns inget som hette asperger heller. Man krånglade inte till saker, allt var så enkelt på den tiden.

• Anonym (mortillautistisktbarn)
    Anonym (BRD) skrev 2018-10-18 18:25:48 följande:

Fast på den tiden fanns inget som hette asperger heller. Man krånglade inte till saker, allt var så enkelt på den tiden.

Givetvis så fanns det autister även på 70-talet. Det har alltid funnits. Men när det var "enkelt" med autister och andra funktionshinder var såklart för att de gömdes undan och aldrig pratades om.

På den tiden när vi frekvent brukade simma i Tyskland på 70-talet, så rådde alltid tvång på badmössa i samtliga badanläggningar, både i simhallar och utomhusbad.

Lite kort historia:

Klassificeringen av autism uppstod inte förrän 1943 när Leo Kanner, doktor på Johns Hopkins University, studerade en grupp med elva barn och introducerade benämningen tidigt infantil autism. Samtidigt beskrev den österrikiska läkaren och forskaren Hans Asperger en annan form av autism som senare blev känd som Aspergers syndrom. Själv kallade Asperger emellertid störningen "autistisk psykopati".[3]

Det globala erkännandet av Hans Aspergers arbete blev dock försenat på grund av andra världskriget. Inom psykodynamisk teori och praktik från Bruno Bettelheim[4] till Birgitta Zenker[5] betraktades autism som en typ av barnpsykos orsakad av tidiga trauman, vilket föranledde en psykoterapeutisk behandlingsfilosofi. I bland annat Frankrike lever dessa föreställningar i hög grad kvar och debatt och behandling är opåverkad av kunskapsutvecklingen i övriga världen. Psykodynamiken dominerar totalt och det har även utvecklats en behandlingsmodell kallad "inpackning" där autistiska barn packas in i kalla våta filtar.[6]

Lite kort historia:

Klassificeringen av autism uppstod inte förrän 1943 när Leo Kanner, doktor på Johns Hopkins University, studerade en grupp med elva barn och introducerade benämningen tidigt infantil autism. Samtidigt beskrev den österrikiska läkaren och forskaren Hans Asperger en annan form av autism som senare blev känd som Aspergers syndrom. Själv kallade Asperger emellertid störningen "autistisk psykopati".[3]

Det globala erkännandet av Hans Aspergers arbete blev dock försenat på grund av andra världskriget. Inom psykodynamisk teori och praktik från Bruno Bettelheim[4] till Birgitta Zenker[5] betraktades autism som en typ av barnpsykos orsakad av tidiga trauman, vilket föranledde en psykoterapeutisk behandlingsfilosofi. I bland annat Frankrike lever dessa föreställningar i hög grad kvar och debatt och behandling är opåverkad av kunskapsutvecklingen i övriga världen. Psykodynamiken dominerar totalt och det har även utvecklats en behandlingsmodell kallad "inpackning" där autistiska barn packas in i kalla våta filtar.[6]

• Anonym (Simpappa)

Reningsanläggningarna har nog förbättrats lite sedan 70-talet också.
Svar på tråden Simskolan kräven simmössa