• Anonym (Mamma)

Simskolan kräven simmössa

Min dotters simskola kräver att de har simmössa, har aldrig hört om såna krav tidigare, är det verkligen normalt?

Min dotter har aspergers och klarar inte av att ha det utan att få panik, men simskolan håller fast vid att alla ska ha det.

Får de ens ha såna krav? Det kan ju knappast bara vara min dotter med liknande problem.

• Svar på tråden Simskolan kräven simmössa
  • Anonym (mor)
    Anonym (Simpappa) skrev 2018-10-19 19:33:30 följande:
    Jo, jag håller med dig men ville ändå lägga en djupare grund då det verkar handla om en diagnos hos barnen.

Många i tråden verkar också blanda ihop simning med skolan, vanlig simskola och simklubb.
    Men VARFÖR sätter man sitt barn om den har en tung diagnos i en simskola som ställer krav som inte lämpar sig för detta barn? Liksom räcker det inte till med alla andra eventuella svårigheter?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 19:35:48 följande:

Men VARFÖR sätter man sitt barn om den har en tung diagnos i en simskola som ställer krav som inte lämpar sig för detta barn? Liksom räcker det inte till med alla andra eventuella svårigheter?

Tung diagnos?

Hon har gått flera terminer, det är först nu de kräver simmössa.
  • Anonym (Simpappa)

Vet naturligtvis inte. Fast är det bara simmössan det hänger på så kanske det går att hitta en lösning. Simning är trots allt en fantastisk sport! Raka av ungens hår så är problemet löst!
  • Anonym (mor)
    Anonym (Simpappa) skrev 2018-10-19 19:46:26 följande:
    Vet naturligtvis inte. Fast är det bara simmössan det hänger på så kanske det går att hitta en lösning. Simning är trots allt en fantastisk sport! Raka av ungens hår så är problemet löst!
    Men tävlingssimmare väljer ju mössa framför rakning? Kanske har TS barn hamnat i fel grupp?

• neverpreggo
    För att barnet tycker att det är kul? För att det behöver kunna simma? Det finns inget i TS inlägg som säger att något annat än simmössa är ett problem. Klart att barn ska få ha intressen som gör det lättare att hantera den övriga vardagen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 19:52:06 följande:

Men tävlingssimmare väljer ju mössa framför rakning? Kanske har TS barn hamnat i fel grupp?

Nej inte fel grupp.
  • Anonym (mor)
    neverpreggo skrev 2018-10-19 19:53:51 följande:
    För att barnet tycker att det är kul? För att det behöver kunna simma? Det finns inget i TS inlägg som säger att något annat än simmössa är ett problem. Klart att barn ska få ha intressen som gör det lättare att hantera den övriga vardagen.
    Men å andra sidan, som lilla jag ser det, så kan ett barn i Sverige idag lära sig simma i skolans regi UTAN att någonsin behöva en badmössa! Här i stan har vi ett nytt äventyrsbad där alla simmar, skrattar och plumsar UTAN ngt som helst på huvudet och kanske kan man börja där med sitt barn med särskilda behov? Varför börja en simkurs där fokus ligger på tävlande? Ursäkta lilla mig men jag bara undrar
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 20:04:04 följande:

Men å andra sidan, som lilla jag ser det, så kan ett barn i Sverige idag lära sig simma i skolans regi UTAN att någonsin behöva en badmössa! Här i stan har vi ett nytt äventyrsbad där alla simmar, skrattar och plumsar UTAN ngt som helst på huvudet och kanske kan man börja där med sitt barn med särskilda behov? Varför börja en simkurs där fokus ligger på tävlande? Ursäkta lilla mig men jag bara undrar

Det ÄR ju inget tävlingsfokus.
  • neverpreggo
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 20:04:04 följande:

För att fokus inte ligger på tävlande, kan du inte läsa inläggen av TS iaf?

Skolan är för npf-barn ofta stressande och jag tror att TS har tagit ett bra beslut om vad som passar hennes barn. Att åtminstone vara lite simkunnig är en stor fördel på ett äventyrsbad.

• Anonym (mor)
    neverpreggo skrev 2018-10-19 20:11:22 följande:

För att fokus inte ligger på tävlande, kan du inte läsa inläggen av TS iaf?

Skolan är för npf-barn ofta stressande och jag tror att TS har tagit ett bra beslut om vad som passar hennes barn. Att åtminstone vara lite simkunnig är en stor fördel på ett äventyrsbad.

Ja inte vet jag. Jag drar mig tillbaka för annars blir jag sannolikt avstängd ett dygn+ Ha de fint
  • neverpreggo
    Anonym (mor) skrev 2018-10-19 20:13:33 följande:
    Ja inte vet jag. Jag drar mig tillbaka för annars blir jag sannolikt avstängd ett dygn+ Ha de fint
    Ja, det är väl sånt som händer om man går på som en ångvält hela tiden. Menmen, här är det lättare att läsa inläggen istället för att sparka lite fint utan åsikter som rör ämnet :)
  • Anonym (mor)
    neverpreggo skrev 2018-10-19 20:21:59 följande:
    Ja, det är väl sånt som händer om man går på som en ångvält hela tiden. Menmen, här är det lättare att läsa inläggen istället för att sparka lite fint utan åsikter som rör ämnet :)
    KRAM
  • Anonym (Hygglo)

Finns simmössor som inte sitter åt så hårt, med fodrad insida och mjukare gummi.

