• Anonym (Mamma)

Simskolan kräven simmössa

Min dotters simskola kräver att de har simmössa, har aldrig hört om såna krav tidigare, är det verkligen normalt?

Min dotter har aspergers och klarar inte av att ha det utan att få panik, men simskolan håller fast vid att alla ska ha det.

Får de ens ha såna krav? Det kan ju knappast bara vara min dotter med liknande problem.

• Svar på tråden Simskolan kräven simmössa
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-19 14:30:07 följande:

Helt sjukt att de får ha krav som utesluter vissa barn. Är ju inte ens alla som har simmössa, bara vissa grupper.

Simmössor finns att köpa på flera ställen och det är inte en mänsklig rättighet att gå på simskola. Byt grupp då så är problemet löst.
  • Anonym (Mamma)
    Glinda från Oz skrev 2018-10-19 14:33:18 följande:

Simmössor finns att köpa på flera ställen och det är inte en mänsklig rättighet att gå på simskola. Byt grupp då så är problemet löst.

Går inte att byta grupp, då är det fel nivå.

Mänsklig rättighet nej, men simkunnighet är ett krav i skolan.
  • Trent

Helt sjukt att de får ha krav som utesluter vissa barn. Är ju inte ens alla som har simmössa, bara vissa grupper.

Om jag kommer hem till dig, får jag bajsa i din soffa då? Om jag inte får det kommer jag inte. Och isåfall har du regler som utesluter mig.

Ett överdrivet exempel absolut, men exakt samma sak. De väljer själva sina regler, vill ni vara med får ni acceptera eller försöka förhandla. Ur deras perspektiv skulle de såklart ändra sina regler om de ledde till att de tappar sina kunder. Men så länge folk ställer upp på dem finns ingen anledning för de att göra det.
  • Trent

Om jag kommer hem till dig, får jag bajsa i din soffa då? Om jag inte får det kommer jag inte. Och isåfall har du regler som utesluter mig.

Ett överdrivet exempel absolut, men exakt samma sak. De väljer själva sina regler, vill ni vara med får ni acceptera eller försöka förhandla. Ur deras perspektiv skulle de såklart ändra sina regler om de ledde till att de tappar sina kunder. Men så länge folk ställer upp på dem finns ingen anledning för de att göra det.
  • Anonym (Mamma)
    Trent skrev 2018-10-19 14:35:50 följande:

Inte ens i närheten av att vara samma sak.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-19 14:35:00 följande:

Går inte att byta grupp, då är det fel nivå.

Mänsklig rättighet nej, men simkunnighet är ett krav i skolan.

Är det skolan som håller i undervisningen? I så fall är det en helt annan sak, du bör prata med rektorn i så fall. Är det inte skolan som håller i det får du finna dig i deras regler.
  • Anonym (Mamma)
    Glinda från Oz skrev 2018-10-19 15:27:15 följande:

Är det skolan som håller i undervisningen? I så fall är det en helt annan sak, du bör prata med rektorn i så fall. Är det inte skolan som håller i det får du finna dig i deras regler.

Regler som är helt ologiska.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-19 15:29:26 följande:

Regler som är helt ologiska.

Nej, kollar du på TV har alla tävlingssimmare badmössor. Nu vet jag inte hur gammal din dotter är och hur långt hon har kommit, men när man övar inför tävling eller ska tävla så småningom är badmössa ett måste. De vill helt enkelt förbereda för det.
  • Anonym (Mamma)
    Glinda från Oz skrev 2018-10-19 15:34:55 följande:

Nej, kollar du på TV har alla tävlingssimmare badmössor. Nu vet jag inte hur gammal din dotter är och hur långt hon har kommit, men när man övar inför tävling eller ska tävla så småningom är badmössa ett måste. De vill helt enkelt förbereda för det.

Hon är nio och är inte på den nivån. Hon är två terminer ifrån tävlingsträning.

Och jo, det är ologiskt, alla går inte där för att börja tävla och alla har inte det där, så det är ingen hygienfråga heller.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-19 17:03:45 följande:

Hon är nio och är inte på den nivån. Hon är två terminer ifrån tävlingsträning.

Och jo, det är ologiskt, alla går inte där för att börja tävla och alla har inte det där, så det är ingen hygienfråga heller.

Det handlar om att det går snabbare att crawla med simmössa. Badmössa har aldrig något med hygien att göra som du säger, det är inte ett krav för att vara på badhuset.

Du får som sagt hitta en annan aktivitet för henne, svårare än så är det inte.
Svar på tråden Simskolan kräven simmössa