Har själv en sådan vid träning. Känns mycket mer behagligt än en tight mössa.

• scanmia

Vår simskola kräver också simmössa och den är i precis samma pool som man kan simma i några timmar senare utan krav på simmössa... Suck. Nu är detta inget större problem för mina barn (förutom att de hela tiden glömmer var de har lagt de förpillade mössorna!). 
    Jag hade bara tagit en allvarlig diskussion med någon mer beslutsfattande på simhallen och undrat om de verkligen, verkligen inte ville att ett barn med diagnos inte skulle kunna delta i den här ypperliga och berikande verksamheten... Skulle en stram hästsvans eller knut göra det hela mer ok?

• Anonym (Leta lösning!)
    scanmia skrev 2018-10-19 20:46:37 följande:
    Vår simskola kräver också simmössa och den är i precis samma pool som man kan simma i några timmar senare utan krav på simmössa... Suck. Nu är detta inget större problem för mina barn (förutom att de hela tiden glömmer var de har lagt de förpillade mössorna!).  Jag hade bara tagit en allvarlig diskussion med någon mer beslutsfattande på simhallen och undrat om de verkligen, verkligen inte ville att ett barn med diagnos inte skulle kunna delta i den här ypperliga och berikande verksamheten... Skulle en stram hästsvans eller knut göra det hela mer ok?

Jag tror också att detta kan lösas om bara TS får tag på rätt person och förklarar läget.
  • Anonym (ja)

När min lillebror hade spelat trummor i två år - han var då 10 år - så tvingades han sluta, för då krävde musikskolan att de som spelade trummor skulle ha ett riktigt trumset hemma, istället för bara mindre träningstrummor (eller vad det nu kan kallas?) och det fick han inte ha hemma för våra föräldrar. Jävligt tråkigt helt enkelt, men så är det ofta med fritidsaktiviteter. När man har nått en viss nivå, så ställs det högre krav på utrustning. Det kan verka tramsigt, men så är det ofta för att det ska funka för dem som vill träna på en högre nivå. Man kan dock alltid lösa det på egen hand. Min bror hoppade av och spelade inte trummor förrän han var 14 igen och då var det först på den lokala fritidsgården och sedan trummiskurser via ett studieförbund.

Med simning är det inte alls så jobbigt. Varför ska barnet ens fortsätta simskolan om det inte ska fortsätta tävla? Det går ju faktiskt att motionssimma på egen hand? Om kompisar från simskolan är viktiga så bör du nog som förälder framför allt ta reda på VARFÖR barnet inte kan simma utan simmössa. Jag har läst igenom nästan hela tråden och har inte sett dig skriva en enda gång vad simskolan säger om saken. Något måste de ju säga. Ni måste ha haft en dialog. Det är extremt svårt att ge dig råd utan att veta hur era diskussioner har gått och vad deras argument är kring simmössa. De har säkert en logisk förklaring till det hela och om de inte har det, så måste man ju kräva en förklaring eller hitta en annan lösning på problemet.

• Vinterankan
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-19 07:08:52 följande:

Ja jag har pratat med dem, de är fasta vid att de ska ha simmössa.

I så fall så håller jag med dig. Jag har också simmande barn och från en viss nivå (fortfarande simskola) så ska barnen ha glasögon, mössa och badbyxor istället för badshorts. Men det är inget tvång. Jag tycker du ska prata med dem igen,du kanske behöver komma till rätt person. Om du bara pratat med ledaren så kanske den inte känner att den har mandat att säga något annat (och om den tagit frågan vidare kanske den inte uttryckt dig på rätt sätt i den dialogen).

Så kontakta först kansliet, sedan ordföranden i klubben. Och se till att du inte skäller och är att, det är mycket lättare att få folk på sin sida med vänliga förfrågningar där man är ledsen eller bekymrad än om man skäller och kräver saker.

Det skulle vara skillnad om det var tex benskydd på fotbollsträning det gällde. Och kanske även simglasögon eftersom att de också skyddar ögonen. Badmössans syfte är samma som badbyxor istället för badshorts, inget skydd utan bara för att minska motståndet i vattnet.
  • Trent
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-19 15:14:16 följande:

Inte ens i närheten av att vara samma sak.

Hahaha! Jo det är EXAKT samma sak. En person/förening har en regel som besökare har att förhålla sig till.

Varför har du så svårt att förstå att de får ha vilka regler de vill och att du är helt fri att välja en annan simskola. Finns det ingen annan simskola, ja då är det så.
  • pyssel
    Trent skrev 2018-10-20 09:16:19 följande:

Hahaha! Jo det är EXAKT samma sak. En person/förening har en regel som besökare har att förhålla sig till.

Varför har du så svårt att förstå att de får ha vilka regler de vill och att du är helt fri att välja en annan simskola. Finns det ingen annan simskola, ja då är det så.

De flesta föreningar är sedan länge måna om att ha "rätt" handikappsyn. En syn baserad på inkludering och anpassning, i synnerhet när det verkligen inte drabbar någon annan. Tidens tand har liksom gnagt rätt länge på det du formulerar och de flesta föreningar har en annan syn numera. Blir personer i beslutsposition medvetna om handikapp- och tillgänglighetsperspektivet här så lär det bli snabb förändring.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Simskolan kräven simmössa